Čierny piatok (angl. Black Friday) – predstavuje dve slová, ktoré nútia desaťtisíce ľudí v jeden deň v roku skrolovať online obchodmi a vyťahovať kreditné karty z peňaženiek. Aj napriek tomu, že obdobie okolo posledného novembrového piatku predstavuje najprofitabilnejšie obdobie vianočnej sezóny, eshopy idú často do mínusu a ich marža je nulová. Pripravte sa na Black Friday s nami a využite tak maximálne jeho potenciál.
Výrazné akcie, ktoré prilákajú zákazníkov, predaj za trhové ceny a darčeky k tomu. Obraty sa v tomto období zvyšujú až o 55 %, no nie všetky eshopy sú na tento nárast návštevníkom pripravené. Padajú webstránky, zľavnené produkty sa rýchlo vypredajú, do toho všetkého pribúdajú nahnevané komentáre fanúšikov na sociálnych sieťach a v kampaniach tiež zavládol chaos.
Chce to len dôkladnú prípravu. Zamyslite sa nad tým, čo od Black Friday očakávate a aký by mal byť výstup po ukončení akcie. S celým tímom si naplánujte jednotlivé kroky aj niekoľko týždňov dopredu. Pred hlavným peekom musí každý ovládať svoje úlohy a pripraviť dopredu všetko na čom ste sa dohodli.
Samozrejme, nedá sa pripraviť na všetko a „haters gonna hate“, no dôkladným plánovaním negatívne reakcie eliminujete.
POZOR! Podnikáte na viacerých trhoch? Nepodceňte fakt, že v Rumunsku Black Friday začína už o týždeň skôr.
Inšpirovať sa inde nikdy nie je na škodu, no povedzme si na rovinu, vy sami musíte prísť na to, čo na vašich zákazníkov funguje. Spoznávajte ich, pýtajte sa, skúšajte, testujte, merajte, analyzujte. Staviť môžete na celoplošnú zľavu na všetky produkty alebo na promovanie iného projektu počas celej doby trvania akcie.
Ak si vezmete naše rady k srdcu a začnete včas, viete podporiť predaj jednotlivých produktov príbehom. Zaujímavé môže byť pohrať sa aj s myšlienkou zapojiť do „pred-kampaní“ ambasádorov či influencerov, ktorí zabezpečia, že sa vami dopredu navolené produkty naozaj predajú.
Síce ten čierny piatok pripadá na posledný piatok v novembri, no kampaň môžete poňať po svojom. Niektoré eshopy zvyknú odštartovať svoje akciové kampane už v pondelok, iné vo štvrtok, a taká Alza má napríklad Blak Friday po celý rok 😊. Čo však platí, je fakt, že najsilnejšie obraty bývajú spravidla posledný deň. Pridajte jednoduchý „countdown timer“ na váš web, do newslettra alebo vzbuďte pocit končiacej akcie a urgencie u zákazníkov prostredníctvom SMS. Máte karty vo vašich rukách. Ukážte ako s nimi viete hrať.
Využite toto obdobie na budovanie vašej značky a vzťahu so zákazníkmi. Vašim cieľom je vyvolať v nich taký pocit, aby sa chceli do vášho obchodu vrátiť, nakúpili opäť alebo ho aspoň odporučili ďalej. Okrem funkčnej web stránky a ochotného zákazníckeho servisu dajte zákazníkom niečo malé navyše. Darček s vašim logom by mohol byť tým ideálnym riešením. Pozor! Do tejto položky sa oplatí zainvestovať.
Čím kvalitnejší, dizajnovejší alebo užitočnejší darček zákazníkom venujete, tým viac zvýšite šancu, že ho budú hrdo nosiť/používať a stanú sa tak ambasádormi, ktorí šíria povedomie o vašej značke ďalej.
Nepodceňte komunikáciu so zákazníkmi a nebojte sa využiť celé portfólio komunikačných nástrojov. Len takto trafíte do čierneho. Pošlite niekoľko newslettrov, ktorým ich upozorníte na blížiacu sa akciu, pripomente sa aj počas jej trvania i po skončení. Využite SMS, Instagram, Twitter a v neposlednom rade Facebook. Pri kampaniach rátajte so zvýšenými budgetmi, pretože počet vyhľadávaní Black Friday rapídne rastie.
Aj napriek tomu, že Black Friday nie je vždy zárukou šialených výnosov, netreba tento deň v boji s konkurenciou ignorovať. Black Friday vám zaručene rozšíri databázu zákazníkov o nové kontakty, s ktorými viete počas roka pracovať. Nepodceňte preto prípravy, ak sa potrebujete usmerniť, nebojte sa obrátiť na odborníkov.
Martin Krupa založil v roku 1997 webovú agentúru ui42. Zaujíma ho najmä oblasť user experience (UX) alebo usability. Propaguje tému použiteľnosti webov a aplikácii medzi odbornou verejnosťou na konferenciách aj v akademickom svete, vedie odborné workshopy.
Naším cieľom je pomáhať e-shopom rásť. Akcelerujeme e-shopy za hranice Slovenska vďaka zefektívňovaniu marketingových investícií, optimalizovaniu webového vývoja a maximalizovaním konverzie návštevníkov na zákazníkov. Vytvárame ekosystém ľudí a technológií, vďaka ktorému sme výkonnejší ako interný tím.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.