
Čo vlastne personalizácie je a na čo slúži?
Určite ste sa už s týmto pojmom stretli. Je to niečo, čo je „ušité“ presne pre vás či vaše aktuálne potreby. Môžu to byť newslettre, kampane, SMS správy, webstránky. Jednoducho povedané, personalizácii sa medze nekladú. Záleží iba na tom, koľko dát dokážete o vašej cieľovej skupine získať a ako kreatívni dokážete byť.
Čo hovoria čísla? Podľa HubSpot personalizované CTA konvertovali o 202 % lepšie, podľa prieskumu Evergage až 88 % marketérov uviedlo, že personalizácia im pomohla dosiahnuť lepšie obchodné výsledky a podľa štúdie Delloite až 36 % spotrebiteľov okrem základnej personalizácie očakáva služby alebo produkty šité presne pre nich.
Všetky dostupné informácie hovoria o tom, že personalizovať sa naozaj oplatí, no musíte to robiť naozaj precízne.
Personalizácia na úrovni skupiny
Ak viete, kto je vašou cieľovou skupinou, vhodne dokážete naformulovať texty, pripraviť grafiku a dokonca reklamu aj zacieliť. Naozaj to nie je nič náročné, stačí sa iba zamyslieť, ako by ste svojich potenciálnych zákazníkov mohli osloviť a tomu prispôsobovať váš marketing.
Ak sa pozrieme na nejaké príklady z praxe, tak ste si určite všimli reklamné plochy, ktoré sa prihovárali konkrétnym obyvateľom mesta. Alebo ste neprehliadli TV spoty istej banky, ktorá má pobočku aj vo vašom meste.
Ak predávate obojky pre psy, máte veľkú výhodu, že takúto reklamu dokážete naozaj zacieliť na milovníkov týchto štvornohých miláčikov a ešte viac to podporiť vizuálom či vhodným wordingom. Ak predávate kryty na telefón, tak ukážte vo vizuále konkrétny model a personalizujte to.
Globálne značky tiež nekomunikujú rovnako, ale adaptujú svoje kampane pre lokálne trhy. Je naivné si myslieť, že čím väčšiemu počtu ľudí sa reklama zobrazí, tým je väčšia šanca, že si niekto produkt kúpi. Dnes platí presný opak.
Už nie je dôležité osloviť veľkú masu, ale hlavne zobraziť sa tým najrelevantnejším. A to dokážete aj vďaka personalizácii.
Personalizácia na konkrétnu osobu
Táto personalizácia je obzvlášť vhodná, ak máte eshop. Na základe algoritmov, zozbieraných dát, sledovania nákupnej cesty zákazníka a histórie objednávok ďalších zákazníkov môžete vytipovať produkty, ktoré by vašich zákazníkov mohli zaujímať.
Určite sa vám stalo, že keď ste si niekde pozerali zimnú bundu, tak vám automaticky ukázalo aj podobné bundy alebo ďalšie produkty s tým súvisiace, napríklad čiapku, rukavice, šál. A keď ste z webu odišli, tak vás tieto produkty prenasledovali na sociálnych sieťach či v banneroch. Naozaj za tým nehľadajte žiadnu kvantovú fyziku, ale vhodne nastavené kampane.
Na základe nákupného správania používateľov sa eshop prispôsobuje a každý po príchode na stránku vidí niečo iné. Preto je dôležité mať tam dostatok produktov, aby sa vám personalizácia oplatila a, samozrejme, aj dostatok unikátnych návštevníkov mesačne.
A čo všetko sa dá na webe personalizovať? Homepage, produktová stránka, košík či medzikošík.
Ak rozmýšľate, ako si môžete všetky tieto veci nastaviť, začnite výberom vhodného nástroja, ktorý zabezpečí integráciu dát o zákazníkoch a navrhne scenáre personalizácie. Existuje množstvo platforiem, stačí sa iba poobzerať a vybrať si tú najvhodnejšiu pre vás.
Fungujú asi tak, že každý návštevník webstránky má po príchode vytvorený svoj profil, v ktorom sa zaznamenáva dátum registrácie, história online objednávok, filtrovanie. Následne sa pripravia scenáre na personalizáciu. Môžete ich pripravovať ručne alebo, ak máte dostatok dát a rozhodli ste sa aplikovať drahší nástroj, môžete využiť machine learning.
Po splnení všetkých týchto krokov sa s radosťou môžete pustiť do personalizovania čohokoľvek. Vždy poteší newsletter so špeciálnym zľavovým kupónom, gratulácia k narodeninám, spomienka na prvý nákup na eshope či pripomienka toho, že v nákupnom košíku máte nezaplatené produkty.
Personalizácii a kreativite sa medze naozaj nekladú. Spomeňte si na reklamu Skittles počas Super Bowlu, kedy sa rozhodli prihovoriť iba jednému človeku.

Personalizácia sa stáva súčasťou našich životov a je iba na vás, či to dokážete využiť vo svoj prospech.