2 min. čítanie

Nemeckí spotrebitelia vrátili minulý rok 530 miliónov zásielok

Vrátenie tovaru je bežnou súčasťou ochrany spotrebiteľa. Na druhej strane množstvo vrátených zásielok prináša predajcom vysoké náklady, ako aj veľkú uhlíkovú stopu. Napríklad v Nemecku sa v minulom roku vrátil každý štvrtý balík. Odhaduje sa, že ide o 530 miliónov balíkov a vrátených bolo 1,3 miliardy kusov tovaru.

Nemeckí spotrebitelia vrátili minulý rok 530 miliónov zásielok

Európsky šampión vráteného tovaru 

Ekonómovia z univerzity v Bambergu tvrdia, že “Nemecko je európskym šampiónom tzv. returns” (vráteného tovaru). Rozhovory prebiehali so 411 manažérmi európskych retailových spoločností s obratom približne 60 miliónov eur. Okrem toho univerzita vyhodnotila údaje od združení pre elektronický obchod, zásielkové služby, expresnú logistiku a balíkové služby.

Z 1,3 miliardy vrátených položiek tvorí 91 % oblečenie a obuv. Podľa prieskumu len jeden z desiatich nemeckých internetových obchodov účtuje poplatky za vrátenie tovaru. Je to výrazne menej ako vo zvyšku Európy, kde si poplatok účtuje každý druhý eshop. To je jeden z dôvodov, prečo sa vracia toľko objednávok. Ďalším dôvodom je dlhšia lehota, počas ktorej je možné tovar vrátiť. Vrátenie tovaru uľahčuje aj skutočnosť, že väčšina nemeckých spotrebiteľov platí na faktúru.

Recyklácia vráteného tovaru

„Priemerné náklady na dopravu a spracovanie jednej vrátenej zásielky sú 6,95 eura,“ uviedol Björn Asdecker, vedúci výskumnej skupiny. „Nemeckí online predajcovia sú však dobrí v recyklácii vráteného tovaru. Podiel likvidácie je v Nemecku nižší ako vo zvyšku Európy, vďaka čomu sú náklady na jedno vrátenie nižšie. Z toho vyplýva konkurenčná výhoda pre nemecký ecommerce.“

Viac ako 93 % vrátených produktov sa ďalej predáva ako nové.

Podľa prieskumu sa len jedno percento returns zlikviduje. Viac ako 93 % sa okamžite predá ako nové. Zvyšné položky sa ponúkajú ako použitý tovar, darujú sa alebo sa predávajú priemyselným používateľom.

Uhlíková stopa

Podľa odhadu odborníkov vznikne v Nemecku v dôsledku vrátenia tovaru 795 000 ton CO2 ročne. Pre porovnanie ide o množstvo emisií, ktoré by vyprodukovalo 6,6 milióna áut na ceste z Košíc do Bratislavy a späť. Zatiaľ čo poskytovatelia logistických služieb sa často snažia minimalizovať svoju uhlíkovú stopu, nemecký priemysel elektronického obchodu vynakladá len malé úsilie na zúženie ekologickej stopy. Podľa prieskumu menej ako 5 % subjektov uviedlo, že ich spoločnosť meria uhlíkovú stopu pri vrátení tovaru.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
AI-generovaná kreatíva – rýchlosť a variabilita na max
5 min. čítanie

AI-generovaná kreatíva – rýchlosť a variabilita na max

Digitálny marketing prechádza revolúciou, ktorej hnacou silou je umelá inteligencia (AI). Tradičná tvorba marketingových kreatív – či už ide o vizuály, bannery, reklamné texty alebo videá – si vyžaduje množstvo času, ľudských zdrojov a finančných prostriedkov. Navyše, pri manuálnej tvorbe obsahu je veľmi ťažké dosiahnuť vysoký stupeň personalizácie, ktorý dnešní zákazníci očakávajú.

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
EÚ ide po lacných balíkoch z Ázie. Denne ich príde 12 miliónov
2 min. čítanie

EÚ ide po lacných balíkoch z Ázie. Denne ich príde 12 miliónov

Každý deň prúdi do Európy 12 miliónov malých balíkov z online obchodov mimo EÚ. Väčšina z nich je zámerne podhodnotená, aby sa vyhli daniam a mnohé obsahujú nebezpečné výrobky. Do hry teraz vstupuje Európsky parlament s návrhmi, ktoré by mohli zásadne ovplyvniť spôsob, akým nakupujeme online.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge Europe
14 rokov kávy: Z detskej izby na na najväčší e-shop s kávou na Slovensku
3 min. čítanie

14 rokov kávy: Z detskej izby na na najväčší e-shop s kávou na Slovensku

Slovensko je známe svojou láskou ku kvalitnej káve a jednou z najvýraznejších značiek na tomto trhu je pražiareň kávy COFFEEIN, ktorá už 14 rokov prináša svojim zákazníkom to najlepšie z celého sveta. Za ich úspechom stojí nielen vášeň pre kávu, ale aj neustála snaha o vzdelávanie trhu a osobné návštevy farmárov v krajinách, kde sa […]

Peter Szabó Peter Szabó
Coffeein