3 min. čítanie

Nie je to len postavička. Prieskum ukazuje 5 dôvodov, prečo maskot v e-commerce funguje

Značky bojujú o každú sekundu pozornosti. Staviť na výhodnú cenu či pútavý claim nemusí stačiť. A z dlhodobého hľadiska sa to určite ani neoplatí. Ľudia si pamätajú príbehy, emócie a najmä tváre. Aj keď sú animované. Práve to robí z maskota nenápadného, no veľmi účinného hráča v marketingovej stratégii. Podľa najnovšieho prieskumu MNForce zohráva maskot v rozhodovaní zákazníkov oveľa väčšiu úlohu, než by sa mohlo zdať.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Nie je to len postavička. Prieskum ukazuje 5 dôvodov, prečo maskot v e-commerce funguje
Zdroj: ChatGPT

Zistenia vychádzajú z prieskumu realizovaného agentúrou MNForce na Slovensku. Výskum bol uskutočnený metódou CAWI (prieskum formou online dotazníka) na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov vo veku 18 a viac rokov, v termíne od 23. do 29. apríla 2025. Výsledky poskytujú relevantný pohľad na to, ako maskotov vnímajú slovenskí spotrebitelia a ako ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia.

1. Značku si s maskotom zapamätáme jednoduchšie

Tri štvrtiny Slovákov veria, že maskot zvyšuje zapamätateľnosť značky. Nie je to náhoda. Vizuálny prvok, ktorý je konzistentný, rozpoznateľný a má emóciu, funguje ako kotva v pamäti. V e-commerce svete, kde zákazníci denne vidia desiatky reklám a bannerov, môže byť maskot tým rozhodujúcim „háčikom“, ktorý udrží značku v hlave.

2. Maskot buduje dôveru aj bez slov

Značka, ktorá má svoju tvár, pôsobí prístupnejšie a menej anonymne. Viac ako polovica respondentov prieskumu (presne 57,3 %) uviedla, že maskot posilňuje dôveru v značku. V online prostredí, kde zákazník nevidí predajcu, je každý nástroj na vytváranie vzťahu cenný. Maskot dokáže zjemniť formálny tón, vytvoriť pocit známosti a znížiť bariéry pri nákupe.

Zdroj: MNForce

3. Dokáže zvýšiť predaje

Témou nákupného správania sa zaoberá celý segment behaviorálnej ekonómie. A práve maskot podľa dát MNForce ovplyvňuje takmer polovicu zákazníkov – 43,8 % uviedlo, že zaujímavý maskot zvyšuje ich šancu na nákup. Nie je to len vizuálny doplnok, ale aktívny prvok, ktorý môže posilniť emóciu v rozhodovacom procese.

4. Fungujú aj pri vážnych témach

Aj keď si maskotov často spájame s detským svetom alebo FMCG značkami, 49 % ľudí verí, že dokážu pomôcť aj pri zložitejších témach. Financie, zdravotníctvo či technológie – všade tam, kde je komunikácia náročnejšia, môže správne zvolený maskot zjednodušiť odkaz a sprístupniť ho bežnému človeku.

5. Pozitívne emócie predávajú. A maskot ich prináša

Najčastejšou emóciou, ktorú ľudia pri maskotoch uvádzajú, je pobavenie – spomenulo ho vyše 50 % respondentov. Zároveň len minimum ľudí (5,2 %) uviedlo, že ich maskot vyslovene irituje. V marketingu sa dlho hovorí, že značky si nekupujeme len rozumom, ale najmä emóciou. A ak dokáže maskot vyvolať úsmev, má už napoly vyhraté.

maskot v e-commerce

Zdroj: MNForce

Maskot nie je len rozmar kreatívcov

Pre e-commerce značky, ktoré chcú zostať v pamäti, budovať dôveru a vytvárať si pozitívny vzťah so zákazníkmi, môže byť maskot oveľa viac než len dizajnový doplnok. Je to zosobnenie značky – sprostredkovateľ emócií, hodnôt a impulzov, ktoré rozhodujú o nákupe.

Ak vaša značka ešte nemá vlastnú tvár, možno práve teraz nastal čas dať jej podobu, ktorú si zákazníci zapamätajú.

Zdieľať článok
Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge

Starám sa o obsah na ecommercebridge.sk a ecommercebridge.cz. 💌 Filtrujem témy z oblasti e-commerce a marketingu, aby ste mali všetko na jednom mieste a získali prehľad o tom, čo sa deje doma aj vo svete. 📰 Tvorím aj časopis Ecommerce Bridge, ktorý odberateľom posielame zadarmo.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels
5 min. čítanie

Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels

Platforma zavádza zmenu, ktorá zásadne ovplyvní spôsob, akým milióny ľudí zdieľajú videá. Facebook sa rozhodol zjednodušiť koncept videa a oznámil, že v priebehu najbližších mesiacov sa každé nahrané video automaticky zmení na Reels. Už žiadne rozhodovanie medzi formátmi – všetko sa zjednocuje. Pozrime sa, čo táto zmena znamená pre tvorcov obsahu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch
5 min. čítanie

In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch

Kto z nás si aspoň raz nekrátil čakanie hrou v mobile? V roku 2025 patria digitálne hry – či už na telefóne, konzole alebo počítači – medzi najobľúbenejšie formy trávenia času online. Z pohľadu reklamy sú však stále nedocenené. Hoci mladšie generácie strávia nad hrami desiatky minút denne, značky im venujú len zlomok svojich rozpočtov. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 
7 min. čítanie

isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 

Kvôli tlaku globálnych hráčov z Ázie a rozmachu online trhovísk sa prostredie e-commerce v strednej Európe dynamicky mení. Mnohým internetovým obchodom hrozí zánik a v hre ostáva ten, kto sa prispôsobí. Rozhodujúcou konkurenčnou výhodou sa stáva logistika. isklad, technologický líder medzi fulfillment centrami, preto prichádza s prelomovými inováciami, ktoré môžu zamiešať karty celému odvetviu.

Alexander Jančo Alexander Jančo
Business development director (interim), Isklad
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+