
Počet nakupujúcich počas živých vysielaní v USA by mal v roku 2025 dosiahnuť 49 miliónov, čo predstavuje 19,3 % nárast oproti roku 2024. Očakáva sa, že toto číslo bude stále rásť a v roku 2028 prekročí 60 miliónov.
Hoci live shopping (používa sa aj slovné spojenie livestream shopping) získava na popularite, dynamika rastu sa postupne spomaľuje. V roku 2022 zaznamenal tento segment 26,1 % medziročný rast, no v roku 2026 sa očakáva pokles na 9,6 %, pričom do roku 2028 bude tempo rastu len 5,3 %.
To naznačuje, že live shopping prechádza z fázy novinky do etablovaného formátu, kde si bude musieť udržať svoju relevantnosť a prilákať ďalších spotrebiteľov.
Záujem spotrebiteľov stále nie dominantný
Podľa prieskumu EMARKETER a Bizrate Insights je 23,4 % amerických spotrebiteľov otvorených livestream nakupovaniu pri kúpe luxusného tovaru. Prémiové značky môžu tento formát využiť na efektívnejšie prezentovanie produktov a lepšiu zákaznícku interakciu.
Na druhej strane, 43 % dospelých Američanov uviedlo, že livestream shopping ich nezaujíma a neplánujú ho využívať. To znamená, že aj keď tento trend rastie, stále existuje značná skupina zákazníkov, ktorých neoslovuje a značky budú musieť investovať do edukácie a presviedčania.
Ako je na tom Európa? Nemecký trh rastie, ale pomalým tempom
Kým v USA livestream shopping už získal silnú pozíciu a stabilizuje sa ako súčasť e-commerce, v Európe sa rozbieha len pomaly. Nedávny prieskum ECC Köln ukázal, že 6 z 10 nemeckých spotrebiteľov dnes pozná pojem live shopping, čo je dvojnásobok oproti situácii pred tromi rokmi. No napriek rastúcej informovanosti zostáva miera prijatia tejto formy nakupovania nízka – len 8 % Nemcov doteraz vyskúšalo nákup cez livestream, hoci ide o dvojnásobok oproti 4 % v roku 2021.
Dlhodobé predpovede naznačujú, že livestream shopping v Nemecku osvojí len menšina zákazníkov – do budúcnosti si len 21 % Nemcov dokáže predstaviť, že by tento spôsob nakupovania využili. Najväčší záujem prejavujú mladší spotrebitelia vo veku 18 až 29 rokov. Aj tu však platí, že dve tretiny mladých Nemcov zostávajú voči live shoppingu skeptické.
Čo to znamená pre e-commerce?
Na prvý pohľad sa livestream shopping môže zdať len ako ďalší predajný kanál. V skutočnosti však môže byť silným nástrojom v marketingovom mixe, ktorý pomôže pri budovaní značky a prehlbovaní vzťahov so zákazníkmi.
Vzhľadom na jeho rastúcu popularitu a pomalú, ale stabilnú globálnu expanziu by firmy mali zvážiť, ako túto príležitosť využiť.
Úspešná implementácia live nakupovania stojí na troch kľúčových pilieroch:
- Interaktívny obsah, ktorý z nákupu spraví zážitok, nie len pasívne prezeranie produktov.
- Spolupráca s influencermi, ktorí prirodzene vtiahnu svoju komunitu a zvýšia angažovanosť.
- Optimalizácia pre mobilné zariadenia, pretože väčšina live nákupov sa odohráva práve na mobiloch.
Aj keď sa livestream shopping na českom a slovenskom trhu zatiaľ naplno neujal, príklady z USA a Nemecka ukazujú, že ide o formát, ktorý sa postupne dostáva do povedomia zákazníkov.
Pre e-commerce hráčov je preto dôležité sledovať tento trend, testovať ho a byť pripravený na jeho širšie prijatie. V online svete totiž nerozhoduje len rýchlosť, ale aj schopnosť rozpoznať, ktoré trendy majú skutočný potenciál. Tí, ktorí ich uchopia v správny moment, môžu posilniť svoju pozíciu na trhu – tí, ktorí ich ignorujú, riskujú stratu konkurencieschopnosti.