Celkový hrubý predaj tovaru klesol o 11,8 % na 79,7 mld. eur, pričom podiel e-commerce na celkovom maloobchode sa znížil na 10,2 %. Klesajúca tendencia prvýkrát presiahla dvojciferné číslo. Rast digitálnych služieb, ako rezervácie dovoleniek, spomalil na 12,7 % a celkové tržby elektronického obchodu neprekročili 100 miliárd eur.
“Očakávame, že nemecký e-commerce dosiahne svoje dno v priebehu tohto roka. S poklesom o 7,1 % bol štvrtý štvrťrok 2023 prvým štvrťrokom s jednociferným poklesom od začiatku leta 2022 a poukazuje na stabilizáciu tržieb v budúcnosti. V minulom roku mala vplyv skutočnosť, že internetový maloobchod je silný v produktových skupinách, ako sú oblečenie a zábavné predmety, kde nemeckí spotrebitelia šetrili najviac,” približuje Gero Furchheim, prezident spoločnosti bevh a hovorca predstavenstva spoločnosti Cairo AG.
Hoci tržby zásielkových spoločností výrobcov od roku 2019 vzrástli o 62 %, celkový pokles tržieb bol v roku 2023 výrazný pre rôzne sektory maloobchodu. Napriek neistým podmienkam sa predpokladá, že klesajúci trend by mal skončiť v roku 2024 s očakávaným rastom tržieb o 2,0 %.
Second hand predaj rastie nielen v Nemecku
Zníženie aktivity zákazníkov v online maloobchode a preferencia lacnejších tovarov z druhej ruky vytvára nové výzvy pre maloobchodníkov. Celkovo sa predaj použitého tovaru rastie v číslach predaja aj na popularite medzi spotrebiteľmi. V nedávnom prieskume britského trhu sa ukázalo, že vyšším predajom tovaru z druhej ruky prajú ekologické aj ekonomické dôvody. Viac ako polovica (55 %) nakupujúcich priznala, že second hand tovar kupuje kvôli nižšej cene. Udržateľnosť uviedlo ako dôvod nákupov len 8 %.
Maloobchodníci budú čeliť výzve efektívne optimalizovať svoje procesy a zamerať sa na potreby zákazníkov, aby mohli v nadchádzajúcom období rásť.