Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
2 min. čítanie

Nový zákon má pomôcť spotrebiteľom. Švédski predajcovia sú nespokojní

Nový zákon o nákupe spotrebného tovaru, ktorý nadobudol účinnosť v nedeľu 1. mája, teraz kritizuje Švédska obchodná federácia. Organizácia sa domnieva, že Švédsko zašlo pri implementácii celoeurópskych právnych predpisov oveľa ďalej, ako bolo potrebné.

Nový zákon má pomôcť spotrebiteľom. Švédski predajcovia sú nespokojní

Posledných šesť mesiacov rezonuje v krajine téma nového zákona na ochranu spotrebiteľov, ktorá rozdelila Švédov na dva tábory – spotrebitelia versus predajcovia. Nový zákon o nákupe spotrebného tovaru vošiel do platnosti v nedeľu 1. mája a jeho presadenie bude drahé – hrozí, že bude stáť 471 miliónov švédskych korún ročne a zaplatia ho práve predajcovia tovaru. 

O čo vlastne ide? 

Hlavným sporným bodom je predĺženie záruky tovaru zo šiestich mesiacov na dva roky. Zákon tiež upravuje definíciu, čo sa považuje za vadu tovaru, kto je za vadu zodpovedný a aké má spotrebiteľ právo na odstránenie vady. S cieľom posilniť ochranu spotrebiteľa a zlepšiť trvanlivosť tovaru vláda navrhuje, aby za každú vadu, ktorá sa prejaví do dvoch rokov od kúpy tovaru, zodpovedal obchodník.

“Švédska obchodná konfederácia vždy poukazovala na to, že neprimerané prenášanie zodpovednosti za tovar na predajcov zo súčasných šiestich mesiacov na dva roky je veľmi problematické. Táto zmena spôsobuje švédskym obchodným spoločnostiam zvýšenie nákladov, ktoré spoločnosť HUI Research odhaduje na 471 miliónov švédskych korún ročne,” uviedla pre Market Jolanda Girzl, expertka na obchodnú politiku Konfederácie švédskeho obchodu.

Jolanda Girzl, expertka na obchodnú politiku Švédskej obchodnej federácie

Maloobchodní predajcovia sa tiež obávajú, že tento zákon bude úderom pre udržateľnejšiu spotrebu. Zákazníci by mohli požadovať nový tovar namiesto opravy pokazeného.

“Táto zmena v zákone nás ešte viac vzďaľuje od súčasnej praxe, ktorá spočíva predovšetkým v odstraňovaní závad tovaru jeho opravou. Ak nie je možná oprava, tak vo výmene za nový, bezchybný produkt,” hovorí Jolanda Girzl.

Ako je to so zárukou u nás?

Občiansky zákonník stanovuje záručné doby, ktoré sa týkajú spotrebiteľských vzťahov. Pri výmene alebo vrátení tovaru kupovaného v kamennej predajni, cez internet, telefón či katalóg alebo pri podomovom predaji je stanovená všeobecná záručná doba na 24 mesiacov. To znamená, že jeho ustanoveniami je možné sa riadiť vtedy, keď nakupuje fyzická osoba tovar alebo služby od podnikateľa. 

Pokiaľ však ide o kúpu a predaj medzi podnikateľmi, je potrebné riadiť sa Obchodným zákonníkom, ktorý konkrétne dĺžky záručnej doby nestanovuje, ale ponecháva na kupujúcom a predávajúcom, ako sa dohodnú v zmluve či záručnom liste.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Vývoj európskeho online trhu pod tlakom čínskych gigantov
3 min. čítanie

Vývoj európskeho online trhu pod tlakom čínskych gigantov

Európska e-commerce scéna sa dramaticky mení a čínske platformy získavajú čoraz väčší podiel na trhu. Zatiaľ čo sa v roku 2023 domáci e-commerce rast v Číne spomalil na slabých 3,5 % – čo je menej než rast väčšiny TOP 10 globálnych trhov – čínski giganti hľadajú príležitosti na expanziu smerom na západ.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Nová definícia maskulinity: Ako môžu značky autenticky osloviť moderných mužov?
3 min. čítanie

Nová definícia maskulinity: Ako môžu značky autenticky osloviť moderných mužov?

Značky stoja pred dôležitou výzvou, ako zmeniť spôsob zobrazovania mužov vo svojich kampaniach. Podľa nedávnej správy spoločnosti Kantar sa moderné publikum nevie stotožniť so zaužívanými stereotypmi o silných a nezdolných mužoch. Naopak, inkluzívna maskulinita v marketingu s rôznymi odlišnosťami je kľúčom k budovaniu spojení so spotrebiteľmi a k rastu značky. Pozrime sa na závery, z […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+