Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
7 min. čítanie

Ondřej Ratajský: Z Czech On-line Expo môže byť časom pokojne celý festival. Eventové prostredie na to ale zatiaľ nie je pripravené

Ondra Ratajský zo SmartEmailingu je jednou z kľúčových osobností českého digitálneho marketingu a neznámy nie je ani na Slovensku. Jeho meno je spojené s e-mail marketingom, najväčšou akciou pre digitálnu komunitu Czech On-line Expo aj netradičným podcastovým štúdiom v obytnom aute. Tento rok obsadil striebornú priečku ako Osobnosť roka na WebTop100. V rozhovore zdieľa svoje vízie, skúsenosti a tipy, ako posúvať marketingové hranice a ako robiť veci, ktoré ľudí bavia. Nechajte sa inšpirovať jeho nekompromisnou brnenskou energiou.

Ondrej Ratajský Ondrej Ratajský
Team Leader Marketingu, SmartEmailing
Ondřej Ratajský: Z Czech On-line Expo môže byť časom pokojne celý festival. Eventové prostredie na to ale zatiaľ nie je pripravené

Ondro, ty navštevuješ rôzne odborové akcie v Česku i na Slovensku a od ročníka 2024 so SmartEmailingom organizujete Czech On-line Expo (COE). To je najväčšia akcia v českom i slovenskom digitáli vôbec. Čo podľa teba robí akciu naozaj dobrou akciou?

To je celkom zložitá otázka. Myslím, že to robí do určitej miery priestor, potom organizátori a ľudia, ktorí tam prídu. Ten mindset tých návštevníkov je vlastne veľmi dôležitý a ty ho ako organizátor môžeš ovplyvniť len čiastočne, teda ovplyvniť to, s akým očakávaním a náladou tam prídu.

COE chystáte druhýkrát a vyzerá to, že ročník 2025 bude zase väčší ako ten predchádzajúci. Kam by si vlastne COE chcel za pár rokov dostať? Máš nejaké vízie?

Vízia je, že Czech On-line Expo 2030 bude vyzerať ako Web summit v Lisabone. To znamená, aby trval päť dní a bol aspoň v piatich, šiestich halách. Expo rastie postupne. Pre ročník 2025 sme pridali 7 tematických summitov, takže verím, že do roku 2030 je to reálne. Ale človek musí mieriť na Mars, aby sa dostal aspoň na Mesiac.

Je vlastne reálne v českom a slovenskom prostredí robiť taký veľký event, ako si načrtol?

Je to ekonomicky náročné a za niečo si ako organizátori týchto akcií môžeme sami. Ľudia sú tu zvyknutí, že keď sú z odboru, dostanú sa k nim nejako lístky zadarmo a nie sú ochotní za ne platiť. Expo v tejto chvíli trvá dva dni a vystupuje tam na 150 rečníkov, človek by povedal, že kúpiť si lístok v hodnote vstupenky do divadla, by nemal byť problém, ale stále trochu je. Asi treba hovoriť o tom aj s ďalšími organizátormi odborových akcií a spoločne to prostredie trochu ozdraviť. Verím, že je to téma nás všetkých.

Veľkú časť tvojich rečníkov i garantov na Czech On-line Expo tvoria špecialisti zo Slovenska. To isté sa dá povedať o hosťoch v podcaste.

Digitálna komunita je u nás skutočne česko-slovenská a je to vlastne úplne prirodzené. Jazdí sa na akcie na oboch stranách hranice a stretávate rovnakých ľudí. Expo bude zase tá príležitosť stretnúť všetkých. Keď tvoríme program, alebo vyberáme hostí do podcastu, neriešime, koľko je tam ľudí z Česka a koľko zo Slovenska. Pozývame jednoducho zaujímavých ľudí.

„Zisťujeme, že ľudí baví najviac to, čo aj nás. Tak to robíme. Digitálny kaleidoskop na tom stojí aj ide.“

Spomenul si podcast, ty si tvorcom už zavedeného podcastu Digitálny kaleidoskop. Všetci už pár rokov hovoria, že trh podcastov je presýtený. Vám sa ale podarilo do toho vlaku naskočiť. Aký je tvoj vzťah k podcastom a prečo ste sa doň pustili?

