4 min. čítanie

Online trhoviská nie sú to isté ako e-shopy. Ako sa neoklamať?

Na miestnu e-commerce scénu vstupujú veľké európske trhoviská a spolu s nimi rastie aj záujem zákazníkov. Vzhľadom na prevažne pozitívne skúsenosti s nákupom na českých a slovenských e-shopoch spotrebitelia očakávajú, že to bude podobné aj na online trhoviskách.

Online trhoviská nie sú to isté ako e-shopy. Ako sa neoklamať?
Zdroj: Depositphotos

Odborníci spoločnosti Upgates, popredného poskytovateľa e-shopových riešení, varujú spotrebiteľov pred bežnými nástrahami spojenými s nakupovaním na trhoviskách. Patria medzi ne dodacie lehoty, náklady na dopravu, vrátenie tovaru a zásady vrátenia tovaru.

Len v nedávno vstúpili do domáceho online prostredia dvaja veľkí hráči, nemecký Kaufland Global Marketplace a poľská Allegro Group. Pred niekoľkými dňami odhalil svoje plány expandovať do Českej republiky aj turecký e-commerce gigant Trendyol, ktorý sa špecializuje najmä na módu. Vzápätí by mal doraziť aj na Slovensko.

Online trhoviská predstavujú pre spotrebiteľov pohodlný spôsob nakupovania tovaru všetkého druhu na jednom mieste. Očakávajú pohodlie jednej objednávky na spoľahlivom a dôveryhodnom mieste. Niekedy však musia byť trpezliví a riešiť situácie, s ktorými sa predtým nestretli, vysvetľuje Michal Benatzky, marketingový manažér spoločnosti Upgates. 

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Marketplaces poskytujú spoľahlivú ochranu pred podvodmi zo strany nečestných predajcov. V prípade, že sa niekto stane obeťou podvodného konania, mal by v takejto situácii využiť postupy, ktoré ponúka samotný prevádzkovateľ trhoviska. Rovnako dôležité je však byť pred nákupom ostražitý a overiť si, odkiaľ tovar pochádza, odporúča Michal Benatzky.  

Najväčším úskalím je zmätočnosť

Slabým miestom býva čas dodania.

Často sa uvádza, že výrobok je na sklade, ale už sa neuvádza, že je na sklade v cudzej krajine. Preto sa odoslanie oneskorí o niekoľko dní alebo dokonca týždňov. Českí spotrebitelia sú zvyknutí na určitú kvalitu služieb a dodanie do druhého dňa, niekedy dokonca do niekoľkých hodín, hovorí Michal Benatzky a dodáva, že pôvod tovaru zo zahraničia môže spôsobiť aj problémy s následnými reklamáciami.

Nie je bežné, aby e-shop k objednávke automaticky pripojil bezplatný štítok na vrátenie tovaru. Obzvlášť ak zákazník vracia objednávku do zahraničného e-shopu, vyššie náklady na dopravu ho môžu nepríjemne prekvapiť. Náklady na logistiku vrátenia tovaru znáša aj spotrebiteľ,“ dodáva Michal Benatzky.

Pohodlie sa strieda s rozpakmi pri preprave

Popredajný servis a uplatňovanie záruky sú komplikovanejšie, najmä kvôli jazykovej bariére. Predajcovia zvyčajne poskytujú všetky informácie v jazyku krajiny, z ktorej pochádzajú, takže český zákazník im niekedy vôbec nerozumie. Veľmi často sú informácie o výrobku a akákoľvek komunikácia s obchodníkom strojovo prekladané, čo môže viesť k nedorozumeniam a následným nepríjemnostiam,“ menuje Michal Benatzky.

Problém sa týka aj odlišnej záručnej doby v porovnaní s podmienkami v Českej alebo Slovenskej republike, kde je zákonom stanovená na 24 mesiacov. V zahraničí môže byť polovičná, teda jeden rok, a niektorí predajcovia poskytujú ešte kratšiu záruku.

