Zaujíma ma

Dušan Paulovič

Copywriter & UI Designer

Prečo je marketingová stratégia dôležitá?

4 min čítanie

Robíte váš marketing „halabala“? Neviete čo komunikovať, skúšate jednu sociálnu sieť za druhou, no vaša konkurencia je stále o krok pred vami? Chýba vám (dobrá) marketingová stratégia.

Tá prinesie do vášho marketingu systém. Už viac sa nebudete musieť riadiť intuíciou, ale presne zadefinovaným plánom, ktorý osloví vašu cieľovú skupinu zákazníkov.

Stratégia ako základ funkčného marketingu

Keď staviate dom, musíte mať pevné základy. Nemôžete uvažovať nad vysnívanou fasádou, keď ešte nemáte postavené múry. Všetky práce totiž na seba nadväzujú a sú od seba závislé.

Marketingová stratégia sú pevné základy, vďaka ktorým sa váš dom (marketing) nezrúti. Steny vášho domu (marketingové kampane) môžete časom premaľovať, no ak vaše základy nie sú dostatočne pevné, môžu sa objaviť praskliny.

Získate návod, ako robiť marketing

Marketingová stratégia je vaša firemná „biblia“, ktorá do detailov opíše vašich zákazníkov (ich problémy, túžby, záujmy, ciele…) a spôsoby, ako ich zaujať. 

Vďaka nej získate odpovede napríklad na tieto otázky:

  • Nachádzajú sa vaši zákazníci na Instagrame, Facebooku či LinkedIne alebo sociálne siete vôbec nenavštevujú?
  • Aká bude vaša vizuálna komunikácia na všetkých marketingových kanáloch?
  • Budete v komunikácii používať humor alebo formálne výrazy?
  • Ako sa odlíšite od konkurencie?

Zjednodušene, stratégia vám dá návod, čo, kde, kedy a ako komunikovať.

4 najväčšie výhody marketingovej stratégie

Marketingová stratégia prináša benefity, z ktorých budete ako značka neustále čerpať. Nejde o jednorazové výhody, ktoré časom vyprchajú. Budú navždy zakorenené hlboko vo vašej značke.

1) Budete konzistentní

Byť konzistentnou značkou znamená, že vždy komunikujete jednu myšlienku rozličnými spôsobmi.

Ak ste brandom so silným ekologickým cítením, mali by ste dlhodobo komunikovať témy zamerané na životné prostredie.

Nekonzistentnou značkou sa stávate v momente, ak sa snažíte zviezť na trendoch, ktoré nie sú v súlade s vašou hlavnou komunikačnou témou. Tým zvyšujete šancu, že zapadnete medzi desiatky, stovky či tisíce ďalších značiek.

Praktický príklad: Ak iné značky pomáhajú seniorom a vy ste brandom, ktorý svojou hlavnou témou oslovuje mladú generáciu, mali by ste tento trend ignorovať. Inak môžete vašej značke skôr uškodiť. Budete menej uveriteľní a vaša reputácia môže klesnúť.

2) Budete rozpoznateľní

Ako si vás vaša cieľová skupina zákazníkov zapamätá najlepšie? Používajte jeden vizuál na všetkých marketingových kanáloch.

Najhoršie, čo môžete urobiť, je miasť vašich (potenciálnych) zákazníkov odlišnými vizuálnymi prvkami na Facebooku, Instagrame, v Google Ads reklame či kamennej predajni.

Ak sa rozhodnete pre jeden vizuál, zákazníci si váš brand ľahšie zapamätajú a rozpoznajú v spleti konkurenčných značiek.

3) Budete odlíšiteľní

Vaša marketingová stratégia jasne určí benefity alebo vlastnosti, ktoré vás odlíšia od konkurencie.

Dostanete odpovede na tieto otázky:

  • Prečo by mali zákazníci kupovať váš produkt alebo službu?
  • Čím ste lepší od konkurencie?
  • Čo nemá vaša konkurencia, ale vaša značka áno?

Tým, že budete poznať, čo (ne)funguje u vašej konkurencie, budete vždy o krok vpred.

4) Kampane sa budú vymýšľať jednoduchšie

Vaši marketéri nebudú musieť pri tvorbe a plánovaní marketingových kampaní „variť z vody“. Vždy budú mať poruke príručku, kde zistia, čo komunikovať.

Vašou úlohou bude tieto témy ďalej rozvíjať v konkrétnych marketingových aktivitách.