Ja vlastne nepočúvam podcasty skoro vôbec. Len ten náš. Takže ja som si ten podcast vytvoril hlavne pre seba. Avšak tá idea vznikla už pred šiestimi rokmi, ale vždy sa nahralo len pár dielov a potom koniec. Až na Expo 2024 sme vymysleli koncept s nahrávacím štúdiom v obytnom aute a od tej chvíle vydávame naozaj každý piatok.

Ako vlastne vznikol ten koncept s obytným autom? Nie je to zbytočne komplikované, keď je všade plno podcastových štúdií?

Riešili sme, ako nahrávať uprostred akcie pre päť tisíc ľudí a na nahrávaciu búdku sme nemali rozpočet. Spontánne potom vzniklo, že by sme to mohli natáčať v karavane. Tri týždne pred Expom sme jeden taký vybrali, vyskúšali a fungovalo to. A odvtedy je naše pojazdné štúdio súčasťou značky a príbehu Digitálneho kaleidoskopu.

Takže kde tie podcasty vznikajú? Len na Czech On-line Expo?

Nahrávali sme na Reshoperi, na E-commerce day v Brne a Bratislave. Jednoducho všade, kde sú zaujímaví spíkri, ktorí si na vás dvadsať minút urobia a nemusíte to spoločne plánovať mesiace a mesiace. Na jeseň sme dokonca nahrávali v Prahe na Žižkove tak, že sme karavan zaparkovali priamo pred nahrávacím štúdiom Pracovňa. Jasné, že by sme mohli nahrávať vo vnútri a mať to jednoduchšie, ale nás to takto baví viac.

Ukázalo sa, že to asi aj funguje. Okrem ankety Podcast roku, kde ste pomerne rýchlo po štarte bodovali tretím miestom vo svojej kategórii, ste za blog ešte na jeseň získali 2. miesto v kategórii Firemná komunikácia na WebTop100 od odbornej poroty.

Ja si myslím, že takto tie veci fungujú v momente, keď vás to fakt baví a kedy to samozrejme dáva nejaký zmysel. Mňa naozaj baví s tými ľuďmi hovoriť. Toto je spôsob, ako čerpám nejakú inšpiráciu. Pýtam sa na veci, ktoré ma osobne zaujímajú. Navyše sa ku mne ako moderátorka pripojila kolegyňa zo SmartEmailingu Natália Smolka, takže sa striedame a nie je to vyčerpávajúce – často totiž vznikne aj 15 dielov počas jedného dňa.

Sú nejaké plány s Digitálnym kaleidoskopom do budúcnosti?

Podcast je teraz spokojný tak, ako je. Chýba mu iba web a tiež premýšľame, či nemať vlastné auto. V tejto chvíli si karavany požičiavame. Tiež zbierame spätnú väzbu a sledujeme, aké rozhovory ľudí najviac bavia a ako vyberať do budúcnosti hostí. Vlastne zisťujeme, že tie diely, ktoré nás bavili najviac, sú aj najpočúvanejšie. Čo zase potvrdzuje to, čo mi asi všeobecne funguje.

Viac o podcaste Digitálny kaleidoskop a jeho koncepte si môžete prečítať v samostatnom článku (pozn. red.). 

Tvoje gro je ale e-mail marketing. Vo farbách SmartEmailingu o ňom obvykle hovoríš na všetkých odborových akciách. V digitálnom marketingu všeobecne sa väčšina oblastí vyvíja veľmi dynamicky. Pri e-mail marketingu ale ten pocit nemám. Mýlim sa?

Vôbec nie. E-mail je tu s nami už dlho, oslávil 50 rokov, a je to zo svojej podstaty konzervatívny formát, taký starnúci pán. Nič z toho, čo ľudí tak baví na sociálnych sieťach, vlastne nemôžete v e-maile použiť – videá, dynamika, okamžité interakcie, nič. Ten formát to jednoducho nevie preniesť. Napriek tomu je e-mailing stále nezastupiteľný. A hoci je tu už pekne dlho, veľa firiem ho stále nerobí.

