Dokonalé letné telo verzus spoločenské obmedzenia
Leto so sebou prináša nielen slnko a zábavu, ale aj určitú zraniteľnosť. Konkrétne 42 % respondentov uviedlo, že v lete svoje telo vnímajú citlivejšie ako po zvyšok roka. 48 % respondentov uviedlo, že sa tak cítia po celý rok. Napriek tomu len 6 % môže s istotou povedať, že sú si istí svojím telom pri návšteve pláže, čo je najhorší výsledok z porovnávanej vzorky európskych krajín. Najväčšiu istotu v plavkách majú Rumuni (32 %), Bulhari (22 %) a Gréci (21 %).
Takmer dve tretiny Čechov poznajú tlak na zmenu postavy v rámci príprav na leto. Ešte smutnejšie je, že 31 % respondentov priznalo, že sa kvôli obavám o svoju postavu vyhýbajú rôznym letným aktivitám pri vode.
Otvorenosť k neutrálnemu prístupu k telu
Napriek obavám o vlastný vzhľad začína verejnosť prijímať koncept telesnej neutrality. Táto filozofia zdôrazňuje prijatie tela takého, aké je, bez posadnutosti tým, ako vyzeráme alebo čo by sme mali zmeniť, aby sme vyhoveli spoločenským normám a aby nás ostatní prijali.
Podľa 81 % účastníkov prieskumu by sa ľudia nemali v lete viac zakrývať kvôli svojmu typu postavy alebo veku a mali by sa obliekať podľa toho, v čom sa cítia pohodlne. Niektorí ľudia si však stále myslia, že starší ľudia (11 %) alebo ľudia s plným telom (8 %) by sa v teplom období nemali príliš odhaľovať.
Vplyv vekových stereotypov
68 % Čechov nad 55 rokov si myslí, že by nemali príliš obmedzovať svoj štýl kvôli veku. Vždy by mali nosiť módne kúsky vo výrazných farbách, ak sa v nich cítia pohodlne. Napriek tomu 31 % z nich pociťuje tlak spoločnosti na to, čo by mali a nemali nosiť. V dôsledku toho sa 56 % respondentov snažilo vyhýbať tesne priliehajúcemu oblečeniu, 15 % sa vyhýbalo zaradeniu jasných farieb do svojho šatníka, 13 % sa uchýlilo k oblečeniu, ktoré zakrýva viac, ako by chceli a 11 % si zvolilo konzervatívnejší štýl a vynechalo módne oblečenie.
“Je prirodzené, že sme všetci trochu nervózni, keď si prvýkrát po zime obliekame krátku sukňu alebo plavky. Dôležité je však uvedomiť si, že to, ako vyzeráme, je na nás ten najmenej zaujímavý fakt. Nenechajme si teda kvôli faldíku či vráske navyše ujsť slnečné dni pri rybníku v plavkách alebo večerný pohár vína v krátkych šatách,” nabáda Eliška Hynková, Brand & PR Manager GLAMI.
Tlačová správa