7 min. čítanie

Nové reťazce lákajú na nízke ceny, ako to ovplyvní Slovákov? Rozhovor s obchodným analytikom Ľubomírom Drahovským

Na Slovensku tento rok pribudne viacero nových značiek. Diskontný reťazec Action, značka dostupnej módy Primark a super lacné potraviny od ruského Mere. Väčšina pri vstupe na trh už tradične vsádza na istotu a prvé predajne otvára v Bratislave. Bude tomu tak aj teraz a budú úspešné? 

Nové reťazce lákajú na nízke ceny, ako to ovplyvní Slovákov? Rozhovor s obchodným analytikom Ľubomírom Drahovským

Ako hovorí pre TREND analytik obchodu a spolumajiteľ spoločnosti T.E.R.N.O. – ústav pre obchod, cestovný ruch a malé a stredné podniky Ľubomír Drahovský, nákupné zvyklosti Slovákov sa za posledné mesiace výrazne zmenili a tento trend bude pokračovať.

zdroj: Trend

Čo dokáže prilákať na slovenský trh nových hráčov?

Zahraničných investorov v prvom rade láka spôsob predaja, ktorý je u nás zaužívaný a plne akceptovaný. Ľudia obvykle majú radi pestrý sortiment, ale to sa už pomaly stáva minulosťou. Súčasná doba je iná, pretože inflácia atakuje najmä nákupy potravinárskeho sortimentu. Zákazníci postupne prechádzajú k diskontným prevádzkam a k privátnym značkám. Vyhľadávajú síce kvalitné značky, ale za relatívne prijateľnú cenu, na iné im nezostávajú financie. 

Najnovšie avizoval na Slovensko príchod ruský obchod Mere. Prípravy sú v plnom prúde, má priniesť ultralacné potraviny. Pre koho to bude vhodná alternatíva?

Myšlienka otvoriť na Slovensku diskont tohto typu nie je nová, spomínala sa už pred dvomi rokmi. Skúsenosti sú už z Českej republiky. Je otázne, ako Mere splní kvalitatívne predpoklady daného sortimentu, v ktorom regióne sa obchody budú otvárať a kde bude centrum logistiky i zásobovanie tohto reťazca. Všetko je otázkou ponuky a dopytu, čo je základom trhového prostredia, nech ide o akýkoľvek obchod.

Naša krajina je geograficky príliš rozčlenená, čo často spôsobuje problémy s logistikou v zásobovaní tovarom. Už v minulosti boli problémy s tým, že dopravné trasy pre sortiment medzi veľkoobchodom a maloobchodom zvyšovali náklady aj cenu.

Zákazníci diskontných predajní pozerajú predovšetkým na cenu. Čiže pôjde najmä o nižšie príjmové skupiny, ktoré majú hlbšie do vrecka?

Presne tak. Nevadí im ani hraničná garancia kvality sortimentu. Na druhej strane je to úloha pre štátne kontrolné orgány, ktoré sú veľmi prísne na všetkých predajcov potravinárskeho sortimentu, od hypermarketov, cez supermarkety a prakticky všetky formáty maloobchodu. Teda či dokážu zabezpečiť kvalitu sortimentu. V ruskom diskonte bude potrebné kontrolovať nové formy predaja, či už v predaji na paletách alebo vo veľkých viackilogramových baleniach.

Tento typ diskontných prevádzok nebude v ekonomicky silných regiónoch. Môže to byť však zaujímavá príležitosť v regiónoch, kde je nízka kúpyschopnosť obyvateľov. Treba však dbať na to, že to sú regióny, kde sú obyvatelia zvyknutí na cezhraničné nákupy s ponukou lákavých cien.

Cezhraničné nákupy odkrajujú z domácej ekonomiky časť príjmu, ktoré by ľudia mohli minúť doma. Čo ich tam láka?

Na cezhraničných nákupoch dominujú najmä trhy, ktoré sú v blízkosti do 30 kilometrov od hraníc. Ľudia nechodia so záujmom len o potraviny, ale aj kvôli nepotravinárskemu tovaru, od oblečenia, obuvi až po nábytok. Na druhej strane je dobré, že Slováci si môžu vyberať zo širokej ponuky obchodov a sortimentu, ak je to v ich prospech. Či už sa v rámci svojich preferencií riadia podľa ceny alebo kvality.

Reťazce sa v konkurenčnom boji vždy snažia upútať spotrebiteľa marketingom, zameraným na ceny. Horšie je, že na tuzemskom trhu smerujeme v súčasnej situácii v rámci nákupu potravinárskeho sortimentu k nižšej preferencii kvality tovarov. Možno však predpokladať, že pri dobrej analýze trhu a nie vysokých nákladoch na prevádzku si ruský diskont svojich zákazníkov nájde. 

Ako sa na trhu darí zabehnutým obchodným reťazcom, ktoré tu dlhodobo fungujú? Napríklad Tesco či Lidl avizovali, že prestávajú s tlačou a distribúciou pravidelných týždenných letákov.

Veľmi pozitívne hodnotím, že sa táto novinka presadila do praxe a šetria životné prostredie. Letáky preferovala najmä staršia generácia, ktorá bola na ne roky zvyknutá. Teraz ju čakajú zmeny. Prichádza mladšia generácia, ktorá si sortiment vyberá skôr na internete. Klienti delia svoj záujem podľa toho, či vedia nakupovať cez internet alebo preferujú rôzne výhodné zľavy a akcie priamo v kamenných prevádzkam, kam musia dochádzať.