„E-mail je taký starnúci pán, zo svojej podstaty konzervatívny, ale úplne nezastupiteľný.”

Poďme hovoriť o trendoch. A čo je teraz TOU témou v e-mail marketingu?

Posledných pár rokov prednášam aj desaťkrát, pätnásťkrát za rok a v zásade sa rieši stále to isté, v e-mailingu sa toľko netrenduje. Témy sú určite dáta, personalizácia a retencia. Pre budovanie vzťahu so zákazníkmi je totiž e-mailing neprekonateľný nástroj. Ale ešte stále je mnoho firiem, ktoré si myslia, že e-mailing je nástroj len pre e-commerce. V B2B a službách je obrovský nevyužitý potenciál. Tam by s tým e-mailingom mohli firmy ešte naozaj zamávať, ale nikto tu hodenú rukavicu nedvíha.

Napriek tomu, že je e-mail konzervatívny formát, tak sa určite dá robiť aj zaujímavo. SmartEmailing si v novembri na WebTop100 odniesol 1. miesto v kategórii Retenčný marketing za vianočnú kampaň pre Kytary.cz. Čím bola táto kampaň zaujímavá?

Kytary.cz sú silná značka s výrazným a originálnym tone of voice a nebáli sa ho premietnuť ani do vianočnej kampane. Už s tým sa dobre pracuje – keď sa značka nebojí a má svoju charizmu. Naši špecialisti šikovne využili presne to, čo e-mailing dokáže. Prepojili mini seriál s vianočnými tipmi z Ježiškovej poradne s shopping intention kampaňou, ktorá zákazníkom pripomína prehliadnuté produkty. Shopping intention kampane sú vlastne hard-sellový nástroj, ale naši špecialisti mu dali vianočné posolstvo a umožnili ľuďom svoje priania preposlať ako list Ježiškovi svojim blízkym. Takže áno, aj e-mailing je možné robiť kreatívne, ale je to formát s jasnými limitmi a pokiaľ nie ste z odboru, málokedy urobíte nad nejakou e-mailingovou kampaňou wooow.

Case study vianočnej kampane, o ktorej Ondřej hovoril, si môžete prečítať tu. (pozn. red.)

Zdieľať článok
Ondrej Ratajský
Team Leader Marketingu, SmartEmailing
Tento článok ti prináša

SmartEmailng

SmartEmailing je inteligentná e-mailingová platforma s pokročilou automatizáciou. Poskytuje riešenia pre efektívnu komunikáciu so zákazníkmi na základe ich správania a nákupných signálov. Má vlastnú serverovú infraštruktúru a odosielací modul, čo zaručuje bezchybné rozosielanie e-mailov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Konferencia E-mail ReStart 2025 maximalizuje využitie zákazníckych dát
3 min. čítanie

Konferencia E-mail ReStart 2025 maximalizuje využitie zákazníckych dát

Digitálna agentúra Taste organizuje štvrtý ročník konferencie E-mail Restart, ktorá sa uskutoční 23. januára 2025 v Kine Lucerna. Táto najväčšia offline konferencia o e-mailingu v Česku ponúkne celkom 11 prednášok, ktoré sa zamerajú na maximálne využitie zákazníckych dát. Účastníci sa môžu tešiť na praktické návody, reálne ukážky a case studies, ktoré budú môcť okamžite využiť […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Ako komunikujete na Čechov? Každý druhý e-mail na Sezname je marketingové zdelenie
4 min. čítanie

Ako komunikujete na Čechov? Každý druhý e-mail na Sezname je marketingové zdelenie

Informačné a komunikačné technológie sa vyvíjajú stále rýchlejším tempom. Zatiaľ čo v minulých dekádach slúžil e-mail primárne na bežnú one-to-one komunikáciu, dnes sa z neho stáva významný obchodný nástroj. Analýza, ktorú pripravila spoločnosť Ecomail v spolupráci so Seznamom ukazuje, že 54 % e-mailov na Sezname tvoria práve marketingové oznámenia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+