
Príval dát, rovnako ako nesprávne meranie či vyhodnotenie, môže firmu priviesť do slepej marketingovej uličky. Ako teda dáta využiť tak, aby sa z nich nestal zdroj frustrácie, ale motor pre ďalšie marketingové aktivity?
Pasca jednoduchého prieskumu
Akonáhle chce firma začať so zberom dát, ocitá sa v nekonečnom vesmíre možností. Rozhodovanie, ktoré metódy a kanály použije, môže byť až paralyzujúce. To však nie je nič oproti paralýze z množstva nazbieraných dát.
Riziko merania číha najmä pri zákazníckych dotazníkoch, ktorými firmy často začínajú. Tento obľúbený výskumný nástroj sa používa už dlhé roky, no je pomerne riskantný, ak chceme rýchlo získať informácie o svojich používateľoch.
Zdanlivo jednoduchý prieskum môže zmiasť najmä neskúsených výskumníkov. Relatívne jednoduché prevedenie ich zvedie inam, než kde sa nachádza realita. Ak hľadáme len dôkazy pre naše hypotézy a ignorujeme protichodné informácie, nakoniec si výskumom vždy „potvrdíme“ naše domnienky. Ako keď sa domnievame, že súčasné české komédie nestoja za nič, a vzhliadnutie troch trailerov na Netflixe nás len utvrdí v našom presvedčení.
Odporúčame: Kde sa nepomýliť a ako nastaviť dotazník tak, aby priniesol relevantné výsledky? Zájdite na prednášku skúsenenej UX výskumníčky Zsuzsy Kovács, ktorá prichádza na májovú konferenciu WebExpo. Kovács oboznámi začiatočníkov aj pokročilých s hlavnými rizikami dotazníkov a ponúkne praktické tipy na ich okamžité využitie.
Investícia do nástrojov aj analytika
Konečne máte dáta k dispozícii… lenže vedieť ich analyzovať je úplne iná disciplína. Ich potenciál môže zostať úplne nevyužitý bez kvalitných analytických nástrojov a zručností.
Na trhu existuje množstvo nástrojov, ktoré vám prinesú potrebné informácie – od dostupných riešení ako Google Analytics po pokročilejšie platformy typu Tableau alebo Power BI. Lenže dôležitosť používanej technológie ide ruka v ruke s ľudským faktorom. Vyškolený analytický tím, ktorý rozumie odvetviu firmy, môže byť tou najlepšou investíciou. A možno dokonca lepšou než pokročilý analytický nástroj. Inak môže práca s nástrojom pripomínať vesmírnu loď, ktorú však ovláda obsluha kolotoča. Možno ju zvládne naštartovať, ale pristáť už ťažko.
Odporúčame: O správnych cestách (a tiež pascách) analytiky porozpráva na WebExpo Jaroslav Slavičínský, vedúci digitálneho marketingu Seznam.cz. Na svojej prednáške sa zameria na marketingovú analýzu, ako sa nezrútiť z množstva dát a ako rozkódovať, ktoré aktivity skutočne približujú firmu k požadovaným cieľom.
Prečo sa stále nevracajú
Ako vďaka získaným dátam presvedčiť zákazníkov či návštevníkov k opakovanej akcii? Ak ste sa dopočuli o osvedčenom nástroji, zadržte. Nik vám nezaručí, že zvolený postup zodpovedá vašej cieľovej skupine a potrebám vašej firmy.
Práve identifikácia cieľového publika hrá zásadnú úlohu vo výskume aj pri plánovaní stratégií na zvýšenie retencie. Fungujúci postup u jednej skupiny používateľov môže byť pre inú úplne neefektívny.
Namiesto hľadania toho najlepšieho nástroja je lepšie zamerať sa na ten, ktorý bude zodpovedať špecifickým potrebám konkrétneho publika.
A tiež sa trochu odviazať. Ak ste skôr systematici a neradi sa spoliehate na náhodu, pri zvyšovaní retencie pôjdete mimo svoju komfortnú zónu. Experimentovanie sa tu ukazuje ako nevyhnutný proces, ktorý môže priniesť prekvapivé poznatky a pomôcť objaviť inovatívne cesty k udržaniu zákazníka.
Odporúčame: Ako správne nastaviť retenčné kampane? A prečo tie najlepšie riešenia nemusia fungovať u vás? Zájdite na WebExpo prednášku Adély Keršlágerovej, vedúcej marketingu uLékaře.cz. Marketérom a produktovým manažérom zrejme zmení spôsob, akým premýšľajú o udržaní kontaktu so svojimi používateľmi.
Pozývame na WebExpo od 28. do 30. mája 2025
Tieto témy a mnohé ďalšie zaznejú na konferencii WebExpo, ktorá sa koná na konci mája v sálach Paláca Lucerna. WebExpo je od roku 2008 obľúbeným technologickým hubom, kde účastníci formujú budúcnosť svojho odvetvia v priamom prenose.
Do Prahy mieri tech-profesionáli z firiem ako Amazon, Google, IBM alebo Zalando. Tí sa podelia o svoje cenné know-how na prednáškach a špecializovaných workshopoch, ktoré obohatia publikum z radov marketingu, UX dizajnu, biznisu a vývoja.
Vstupenky na konferenciu sú v predaji na www.webexpo.net/tickets.
Tlačová správa