Bez stratégie by ste sa nemali od čoho odraziť a uviazli by ste v kolotoči „ad hoc“ komunikácie.

Čo nájdete v dobrej marketingovej stratégii?

Žiadna marketingová stratégia nie je rovnaká, keďže každý biznis je iný. Čo sa však nemení, je zoznam najdôležitejších tém, ktoré v stratégii riešime.

Cieľová skupina

V tejto časti odpovedáme na otázku: Komu chceme predať svoje produkty alebo služby?

Ak si myslíte, že vaši zákazníci sú „všetci“, nie je to pravda.

V tejto časti detailne popíšeme vašu cieľovú skupinu zákazníkov tak, aby ste presne vedeli, komu sa prihovárate.

Analýza konkurencie

Neviete sa zorientovať v komunikácii vašej konkurencie? V marketingovej stratégii sa dozviete, ako komunikujú konkurenčné značky:

  • Aké sú ich silné stránky?
  • Aké sú ich slabé stránky?
  • V čom zaostáva konkurencia za vašou značkou?

Vďaka analýze konkurencie zistíte, v čom máte oproti konkurenčným značkám navrch a ako sa od nich odlíšite.

Archetyp (osobnosť značky)

Podobne ako človek aj vaša značka má svoju osobnosť. Charakterizujú ju iné emócie, prejav aj ciele.

Archetyp ovplyvňuje, akým spôsobom budete komunikovať navonok. Bude vaša komunikácia uvoľnená, priateľská a dostupná pre široké masy ľudí alebo budete silným vodcom, ktorý sľubuje stabilitu, prosperitu a úspech?

Archetyp vdýchne do vášho brandu život a odlíši vás od konkurencie.

Tone of voice (hlas značky)

Hlas značky nadväzuje na archetyp. V tone of voice sa osobnosť vašej značky premieta do verbálnej komunikácie.

Keďže už poznáme archetyp, vieme, aké emócie budeme vkladať do slov pri komunikácii s vašou cieľovou skupinou zákazníkov. Budete pôsobiť priateľsky, autoritatívne, uvoľnene či vyberavo?

Marketingový prieskum ako základ funkčnej stratégie

Ak ste si doteraz mysleli, že napríklad komunikácia na Instagrame je presne to, čo vaša značka potrebuje, marketingový prieskum vás možno vyvedie z omylu.

V prieskume môžeme napríklad zistiť, že vaši (potenciálni) zákazníci netrávia voľný čas na Instagrame, ale na LinkedIne. V takom prípade by boli reklamné kampane na Instagrame finančne neefektívne a nepriniesli by vám očakávané výsledky.

Žiadna marketingová stratégia nebude dlhodobo fungovať bez tzv. kvalitatívneho prieskumu. V ňom dokážete napríklad zistiť:

  • kde trávia vaši zákazníci najviac času (online/offline marketingové kanály),
  • aké problémy ich trápia v súvislosti s vaším produktom alebo službou,
  • čo ich presvedčilo vyskúšať váš produkt alebo službu.

Zhrnutie

Marketingová stratégia je, laicky povedané, návod, ako robiť marketing.

Vďaka tomuto „plánu“ bude váš marketing založený na dátach a nie domnienkach. Takýto prístup vám ušetrí nemalé peniaze, ktoré by ste inak „vyhodili“ do neefektívnych marketingových aktivít.

Marketingová stratégia založená na dátach z prieskumu prináša dlhodobé výsledky. Na druhej strane, intuícia, domnienky, názory a pocity nikdy nebudú v marketingu fungovať dlhodobo, ak ich nemáte podložené faktami.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Dušan Paulovič

Copywriter & UI Designer

Píšem strategické reklamné texty pre ambiciózne značky. Nad know-how z online predaja som už strávil 1000+ hodín. Učím sa od marketérov, ktorí pomohli firmám, ako Amazon, Google či Facebook. Paru vypúšťam v prírode alebo pri fantasy knižke.

Tento článok prináša

Sme reklamná online agentúra pre klientov, ktorým záleží predovšetkým na kvalite. Zameriavame sa na úspešné stredné a menšie spoločnosti, ktoré cítia, že robia marketing „halabala“ a potrebujú systém. Prevedieme vás marketingovou stratégiou a následne ďalšími nástrojmi online sveta aby ste navonok pôsobili jednotne s patričnou charizmou.


Posledné
Obľúbené