
Predajcovia módy zavádzali spotrebiteľov na svojich weboch
Verbraucherzentrale Rheinland-Pfalz (Poradenské centrum pre spotrebiteľov Porýnie-Falcko) zverejnilo túto správu na svojej webovej stránke. Nemecká spotrebiteľská organizácia varovala celkovo troch internetových predajcov módy v súvislosti so zavádzajúcimi tvrdeniami o udržateľnosti, čo je praktika známa aj ako “greenwashing”.
Spoločnosť Hunkemöller uviedla na trh módnu kolekciu vyrobenú z “udržateľnej bavlny”. Ochranca spotrebiteľov však zistil, že táto udržateľná bavlna je vo väčšine zmes konvenčne vyrobenej bavlny. Mnoho spotrebiteľov nakupuje na základe pojmov ako sú ekologickosť, udržateľnosť, uhlíková neutralita a predajcovia sú si toho vedomí.
Udržateľná bavlna sa vo väčšine mieša s konvenčne vyrábanou bavlnou.
“Nie je isté, že produkty inzerované ako udržateľné sú skutočne vyrobené z tejto ekologickejšej bavlny,” hovorí Jennifer Häußerová z nemeckej organizácie.
Chýbajú právne definície pojmov udržateľnosti
Ochrankyňa spotrebiteľských práv upozorňuje, že na rozdiel od pojmu “ekologický” nie sú tvrdenia ako “udržateľný”, “klimaticky neutrálny” alebo “šetrný k životnému prostrediu” právne definované. Namiesto toho sa spoločnosti samy rozhodujú, čo znamenajú.
Okrem spoločnosti Hunkemöller boli pred greenwashingom varované aj holandská módna značka Peek&Cloppenburg a nemecká spoločnosť Ulla Popken. Tieto spoločnosti však zmenili svoje webové stránky a s poradenským centrom pre spotrebiteľov dosiahli mimosúdne vyrovnanie.
Hunkemöller: “Nikdy sme nemali v úmysle zavádzať spotrebiteľov.”
Spoločnosť Hunkemöller ostala touto správou zaskočená. Značka uvádza, že reagovala na varovanie Verbraucherzentrale Rheinland-Pfalz a vykonala zmeny na svojej webovej stránke a dodáva: “Chceme objasniť, že zámerom spoločnosti Hunkemöller nikdy nebolo zavádzať spotrebiteľov.”
E-shopy sú zodpovedné za obsah prezentujúci na svojom webe. O to viac v období, keď mnohé značky zápasia o dôveru spotrebiteľov. Zavádzanie ľudí nie je cesta a môže sa značke poriadne vypomstiť. Zaplatiť pokutu je jedna vec, ale stratiť dobré meno a dôveru spotrebiteľov môže mať fatálne následky.