Ďalšou nevýhodou sú vyššie náklady na dopravu pri objednávaní tovaru od viacerých predajcov súčasne. Spotrebiteľ síce môže pohodlne nakúpiť všetko na jednom mieste, ale každý tovar alebo predajca si aj tak účtuje vlastné náklady na dopravu. Konečné náklady na doručenie potom môžu byť pre spotrebiteľa nečakane vysoké. Spotrebiteľ musí zároveň počítať s tým, že balíky od rôznych predajcov mu prídu v rôzne dni.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

Zákazníci na internetových trhoch si musia uvedomiť, že nakupujú od predajcov nielen z Európskej únie, ale aj z Ázie. Navyše, ak zásielka pochádza z krajiny mimo EÚ, môže prejsť colným konaním, a preto môže byť zákazník povinný zaplatiť DPH a clo nad rámec sumy, ktorú už zaplatil na trhovisku, upozorňuje Michal Benatzky.

Online trhoviská menia spôsob nakupovania

Trhoviská idú výrazne proti súčasnému vývoju miestneho elektronického obchodu, kde je obrovské množstvo nezávislých e-shopov, ktoré si roky budujú svoju zákaznícku základňu. Trhoviská v podstate anonymizujú predajcov a fungujú ako ich zástupcovia. Pre obchodníkov je oveľa ťažšie, ak nie nemožné, vybudovať si na nich vlastnú značku a odlíšiť sa od ostatných, takže medzi zákazníkom a predajcom nevzniká hlbší vzťah,“ komentuje Michal Benatzky. Zákazník na internetovom trhovisku je potom motivovaný najmä výhodnou cenou, nie doplnkovými službami alebo servisom, ktoré by mohol ponúknuť nezávislý e-shop.

Trhoviská sa profilujú ako miesto na ďalší predaj tovaru. Na druhej strane obchodníci, ktorí predávajú výrobky vlastnej výroby alebo sú nejakým spôsobom originálne, by sa mali viac spoliehať na vlastný e-shop,“ uzatvára Michal Benatzky.

Tlačová správa

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Predplatné v e-commerce: 5 trendov, ktoré by ste v roku 2025 nemali prehliadnuť
4 min. čítanie

Predplatné v e-commerce: 5 trendov, ktoré by ste v roku 2025 nemali prehliadnuť

Predplatné nie je len o streamovacích službách a mesačných boxoch. Podľa správy Subscription Trends Q1 Report 2025 od Subscrybe zažíva celý model predplatného výrazný posun – a e-commerce z toho môže výrazne ťažiť. Vybrali sme päť kľúčových trendov, ktoré majú najväčší dopad na online predaj, a preložili ich do praktických súvislostí pre tých, čo chcú […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Zdravie na prvom mieste aj v e-commerce: Ako využiť rastúci dopyt po fitness produktoch?
3 min. čítanie

Zdravie na prvom mieste aj v e-commerce: Ako využiť rastúci dopyt po fitness produktoch?

Spotrebiteľské návyky sa dlhodobo menia v prospech zdravia a wellness. Počet ľudí, ktorí investujú do svojho zdravia, rastie. A to vytvára nové príležitosti pre e-commerce značky. Analýza spoločností Experian a Reward, vychádza z viac ako 1,4 miliardy kartových transakcií a ukazuje, že výdavky na fitness a výživu medziročne vzrástli o 6 %. Predajcovia, ktorí sa […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?
3 min. čítanie

Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?

Mall.sk prechádza zásadnou zmenou. 31. marca 2025 prestane fungovať ako samostatná platforma a jeho ponuka sa presunie na Allegro. Tento krok je súčasťou širšej stratégie konsolidácie technologických platforiem v rámci skupiny Allegro. Pre obchodníkov a zákazníkov to prináša viaceré zmeny, ktoré môžu ovplyvniť konkurenciu na slovenskom e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+