
Tržby českých e-shopov v tomto roku medziročne porastú o 5 – 8 %. „Reálne mzdy českých domácností budú tento rok opäť vyššie, priemerná mzda sa pomaly priblíži k 50 tisícom korún mesačne. To sa odrazí aj vo väčšej ochote míňať. Tempo rastu však bude nižšie ako minulý rok, keď e-commerce prostredie rástlo o viac než 10 percent,“ vysvetľuje Tomáš Čupr, riaditeľ spoločnosti PPC Profits.
Podľa odhadu PPC Profits bude pokračovať aj trend segmentácie trhu a špecializácie e-shopov na úzke oblasti. „Trhu, samozrejme, naďalej budú dominovať veľké agregované trhoviská, či už české, alebo zahraničné. Avšak tržby špecializovaných e-shopov by tento rok mali rásť rýchlejšie, až o 15 %. Užšia špecializácia bude oslovovať stále viac ľudí, čo povedie nielen k väčšej konkurencii, ale aj k ponuke lepších špecializovaných služieb,“ dodal Tomáš Čupr.
Veľká časť českých domácností nakupuje na zahraničných e-shopoch. „Na druhej strane, českým e-shopom sa darí nielen na domácom trhu, ale mnohé z nich úspešne exportujú aj do zahraničia, kde využívajú popri doručení na adresu čoraz viac aj rastúci počet výdajných miest. Našou medzinárodnou sieťou tak putuje z českých e-shopov do celej Európy medziročne o desiatky percent viac zásielok,“ dopĺňa k tomu za dopravcov riaditeľ prepravnej spoločnosti GLS Pavel Včela.
Aj v tomto roku české e-shopy čakajú ďalšie legislatívne zmeny, predovšetkým v oblasti ochrany osobných údajov súvisiace s implementáciou ďalších prvkov pravidiel GDPR. Porastie preto aj tlak na transparentnosť reklamných kampaní e-shopov. Podľa Čupra to pre e-shopy znamená zvýšené náklady približne o päť percent.
„V roku 2025 by mohol ujsť vlak tým e-shopom, ktoré nebudú implementovať riešenia pre maximálne personalizovaný nákupný zážitok zákazníkov. Pritom sa dá začať jednoducho pomocou dát, ktoré zbiera a spracováva napríklad e-mailingový nástroj. Na trhu sa naopak udržia e-shopy, ktoré ustáli konkurenciu domácich aj zahraničných marketplacov,“ zdôrazňuje Ladislav Hrbáček, spoluzakladateľ a CEO spoločnosti Leadhub.
Podľa neho uspejú tí, ktorí si získajú zákazníkov autentickou reprezentáciou značky, hodnôt a kvality, nie ponúkaním veľkých zliav. Každého získaného zákazníka si následne budú musieť udržať personalizovanou komunikáciou. „U mnohých klientov sledujeme, ako skvele fungujú vernostné programy prepojené s e-mailingom, ktoré dramaticky zvyšujú počet dvoch a viac nákupov na zákazníka – môže ísť o nárast až takmer o 50 percent,“ dopĺňa Ladislav Hrbáček.
Trendom bude aj zvýšený dopyt zákazníkov po udržateľných produktoch. „Z našich dát vidíme, že už viac než polovica zákazníkov rieši udržateľnosť celého výrobného a dodávateľského cyklu. Trochu prekvapivé je, že udržateľnosť menej zaujíma mladých ľudí nakupujúcich predovšetkým oblečenie na rôznych čínskych trhoviskách,“ dodal Tomáš Čupr za PPC Profits.
Hoci kúpna sila obyvateľov naďalej porastie, stále bude záujem o zľavové akcie, a to počas celého roka. „Na konkrétne zľavové akcie sa záujemcovia minulý rok preklikli o 14 % viac, ako rok predtým. Najväčší záujem je o zľavy v oblasti elektroniky (+22 %), módy a športového vybavenia,“ pripomína Tomáš Čupr.
Tržby v maloobchode začali rásť už minulé leto a na jeseň ich tempo rastu presiahlo 5 %. Po období poklesu minulý rok opäť začali rásť reálne mzdy, v 3. štvrťroku priemerná reálna mzda medziročne vzrástla o viac než 5 % a presiahla 45 tisíc korún.
Tlačová správa