
APEK sleduje nákupné správanie spotrebiteľov v e-shopoch na mesačnej báze pravidelne od začiatku minulého roka. „Veľmi nás zaujímalo, ako budú jednotlivé mesiace vyzerať v medziročnom porovnaní. Teraz máme k dispozícii údaje z januára a februára. A porovnanie priemerných útrat potvrdzuje, že v roku 2025 zatiaľ spotrebitelia míňajú v online prostredí výrazne viac než vlani,“ komentuje výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška.
Priemerná mesačná útrata za tovar v e-shopoch
V januári aj februári tohto roka objednalo tovar online viac než 80 % českých internetových zákazníkov. Teda tých, ktorí nakupujú v e-shopoch aspoň raz za rok. A tí, ktorí nakúpili, zakúpili výrobky v hodnote presahujúcej 4 500 Kč. „To je o viac než 500 Kč vyššia priemerná útrata za tovar, než bola v tomto období v roku 2024. Z pohľadu našej e-commerce ide o pozitívny signál. Verím, že tento trend bude pokračovať aj v ďalších mesiacoch,“ hovorí Jan Vetyška.
Pokiaľ ide o konkrétne čísla, v januári 2024 uviedli respondenti výskumu APEK priemernú útratu v hodnote 3 993 Kč, vo februári 2024 potom 3 989 Kč. Tento rok to bolo v januári 4 566 Kč a vo februári 4 583 Kč. Na jedného zákazníka pritom vychádzajú viac než tri a pol objednávky za mesiac.
Rastie popularita platieb Apple a Google Pay
Vývoj v oblasti platobných metód, ktoré zákazníci využívajú na úhradu objednávok z e-shopov, nie je tak dynamický ako samotné útraty. Za posledný rok je však zmena v tejto oblasti pomerne zaujímavá a ukazuje na určitú zmenu v správaní zákazníkov. Na otázku „Aké všetky platobné metódy ste v uplynulom mesiaci pri nákupoch na internete využili?“ vo februári 2025 vôbec po prvýkrát za dobu výskumu uviedlo platobnú kartu priamo zadanú pri platbe menej než 50 % respondentov. Pred rokom to pritom bolo 56 %. Naopak, služba Apple Pay zaznamenala medziročný rast z 9 % na 16 % a Google Pay z 15 % na 18 %.
„Zákazníci čoraz častejšie nakupujú priamo zo svojich mobilných telefónov. Preto vidíme aj vývoj v oblasti platobných metód. Ide o dôležitý trend, ktorý musia e-shopy sledovať a správne naň reagovať. Predovšetkým v tom ohľade, aby zákaznícka skúsenosť na mobile bola rovnako dobrá ako pri nákupe na počítači,“ uzatvára Jan Vetyška.
Asociácia pre elektronický obchod (APEK) najzaujímavejšie výstupy z výskumu zverejňuje pravidelne každý mesiac. Výskum bol realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1065 respondentov.