Týždenný podcast UPdate

Starším zákazníkom sa bude zrejme ťažšie orientovať v nových nákupných trendoch a táto zmena je pre nich dosť šokujúca, nie?

Prirodzene všetci nebudú spokojní. Nie všetky domácnosti na Slovensku majú dostupný internet, staršie ročníky si často nevedia inak ako priamou návštevou prevádzky vyhľadávať výhodné ponuky maloobchodu. Na jednej strane je to čiastočná diskriminácia tejto skupiny, na druhej strane dochádza v celej populácii k určitej edukácii a digitálnej vzdelanosti s ohľadom na lepšie komunikačné formy. To dáva ďalšiu šancu maloobchodu ponúkať tovar cez internet či získavať zákazníkov modernými komunikačnými formami. Jednoducho musia neustále inovovať a ísť s dobou.

Na druhej strane sa hovorí vo viacerých regiónoch o potravinových púšťach, ktoré sa každým mesiacom zväčšujú a čerstvé pečivo tam už je luxus. Dokáže si s tým trh poradiť?

Je pravdou, že potravinové púšte sú stále väčšie. Na Slovensku je ich 120, drvivá väčšina z nich sú malé dedinky do 250 obyvateľov. Ľudia tam musia za potravinami cestovať desiatky kilometrov. Mnohí to riešia tak, že časť členov rodiny, ktorí žijú či pracujú vo väčších mestách, nakupujú jednorazovo a vo väčšom množstve pre celý zvyšok domácnosti.

Z toho pramenia tie prekvapujúce plné nákupné vozíky, ktoré vychádzajú z hypermarketov a supermarketov. To však nie je nákup len pre dvoch členov rodiny, ale viacerých. Na druhej strane je nepríjemné, že si obchody v potravinových púšťach stanovujú vyššie ceny potravín s argumentom, že klientom dodávajú tovar priamo k obydliam. Je dôležité, aby sa domácnosti naučili fungovať inak ako predtým, napríklad nakupovať nárazovo raz za týždeň a podobne.

Na stole je opäť zákaz nedeľného predaja. Mali by politici takéto obmedzenia diktovať trhu? Navrhovatelia argumentujú napríklad Rakúskom, kde mávajú v nedeľu zatvorené.

Rakúsko si môže dovoliť mať zatvorené v nedeľu a mať pritom spokojných zákazníkov, lebo má potravinami perfektne zásobované čerpacie stanice. To znamená, že v rizikovej situácii si každá rodina môže nájsť plnohodnotný sortiment priamo tam, či už v malom alebo väčšom meste, od mrazených tovarov až po čerstvé produkty.

Keby sa to zaviedlo na Slovensku, ľudia budú musieť preorientovať nákupné správanie a robiť si napríklad efektívnejšie  predvíkendové nákupy. Na druhej strane veľa zamestnancov v maloobchode nechce prísť o nedeľný predaj kvôli 100-percentným príplatkom za prácu. Mzda je pre nich rozhodujúca a radi budú pracovať napriek tomu, že nemajú komfortný víkend. Peniaze pre nich, ako pre každého, znamenajú lepšie živobytie v týchto ťažkých časoch.

Som za to, aby sa zachovala voľnosť stratégie pre obchodné spoločnosti. Považujem za hlúposť, aby štát direktívne nariaďoval, ako a kedy majú zatvoriť. Obchodník musí vedieť, aké má tržby, výdavky a či si môže dovoliť mať otvorené, alebo je pre neho cez víkendy nevýhodné nechať zamestnancov pracovať.

Ako vidíte tento rok z pohľadu nákupných zvyklostí Slovákov? Možno predpokladať, že ľudia budú pod vplyvom vysokej inflácie či iných faktorov upúšťať od vecí, ktoré si radi dopriali?

Už druhý polrok 2022 jednoznačne ukázal výraznejší pokles tržieb. Maloobchodné tržby podľa Štatistického úradu SR na konci vlaňajška dosiahli hodnotu o 1,4 percenta nižšiu ako v rovnakom období pred rokom.

Pomerne rovnomerne klesajú tržby vo veľkorozmerných predajniach.  O viac ako osem percent klesli tržby v predajniach s tovarom pre domácnosť, ako sú hobbymarkety, predajne nábytku alebo spotrebnej elektroniky, ako aj v predajniach zameraných na kultúru a rekreáciu. Ľudia nakupujú už len to, čo potrebujú. Nákupný ošiaľ, ktorý sme poznali ešte pred pár rokmi, sa na trhu už vyskytovať nebude. Zákazníci budú nakupovať veľmi efektívne a podstatne menej, čo výrazne ovplyvní tržby v maloobchodných predajniach aj v ďalších mesiacoch tohto roka.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Kredit článku Zuzana Kullová, redaktorka.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Český e-commerce sa vracia k dlhodobo udržateľnému rastu. Najväčšiu šancu preraziť majú predajcovia vlastných výrobkov
3 min. čítanie

Český e-commerce sa vracia k dlhodobo udržateľnému rastu. Najväčšiu šancu preraziť majú predajcovia vlastných výrobkov

Český e-commerce, ktorý v posledných dvoch rokoch zaznamenal výrazný pokles, čaká tento rok oživenie a návrat k udržateľnému rastu. Najväčší podiel na tržbách pochopiteľne vykazuje drahší tovar z kategórií ako elektronika, náradie či stavebné materiály, ako vyplynulo z analýzy spoločnosti Upgates.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+