
Zistenia vychádzajú z prieskumu realizovaného agentúrou MNForce na Slovensku. Výskum bol uskutočnený metódou CAWI (prieskum formou online dotazníka) na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov vo veku 18 a viac rokov, v termíne od 23. do 29. apríla 2025. Výsledky poskytujú relevantný pohľad na to, ako maskotov vnímajú slovenskí spotrebitelia a ako ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia.
1. Značku si s maskotom zapamätáme jednoduchšie
Tri štvrtiny Slovákov veria, že maskot zvyšuje zapamätateľnosť značky. Nie je to náhoda. Vizuálny prvok, ktorý je konzistentný, rozpoznateľný a má emóciu, funguje ako kotva v pamäti. V e-commerce svete, kde zákazníci denne vidia desiatky reklám a bannerov, môže byť maskot tým rozhodujúcim „háčikom“, ktorý udrží značku v hlave.
2. Maskot buduje dôveru aj bez slov
Značka, ktorá má svoju tvár, pôsobí prístupnejšie a menej anonymne. Viac ako polovica respondentov prieskumu (presne 57,3 %) uviedla, že maskot posilňuje dôveru v značku. V online prostredí, kde zákazník nevidí predajcu, je každý nástroj na vytváranie vzťahu cenný. Maskot dokáže zjemniť formálny tón, vytvoriť pocit známosti a znížiť bariéry pri nákupe.

Zdroj: MNForce
3. Dokáže zvýšiť predaje
Témou nákupného správania sa zaoberá celý segment behaviorálnej ekonómie. A práve maskot podľa dát MNForce ovplyvňuje takmer polovicu zákazníkov – 43,8 % uviedlo, že zaujímavý maskot zvyšuje ich šancu na nákup. Nie je to len vizuálny doplnok, ale aktívny prvok, ktorý môže posilniť emóciu v rozhodovacom procese.
4. Fungujú aj pri vážnych témach
Aj keď si maskotov často spájame s detským svetom alebo FMCG značkami, 49 % ľudí verí, že dokážu pomôcť aj pri zložitejších témach. Financie, zdravotníctvo či technológie – všade tam, kde je komunikácia náročnejšia, môže správne zvolený maskot zjednodušiť odkaz a sprístupniť ho bežnému človeku.
5. Pozitívne emócie predávajú. A maskot ich prináša
Najčastejšou emóciou, ktorú ľudia pri maskotoch uvádzajú, je pobavenie – spomenulo ho vyše 50 % respondentov. Zároveň len minimum ľudí (5,2 %) uviedlo, že ich maskot vyslovene irituje. V marketingu sa dlho hovorí, že značky si nekupujeme len rozumom, ale najmä emóciou. A ak dokáže maskot vyvolať úsmev, má už napoly vyhraté.

Zdroj: MNForce
Maskot nie je len rozmar kreatívcov
Pre e-commerce značky, ktoré chcú zostať v pamäti, budovať dôveru a vytvárať si pozitívny vzťah so zákazníkmi, môže byť maskot oveľa viac než len dizajnový doplnok. Je to zosobnenie značky – sprostredkovateľ emócií, hodnôt a impulzov, ktoré rozhodujú o nákupe.
Ak vaša značka ešte nemá vlastnú tvár, možno práve teraz nastal čas dať jej podobu, ktorú si zákazníci zapamätajú.