
Tam, kde končia tieto obmedzenia, začína priestor pre dizajnéra, aby z obyčajnej veci urobil neobyčajnú, aby obal nebol iba ochrana pred vonkajšími vplyvmi, ale zapôsobil na cieľových zákazníkov. Z produktových obalov sa tak stáva silný nástroj marketingu.
Je drahý obal je investíciou, ktorá sa oplatí?
Prvý dojem z obalu musí zodpovedať cene produktov vo vnútri, a to nielen pri drahších produktoch, ale aj u tých bežných. Ak predávate tovar z vyššej cenovej kategórie, rozhodne musíte venovať dostatočnú starostlivosť aj dizajnu obalu. Klientela je obvykle náročnejšia a pri nákupe luxusnejšieho tovaru majú zákazníci často nejaké očakávania od toho, ako by mal obal vyzerať.
Napriek tomu, že návrh a samotná výroba takýchto obalov je drahá a zvyšuje cenu samotného produktu, musíte sa touto cestou vydať. Pokiaľ zabalíte drahý tovar do lacného obalu, bude na zákazníkov pôsobiť rovnako lacno aj samotný produkt a značne vám to skomplikuje predaj.
Nesnažte sa však vytvorením luxusne vyzerajúceho obalu zdvihnúť atraktivitu produktov. Bude to mať presne opačný efekt. Pokiaľ vidia zákazníci bežný spotrebný tovar v luxusnom obale, vyvoláva to v nich obvykle pocity lacných napodobenín pochybného pôvodu. Zároveň sa dostanete do fázy, že kvôli nákladom na obal musíte zdvihnúť koncovú cenu, a tým sa vaše produkty stávajú ešte menej konkurencieschopné.
Pri dizajne obalu musíte nájsť ideálnu rovnováhu a myslieť predovšetkým na to, ako budú reagovať spotrebitelia. Preto pri návrhu obalov postupujeme obozretne a využívame prieskumy trhu.
Rozbaľovanie ako príležitosť – budovanie značky prostredníctvom obalu
Ak sa bavíme o dizajne obalu a zážitku z jeho rozbaľovania, nesmieme zabudnúť na spoločnosť Apple. Dôležitosť produktových obalov si uvedomoval už vizionár a perfekcionista Steve Jobs. Preto majú v Apple na účely testovania obalov vyhradené špeciálne oddelenie, kde skúmajú a navrhujú každý detail. Cieľ je jasný, všetko musí byť dokonalé.
V oblasti e-commerce je téma zážitku z rozbaľovania dobre známa. Nejde však o produktové obaly, ale distribútorské. Tieto obaly obsahujú niekoľko produktov a slúžia ako prepravný obal. E-shopy sa pokúšajú týmto spôsobom nadviazať vzťah so zákazníkmi vďaka emóciám spojeným s rozbaľovaním zásielky, pretože ich kontakt so zákazníkom sa odohráva iba v digitálnom svete a prepravný obal je to prvé, čo pri prevzatí zásielky vidí.
>>Ako fotiť produktové fotografie?<<
To je priestor, kde vďaka zaujímavému obalu môžete urobiť dojem a zvýšiť si tým šance na dobrú recenziu, opakovaný nákup alebo dokonca unboxing video či fotku s pochvalným komentárom na sociálnych sieťach, a teda budovanie značky.
Kvalitný obal musí mať nezameniteľný dizajn, ale na druhej strane musí spĺňať požiadavky na skladovanie, distribúciu a cenu.