Chcete e-shop iba popri zamestnaní
Podnikanie je risk. A nie je zisku bez risku. A preto takýto postoj nie je realistický. E-shopu sa treba venovať – ak to chcete robiť poriadne a dosahovať zisk. Investovať do neho peniaze a úsilie, ísť do rizika, mnohokrát možno neuspieť. A nakoniec možno áno. Najmä však musíte konať vtedy, keď to trh či klienti potrebujú. Nie iba vtedy, keď máte voľno. Musíte sa správať ako lovec čakajúci na korisť – mať stále nabité a strieľať v správnej chvíli. Nie až vtedy, keď si dojete bagetu.
Nedá sa sedieť v istote zamestnania a s minimálnym rizikom čakať na zázrak. To si radšej kúpte žreb. Ak to chcete robiť s vyššími cieľmi, nakoniec zistíte, že ste to mali „preseknúť“ už dávno a venovať sa biznisu naplno od začiatku.
Chcete zarábať 2000 eur za 300 eurové náklady na reklamu
Opäť nereálna predstava. V podnikaní je cesta k zisku najčastejšie kľukatá a nákladná. Aj Steve Jobs o svoju firmu najprv prišiel, aby sa neskôr vrátil a stal sa absolútnou jednotkou. Je to cesta dlhodobá a plná nákladov, o ktorých existencii či výške na začiatku netušíte. Úspešný biznis stojí na viacerých nohách: je to o známej značke, kvalite toho, čo tvoríte/predávate, viditeľnosti na trhu, dobrom produkte či službe, konkurenčných cenách či na odlišnosti alebo výhode, ktorá zaujme cieľovku. Za 300 eur mesačne ste schopní obsiahnuť náklady ledva na jednu z týchto nôh. Stáť na jednej nohe je veľmi neisté a vratké. Dlhodobo určite neudržateľné.
Pripravte sa na to, že niektoré nutné náklady v marketingu vám rýchly zisk ihneď neprinesú a budú investíciou do budúcna. Do firmy budete investovať stovky až tisíce eur bez okamžitého viditeľného zisku, ale postupne si nimi budete stavať pevné základy pre budúcnosť.
Priklad: Zvyšovanie znalosti znacky Vám časom zníži náklady na každodennú hardsellovú komunikáciu, pretože návštevník si povie “Čo poznám, toho sa neobávam. Vaši návštevníci sú časom rýchlejšie a ľahšie presvedčiteľný, aby nakúpili u Vás, vracajúci sa návštevníci nakúpia za viac peňazí, ako prví návštevníci, atď.
Je to ako s obytným domom – chcete ušetriť na kúrení, lebo energie sú drahšie? Musíte najprv investovať do zateplenia. Rovnako je potrebné dlhodobo investovať aj do znalosti značky, aby sa vaše budúce marketingové náklady používali efektívnejšie.
Do pol roka chcete byť aspoň na nule a mať vysoký čistý zisk
Nebudete. Je to podobný problém ako vyššie. Neočakávané náklady vás v podnikaní čakajú za každým rohom. Mnohé z nich ani neviete ovplyvniť, lebo na trhu je okrem vás aj kopa konkurencie a najmä názory a nálady meniaci spotrebitelia, ktorí potrebujú viac presviedčania. Napriek pár zázračným príbehom online úspechu mávajú supernovy najčastejšie krátky život.
Drvivá väčšina biznisu (online nevynímajúc) je dlhodobá záležitosť, kde je potrebné prísť k zisku postupnými krokmi. Skratky neexistujú. Naozaj neexistujú, nech vám premotivovaní guruovia tvrdia opak. Aby ste mohli neskôr rásť do neba, musíte si NAJPRV vytvoriť solídne základy, na ktorých má celé vaše podnikanie stáť. Každým dom má pevné, drahé, ale neviditeľné základy, pretože bez nich by spadol.
Analógia s budovaním biznisu je rovnaká – budete dlhodobo (roky) investovať do marketingu, predaja, vývoja, budovania značky a bude sa vám to zdať nekonečné. Budete financovať náklady, z ktorých dlhšiu dobu neuvidíte hmatateľný výsledok. Neskôr však budete radi, že ste to absolvovali, a váš dom sa nezrútil pri prvom probléme. Naopak, pomohlo vám to vyrásť vyššie. Ak to myslíte so svojím podnikaním vážne, pripravte sa trpezlivo na dlhšiu dobu systematického investovania času a peňazí do svojho biznisu, kým neuvidíte skutočné a pretrvávajúce výsledky.
Očakávate okamžité výsledky
Do vášho nového podnikania ste investovali už skoro všetky prostriedky, máte novučičký, voňavý e-shop, už ho len pustiť a plniť bankový účet. Prejde prvý týždeň, dva a žiadna objednávka. Prejde mesiac a máte dve. Ako je možné, že nefunguje? Prečo to hneď, ako zapneme reklamy, nepredáva?
Kým neabsolvujete v podnikaní celú jednu obchodnú sezónu, minimálne jeden rok, tak netušíte o sezónnom správaní sa trhu vôbec nič. Neviete kedy rozpočet na marketing pridať, kedy ubrať, v akom predstihu, atď. Po prvom celoročnom cykle už budete vedieť realistickejšie naplánovať svoj marketingový rozpočet v čase a spolu s ním nastaviť aj realistickejšie očakávania.
Je potrebné si zažiť celú obchodnú sezónu – minimálne jeden rok. Zistíte niečo o sezónnom správaní sa trhu, prídete na to, kedy rozpočet na marketing pridať, kedy ubrať, v akom predstihu, atď. Po prvom celoročnom cykle už budete vedieť realistickejšie naplánovať svoj marketingový rozpočet v čase a spolu s ním nastaviť aj realistickejšie očakávania.
Myslíte si, že ste jedineční
Vysvetľujete svoj biznis slovami ako: „My robíme špeciálnu službu s takýmito parametrami v kombinácii s týmito službami. Iní konkurenti robia inú kombináciu, ale nikto nerobí to isté, čo my. Takže sme úplne jedineční a nemáme vlastne konkurenciu.“
Nie ste jedineční. Pre potenciálneho klienta ste všetci na obchodnom bojisku rovnakí. Rozdiely, ktoré vidíte vy, špecializovaní profesionáli, väčšinou ani nevníma. Zlievate sa mu s vašou ponukou v jeho zornom poli s ostatnými konkurentmi. Tu prichádza úloha dobrého marketingu, ktorý vás odlíši. Je potrebné si uvedomiť, že klient vás na začiatku svojho hľadania nepozná.
O vašej výnimočnosti netuší a nie je to preňho také zrozumiteľné a dôležité ako pre vás. Nikto nemá čas naštudovať si pred kúpou celé odvetvie a spoznať všetky nuansy. Ľudia často nakupujú neinformovane a impulzívne. Používajú sympatie a emócie. Čo ich vášmu klientovi sprostredkuje? Správny marketing.