Google Search Console je mocný nástroj každého SEO špecialistu. Ale aj každý marketér si v ňom nájde veľa dôležitých informácii o tom ako jeho web Google vlastne vníma.
Konzola obsahuje dáta len z organického (prirodzeného) vyhľadávania – a to také, ktoré nenájdete nikde inde. Ani v Analytics. Pretože v Analytics sú dáta, ktoré vznikajú na vašom webe – teda to čo sa deje po tom, ako naň návštevník vstúpil.
Ale čo sa deje v Google predtým?
Plus kvantum ďalších dát:
Možno budete prekvapení, čo všetko sa dozviete. Ak náhodou máte pochybnosti o tom, či Google pristupuje k vášmu webu tak ako si to podľa vás zaslúži, tu získate hodnotné informácie.
A konzolu nájdete tu: https://search.google.com/search-console/about – aj so základnými návodmi ako na to.
Konzola je bránou k vášmu spojeniu s prirodzeným vyhľadávaním Google. V prípade problémov slúži aj ako “komunikačný kanál”, cez ktorý môžete vyžiadať okamžitú indexáciu alebo dokonca požiadať o prehodnotenie prípadnej penalizácie.
Pravdou je, že kľúčové slová zadané v organickom vyhľadávaní boli roky voľne prístupné priamo v Analytics – v prehľade Akvizícia -> Všetka návštevnosť -> Kanály -> Organic Search – a spojiteľné priamo s konverziami, prípadne obratom. Takže každý marketér videl, aké kľúčové slová sú skutočne silné, respektíve aké konverzné pomery dosahujú.
Potom Google prešiel na https (Google šifruje frázy zadané do vyhľadávača) čo úplne znemožnilo získať dáta o jednotlivých kľúčových slovách. Namiesto nich teraz vidíte “not provided” namiesto 99 % kľúčových slov.
Odborná verejnosť toto riešenie ani vysvetlenie nebrala s pochopením – nakoľko sa zdá, že Google môže vyhovovať, že neviete na aké konkrétne kľúčové slová optimalizovať neplatenú návštevnosť. Začali sa viesť debaty ako to teda v skutočnosti je a my si nižšie ukážeme, že to naozaj nebude celkom tak, že Google údaje ukázať nemôže, ale skôr nechce.
Základné údaje, ktoré v Analytics neuvidíte – a to hlavne výrazy v organickom vyhľadávaní, ktoré vám priniesli návštevnosť sa po pripojení konzoly ku GA zobrazia v prehľade Akvizícia -> Seach Console -> Dopyty. A to je skvelá správa, ale ak by ste si mysleli, že takto jednoducho si spojíte dáta a zístíte, ktoré KW v organike konvertujú, tak budete sklamaní. Zobrazí vám len to isté čo vidíte aj priamo v konzole:
Chýba tu spojenie s konverziami alebo elektronickým obchodom alebo aspoň správaním návštevníka po príchode na web. Na úrovni kľúčových slov nevidíte nič.
Avšak, ak sa prepnete na Vstupné stránky, začne to byť zaujímavejšie. Zrazu máte k dispozícii zoznam stránok, ktoré sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazili a vidíte k nim aj správanie používateľov aj konverzie!
Takže, dostanete dôležitú informáciu o tom, ktoré landing-pages konvertujú a treba s nimi ďalej pracovať. To už je skvelá správa. Teraz ešte ako sa dostať k tým kľúčovým slovám?
Čiastočne.
Máme teda zoznam URL adries vstupných stránok, ktoré viedli ku konverzii. A pod každou vstupnou stránkou v tomto istom prehľade (Vstupné stránky) sa nám zobrazia kľúčové slová, ktoré k návštevám viedli. Len si rozkliknite napríklad prvú URL-ku:
Takže, vidíme kľúčové slová, ktoré viedli k danej URL adrese, ale čuduj sa svete – ostatné dáta zrazu nevidíme. Ostane bielo. Takže fajn, aspoň vieme aký súbor kľúčových slov k tým konverziám viedol s vieme preto s danou Vstupnou stránkou lepšie pracovať.
Ale predsa – Ak Analytics vie, ako konvertovali Vstupné stránky z organického vyhľadávania (teda zo Search Console) a vie, ktoré kľúčové slová viedli k týmto Vstupným stránkam – zákonite musí vedieť aj ktoré kľúčové slová viedli k daným konverziám.
Ak chcete vidieť, ktoré vstupné stránky konvertujú, nemusíte nevyhnutne prepájať GA a GSC. Stačí vám na to prehľad Správanie -> Obsah webu -> Vstupné stránky a v segmentoch si zmeniť segment na “Organická návštevnosť”.
Ale akonáhle vás zaujíma aj skutočný zdroj tejto návštevnosti – teda kľúčové slová, ktoré k nej viedli, musíte to už hľadať v rámci Analytics v prehľade Search Console.
Prepojenie Analytics a Search Console teda urobí lepší prehľad marketérovi a naši PPC-čkari to preto hojne a radi využívajú. Pretože, keď už ste v Analytics a chcete rýchlo pozrieť na organiku, len si prepnete prehľad a máte to. SEO-čkári to zasa považujú za nedostatočné a radšej si pozrú dáta priamo z konzoly, pretože tam vidia oveľa viac informácii o tom, ako sa web v organike správa, teda SEO.
Tomáš spoluzaložil a už 10 rokov vedie agentúru GoUP, ktorá sa špecializuje na výkonnostný online marketing pre e-shopy, ktoré sú pripravené rásť a služby, ktoré sú špičkou v obore.
Pracujeme pre našich klientov od roku 2008. Už vtedy sme verili v silu reklamy na Internete a bavilo nás robiť vaše kampane lepšími. V raketovom roku 2015 sa GoUP stal Google Premier Partner (Hlavný Partner Google), čo je najvyššia úroveň spolupráce s Google.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.