3 min. čítanie

Obal ako kľúčový prvok marketingu

Obal je nepostrádateľnou súčasťou každého produktu a plní mnoho funkcií. Základná je, pochopiteľne, ochrana tovaru na účely distribúcie a skladovania. Hneď potom ale nastupuje marketing. Primárnou funkciou obalu je zachovanie vlastností daného produktu tak, aby sa dostal ku koncovým zákazníkom v požadovanom a nepoškodenom stave. Predovšetkým pri potravinách, hygienických produktoch, liečivách a podobne je ochranná funkcia prioritou. Tieto parametre obvykle obmedzujú výber materiálov, veľkosť alebo tvar obalu.

Tomáš Zadák Tomáš Zadák
CEO at Ler.studio
Obal ako kľúčový prvok marketingu

Tam, kde končia tieto obmedzenia, začína priestor pre dizajnéra, aby z obyčajnej veci urobil neobyčajnú, aby obal nebol iba ochrana pred vonkajšími vplyvmi, ale zapôsobil na cieľových zákazníkov. Z produktových obalov sa tak stáva silný nástroj marketingu.

Je drahý obal je investíciou, ktorá sa oplatí?

Prvý dojem z obalu musí zodpovedať cene produktov vo vnútri, a to nielen pri drahších produktoch, ale aj u tých bežných. Ak predávate tovar z vyššej cenovej kategórie, rozhodne musíte venovať dostatočnú starostlivosť aj dizajnu obalu. Klientela je obvykle náročnejšia a pri nákupe luxusnejšieho tovaru majú zákazníci často nejaké očakávania od toho, ako by mal obal vyzerať.

Napriek tomu, že návrh a samotná výroba takýchto obalov je drahá a zvyšuje cenu samotného produktu, musíte sa touto cestou vydať. Pokiaľ zabalíte drahý tovar do lacného obalu, bude na zákazníkov pôsobiť rovnako lacno aj samotný produkt a značne vám to skomplikuje predaj.

Nesnažte sa však vytvorením luxusne vyzerajúceho obalu zdvihnúť atraktivitu produktov. Bude to mať presne opačný efekt. Pokiaľ vidia zákazníci bežný spotrebný tovar v luxusnom obale, vyvoláva to v nich obvykle pocity lacných napodobenín pochybného pôvodu. Zároveň sa dostanete do fázy, že kvôli nákladom na obal musíte zdvihnúť koncovú cenu, a tým sa vaše produkty stávajú ešte menej konkurencieschopné.

Pri dizajne obalu musíte nájsť ideálnu rovnováhu a myslieť predovšetkým na to, ako budú reagovať spotrebitelia. Preto pri návrhu obalov postupujeme obozretne a využívame prieskumy trhu.

Rozbaľovanie ako príležitosť – budovanie značky prostredníctvom obalu

Ak sa bavíme o dizajne obalu a zážitku z jeho rozbaľovania, nesmieme zabudnúť na spoločnosť Apple. Dôležitosť produktových obalov si uvedomoval už vizionár a perfekcionista Steve Jobs. Preto majú v Apple na účely testovania obalov vyhradené špeciálne oddelenie, kde skúmajú a navrhujú každý detail. Cieľ je jasný, všetko musí byť dokonalé.

Týždenný podcast UPdate

V oblasti e-commerce je téma zážitku z rozbaľovania dobre známa. Nejde však o produktové obaly, ale distribútorské. Tieto obaly obsahujú niekoľko produktov a slúžia ako prepravný obal. E-shopy sa pokúšajú týmto spôsobom nadviazať vzťah so zákazníkmi vďaka emóciám spojeným s rozbaľovaním zásielky, pretože ich kontakt so zákazníkom sa odohráva iba v digitálnom svete a prepravný obal je to prvé, čo pri prevzatí zásielky vidí.

>>Ako fotiť produktové fotografie?<<

To je priestor, kde vďaka zaujímavému obalu môžete urobiť dojem a zvýšiť si tým šance na dobrú recenziu, opakovaný nákup alebo dokonca unboxing video či fotku s pochvalným komentárom na sociálnych sieťach, a teda budovanie značky.

Kvalitný obal musí mať nezameniteľný dizajn, ale na druhej strane musí spĺňať požiadavky na skladovanie, distribúciu a cenu.

Zdieľať článok
Tomáš Zadák
CEO at Ler.studio

Tomáš Zadák je grafik a podnikateľ pôvodom z Hradca Králové. Na strednej technickej škole začal pracovať na drobných grafických projektoch pre menších podnikateľov. Po škole sa ako interný grafik v spoločnosti Playman podieľal aj na tvorbe tlačovín pre známe herné tituly ako Far Cry, Assansin Creed alebo Dead Island. Potom založil štúdio Ler, ktoré sa vyvinulo v komplexnú boutique agentúru s tímom 14 ľudí, ponúkajúcu grafiku, marketing a vývoj. Do budúcnosti plánuje rozšíriť pôsobenie do EÚ a vyvíjať vlastné marketingové SaaS služby. Prístup a kvalita práce Leru zaujala natoľko, že sa dokonca ako jednej z mála agentúr vo Východných Čechách podarilo osloviť investorov. Zaujíma sa aj o cestovanie, yachting, majstrovanie a nové technológie.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
TikTok posilňuje trh automotive marketingu
4 min. čítanie

TikTok posilňuje trh automotive marketingu

Rastúce náklady na digitálnu reklamu a zmeny v správaní spotrebiteľov nútia automobilové značky hľadať nové spôsoby, ako efektívne osloviť kupujúcich. TikTok sa preto rozhodol vstúpiť do sveta automobilovej reklamy s TikTok Automotive Ads – novým nástrojom, ktorý má pomôcť predajcom a výrobcom áut spojiť sa s potenciálnymi kupujúcimi. Tento krok naznačuje, že TikTok chce konkurovať […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Firmy s Google Business Profile môžu komunikovať cez WhatsApp a SMS
2 min. čítanie

Firmy s Google Business Profile môžu komunikovať cez WhatsApp a SMS

Do Google Business Profile pribudla funkcia, ktorá umožňuje firmám integrovať WhatsApp a SMS správy na priamu komunikáciu so zákazníkmi. Táto zmena môže výrazne zjednodušiť proces zákazníckej podpory, odpovedanie na otázky či správu rezervácií, a tým zlepšiť celkový zákaznícky zážitok.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+