3 min. čítanie

On-line nákupy v Česku naberajú na sile. Priemerná útrata opäť vzrástla

Priemerná útrata českých spotrebiteľov v e-shopoch bola v januári aj februári o viac než 500 korún vyššia než v rovnakom období v minulom roku. Ukázal to pravidelný výskum Asociácie pre elektronický obchod (APEK). Česká e-commerce tak pokračuje v pozitívnom vývoji z roku 2024.

On-line nákupy v Česku naberajú na sile. Priemerná útrata opäť vzrástla
Zdroj: Depositphotos

APEK sleduje nákupné správanie spotrebiteľov v e-shopoch na mesačnej báze pravidelne od začiatku minulého roka. „Veľmi nás zaujímalo, ako budú jednotlivé mesiace vyzerať v medziročnom porovnaní. Teraz máme k dispozícii údaje z januára a februára. A porovnanie priemerných útrat potvrdzuje, že v roku 2025 zatiaľ spotrebitelia míňajú v online prostredí výrazne viac než vlani,“ komentuje výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška.

Priemerná mesačná útrata za tovar v e-shopoch

V januári aj februári tohto roka objednalo tovar online viac než 80 % českých internetových zákazníkov. Teda tých, ktorí nakupujú v e-shopoch aspoň raz za rok. A tí, ktorí nakúpili, zakúpili výrobky v hodnote presahujúcej 4 500 Kč. „To je o viac než 500 Kč vyššia priemerná útrata za tovar, než bola v tomto období v roku 2024. Z pohľadu našej e-commerce ide o pozitívny signál. Verím, že tento trend bude pokračovať aj v ďalších mesiacoch,“ hovorí Jan Vetyška.

Pokiaľ ide o konkrétne čísla, v januári 2024 uviedli respondenti výskumu APEK priemernú útratu v hodnote 3 993 Kč, vo februári 2024 potom 3 989 Kč. Tento rok to bolo v januári 4 566 Kč a vo februári 4 583 Kč. Na jedného zákazníka pritom vychádzajú viac než tri a pol objednávky za mesiac.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Rastie popularita platieb Apple a Google Pay

Vývoj v oblasti platobných metód, ktoré zákazníci využívajú na úhradu objednávok z e-shopov, nie je tak dynamický ako samotné útraty. Za posledný rok je však zmena v tejto oblasti pomerne zaujímavá a ukazuje na určitú zmenu v správaní zákazníkov. Na otázku „Aké všetky platobné metódy ste v uplynulom mesiaci pri nákupoch na internete využili?“ vo februári 2025 vôbec po prvýkrát za dobu výskumu uviedlo platobnú kartu priamo zadanú pri platbe menej než 50 % respondentov. Pred rokom to pritom bolo 56 %. Naopak, služba Apple Pay zaznamenala medziročný rast z 9 % na 16 % a Google Pay z 15 % na 18 %.

Zákazníci čoraz častejšie nakupujú priamo zo svojich mobilných telefónov. Preto vidíme aj vývoj v oblasti platobných metód. Ide o dôležitý trend, ktorý musia e-shopy sledovať a správne naň reagovať. Predovšetkým v tom ohľade, aby zákaznícka skúsenosť na mobile bola rovnako dobrá ako pri nákupe na počítači,“ uzatvára Jan Vetyška.

Asociácia pre elektronický obchod (APEK) najzaujímavejšie výstupy z výskumu zverejňuje pravidelne každý mesiac. Výskum bol realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1065 respondentov.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Televízia už nie je len televízia. Ako sa mení sledovanie videoobsahu a čo to znamená pre značky
3 min. čítanie

Televízia už nie je len televízia. Ako sa mení sledovanie videoobsahu a čo to znamená pre značky

Ako dnes ľudia sledujú videoobsah? Čo považujú za „televíziu“ a kde reklama funguje najlepšie? CTV zatiaľ nie je v stredobode pozornosti nášho e-commerce, no vývoj v zahraničí naznačuje, že by sa to mohlo čoskoro zmeniť. Nová štúdia RTL AdAlliance ponúka jasné dáta a trendy, ktoré sa oplatí vnímať. A ukazuje, že o úspechu videa nerozhoduje […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Úspešné české a slovenské SaaS doma aj v zahraničí
10 min. čítanie

Úspešné české a slovenské SaaS doma aj v zahraničí

SaaS, alebo Software as a Service, je model poskytovania softvéru cez internet, ktorý firmám aj jednotlivcom umožňuje využívať moderné digitálne nástroje bez potreby ich inštalácie či správy vlastnej infraštruktúry. Ide o jednu z najrýchlejšie rastúcich oblastí technologického biznisu, kde aj menšie tímy môžu budovať globálne produkty.

Michal Turňa Michal Turňa
Link Building Špecialista, Spotibo
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+