Veľkým hráčom chýbala konkurencia
Skupiny Heureka, Mall Group a tiež Alza patria medzi najznámejšie tuzemské ecommerce značky. Ich takmer “neohroziteľné” miesto na trhu môže byť čoskoro minulosťou. Online svetu vládnu trhoviska a viaceré veľké mená si brúsia zuby na českú online scénu.
Internetové trhoviská sú v podstate obrovské e-shopy, kde sa ponúka tovar z mnohých konkurenčných e-shopov. Sú to akési virtuálne obchodné domy, v ktorých si zákazníci zvyknú kúpiť takmer všetko na jednom mieste bez toho, aby museli hľadať a prechádzať mnoho samostatných webových stránok.
V Česku spustia tento rok svoje trhoviská aj Kaufland a Allegro. Poľské Allegro je vlastníkom Mall Group a 10. najväčšia online platforma na svete. V budúcom roku plánuje spustiť trhovisko aj Seznam a špekuluje sa aj o možnom príchode Amazonu.
Spoločnosť Kaufland, ktorá v roku 2021 spustila nemecké trhovisko Kaufland.de, ponúka viac ako 40 miliónov položiek od viac ako osemtisíc obchodníkov a ich počet neustále rastie. “Medzi nimi je mnoho českých predajcov, ktorí úspešne predávajú na nemeckom trhovisku. Tešíme sa na otvorenie dvoch nových trhovísk Kaufland.cz a Kaufland.sk v Českej republike a na Slovensku, na ktoré sa v súčasnosti zameriavame,” uviedla hovorkyňa spoločnosti Kaufland Renata Maierl.
Boston Consulting Group (BCG) uvádza, že podiel trhovísk na celosvetovom elektronickom obchode sa za posledných desať rokov zvýšil zo štvrtiny na celú polovicu. Z prieskumu BCG vyplýva, že 67 percent ľudí si myslí, že tovar v kamenných obchodoch je drahší ako na internete.
Príchod Amazonu je reálny
Veľkou otázkou je budúci vstup svetového lídra Amazon na český trh. Spoločnosť svoje plány do poslednej chvíle tají, ale odborníci predpokladajú, že malej Českej republike sa americká spoločnosť nevyhne. “Amazon vstupuje na trhy od najväčšieho po najmenší. A v Európe je pred nami už len Švajčiarsko,” hovorí David Antoš, konzultant Boston Consulting Group.
Posledné kroky Amazonu v Európe viedli do krajín Beneluxu, Škandinávie a Poľska. Otázkou je, aký má gigant apetít expandovať v postkovidovej ére, ktorá sa vyznačuje ochladením a nižším nákupným apetítom.