4 min. čítanie

Nie je všetko zlato čo sa blyští alebo ako počas Black Friday NEPREROBIŤ

Čierny piatok (angl. Black Friday) – predstavuje dve slová, ktoré nútia desaťtisíce ľudí v jeden deň v roku skrolovať online obchodmi a vyťahovať kreditné karty z peňaženiek. Aj napriek tomu, že obdobie okolo posledného novembrového piatku predstavuje najprofitabilnejšie obdobie vianočnej sezóny, eshopy idú často do mínusu a ich marža je nulová. Pripravte sa na Black Friday s nami a využite tak maximálne jeho potenciál.

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Nie je všetko zlato čo sa blyští alebo ako počas Black Friday NEPREROBIŤ

Dvakrát strihaj a raz meraj

Výrazné akcie, ktoré prilákajú zákazníkov, predaj za trhové ceny a darčeky k tomu. Obraty sa v tomto období zvyšujú až o 55 %, no nie všetky eshopy sú na tento nárast návštevníkom pripravené. Padajú webstránky, zľavnené produkty sa rýchlo vypredajú, do toho všetkého pribúdajú nahnevané komentáre fanúšikov na sociálnych sieťach a v kampaniach tiež zavládol chaos.

Chce to len dôkladnú prípravu. Zamyslite sa nad tým, čo od Black Friday očakávate a aký by mal byť výstup po ukončení akcie. S celým tímom si naplánujte jednotlivé kroky aj niekoľko týždňov dopredu. Pred hlavným peekom musí každý ovládať svoje úlohy a pripraviť dopredu všetko na čom ste sa dohodli.

Samozrejme, nedá sa pripraviť na všetko a „haters gonna hate“, no dôkladným plánovaním negatívne reakcie eliminujete.

  1. Otestujte či na webe funguje všetko tak ako má a zákazníci budú schopní dokončiť nákupný proces.
  2. Zadefinujte si, na ktoré produkty dáte zľavu.
  3. Skontrolujte sklad a poriadne sa zásobujte. Myslite najmä na akciové produkty.
  4. Dajte dopravu zadarmo alebo pribaľte k nákupu darček.
  5. Pripravte si dopredu všetky texty, grafiky, reklamy na sociálnych sieťach. Naplánujte čo má kedy uzrieť svetlo sveta a naopak, kedy ktorú kampaň vypnúť. Verte mi, keď to vypukne, môže sa stať, že nebudete vedieť kde vám hlava stojí ?.
  6. Posilnite oddelenie zákazníckeho servisu.
  7. Ak nechcete zostať na Black Friday prekvapení, že vám padne systém, podrobte ho v predstihu tzv. stres testom.
  8. Customizujte home-page podľa preferencií zákazníkov.
  9. V neposlednom rade buďte flexibilní. Mať plán je síce základ, no nikdy sa vám nepodarí pripraviť na všetko.

POZOR! Podnikáte na viacerých trhoch? Nepodceňte fakt, že v Rumunsku Black Friday začína už o týždeň skôr.

Recept na úspech neexistuje

Inšpirovať sa inde nikdy nie je na škodu, no povedzme si na rovinu, vy sami musíte prísť na to, čo na vašich zákazníkov funguje. Spoznávajte ich, pýtajte sa, skúšajte, testujte, merajte, analyzujte. Staviť môžete na celoplošnú zľavu na všetky produkty alebo na promovanie iného projektu počas celej doby trvania akcie.

Rozprávky pre dospelých

Ak si vezmete naše rady k srdcu a začnete včas, viete podporiť predaj jednotlivých produktov príbehom. Zaujímavé môže byť pohrať sa aj s myšlienkou zapojiť do „pred-kampaní“ ambasádorov či influencerov, ktorí zabezpečia, že sa vami dopredu navolené produkty naozaj predajú.

Nekonečnosť kombinácií

Síce ten čierny piatok pripadá na posledný piatok v novembri, no kampaň môžete poňať po svojom. Niektoré eshopy zvyknú odštartovať svoje akciové kampane už v pondelok, iné vo štvrtok, a taká Alza má napríklad Blak Friday po celý rok ?. Čo však platí, je fakt, že najsilnejšie obraty bývajú spravidla posledný deň. Pridajte jednoduchý „countdown timer“ na váš web, do newslettra alebo vzbuďte pocit končiacej akcie a urgencie u zákazníkov prostredníctvom SMS. Máte karty vo vašich rukách. Ukážte ako s nimi viete hrať.

Každý má rád darčeky. Ten kto vraví, že nie, klame.

Využite toto obdobie na budovanie vašej značky a vzťahu so zákazníkmi. Vašim cieľom je vyvolať v nich taký pocit, aby sa chceli do vášho obchodu vrátiť, nakúpili opäť alebo ho aspoň odporučili ďalej. Okrem funkčnej web stránky a ochotného zákazníckeho servisu dajte zákazníkom niečo malé navyše. Darček s vašim logom by mohol byť tým ideálnym riešením. Pozor! Do tejto položky sa oplatí zainvestovať.

Čím kvalitnejší, dizajnovejší alebo užitočnejší darček zákazníkom venujete, tým viac zvýšite šancu, že ho budú hrdo nosiť/používať a stanú sa tak ambasádormi, ktorí šíria povedomie o vašej značke ďalej.

Social media sú must have!

Nepodceňte komunikáciu so zákazníkmi a nebojte sa využiť celé portfólio komunikačných nástrojov. Len takto trafíte do čierneho. Pošlite niekoľko newslettrov, ktorým ich upozorníte na blížiacu sa akciu, pripomente sa aj počas jej trvania i po skončení. Využite SMS, Instagram, Twitter a v neposlednom rade Facebook. Pri kampaniach rátajte so zvýšenými budgetmi, pretože počet vyhľadávaní Black Friday rapídne rastie.

Aj napriek tomu, že Black Friday nie je vždy zárukou šialených výnosov, netreba tento deň v boji s konkurenciou ignorovať. Black Friday vám zaručene rozšíri databázu zákazníkov o nové kontakty, s ktorými viete počas roka pracovať. Nepodceňte preto prípravy, ak sa potrebujete usmerniť, nebojte sa obrátiť na odborníkov.

Zdieľať článok
Martin Krupa
Co-founder ui42

Martin Krupa založil v roku 1997 webovú agentúru ui42. Zaujíma ho najmä oblasť user experience (UX) alebo usability. Propaguje tému použiteľnosti webov a aplikácii medzi odbornou verejnosťou na konferenciách aj v akademickom svete, vedie odborné workshopy.

Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je slovenská digitálna agentúra, ktorá pokrýva všetky základné oblasti online biznisu. Ponúka komplexné služby od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Sú one-stop shop pre váš online biznis.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+