B2B prekonáva B2C
Elektronický obchod B2B v Európe zaznamenáva výrazný rast a prekonáva B2C transakcie. Túto dynamiku podčiarkuje pozoruhodná trhová hodnota tohto sektora, ktorá v roku 2022 dosiahla 7 biliónov dolárov, čo je viac ako dvojnásobok hodnoty B2C. Takéto čísla naznačujú rozširujúce sa obzory B2B obchodovania, a tiež zdôrazňujú obrovský potenciál, ktorý ponúka.
Dynamika európskeho trhu
Podľa prognóz bude mať európsky online B2B e-commerce celkovú hodnotu 1,8 bilióna dolárov do roku 2025. V porovnaní s Čínou či USA je však presah sektora na starom kontinente výrazne menší. Zatiaľ čo krajiny ako Nemecko, Francúzsko a Spojené kráľovstvo vedú, Európa má značne nevyužitý potenciál rastu. Napríklad kupujúci v škandinávskych krajinách majú vysokú digitálnu zdatnosť a značná časť B2B predaja sa už uskutočňuje online.
Cezhraničné výzvy a príležitosti
Na rozdiel od B2C, B2B transakcie sa v rámci Európy dejú prevažne na domácich trhoch a počet cezhraničných transakcií ostáva obmedzený. To však predstavuje významnú príležitosť na rast. Iniciatívy zamerané na štandardizáciu obchodných postupov a podporu digitalizácie, ako napríklad elektronická fakturácia, sú pripravené uvoľniť celý potenciál cezhraničného B2B obchodu.
“Cieľom rôznych verejných iniciatív na úrovni Európskej únie aj na vnútroštátnej úrovni je podporiť digitalizáciu podnikov a ďalej posilniť jednotný trh,” hovorí správa spoločnosti Billie.
Platobná revolúcia
Platby zohrávajú kľúčovú úlohu pri uľahčovaní cezhraničných transakcií a zlepšovaní interakcií medzi kupujúcim a predávajúcim. Tradičné platobné metódy ustupujú moderným, flexibilným riešeniam, ako je napríklad Buy Now, Pay Later (BNPL) a platby na faktúru. Tieto možnosti ponúkajú kupujúcim väčšiu flexibilitu a predajcom zjednodušujú riadenie peňažných tokov, čím zvyšujú spokojnosť a podporujú rast.
Európsky e-commerce prechádza zmenou, ktorú prináša technologický pokrok a meniace sa preferencie spotrebiteľov. Keďže podniky sa pohybujú v zložitých podmienkach cezhraničného obchodu, prijatie digitalizácie a inovatívnych platobných riešení bude mať prvoradý význam pri uvoľňovaní plného potenciálu B2B obchodu v regióne.