10 min. čítanie

Marketing festival v Brne opäť oslovil stovky marketérov. Aké kľúčové veci by ste mali riešiť v roku 2024? 

Dnes už legendárna akcia, ktorá sa vrátila na miesto svojich začiatkov. Marketing festival sa tentokrát opäť konal v brnenskom Janáčkovom divadle. Stovky senior marketérov z Česka, Slovenska, ale aj zahraničia prišli nasávať vedomosti a spojiť sa s novým kontaktami. 9 TOP rečníkov sa krásne dopĺňalo v zaujímavom programe poskladanom na mieru súčasnej marketingovej situácie. Prinášame vám najzaujímavejšie postrehy z konferencie.

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Marketing festival v Brne opäť oslovil stovky marketérov. Aké kľúčové veci by ste mali riešiť v roku 2024? 

Program akcie začal už v utorok večer, kedy prvých návštevníkov festivalu privítal Pivovar HARRY. Pekné priestory, dobrá atmosféra a neutíchajúce debaty. Aj tak by sa v skratke dalo zhrnúť, čo sa tam dialo. Podnik bol skutočne plný, avšak chuť ľudí spoznávať sa bola silná a všetci si to užívali. Okolo polnoci sa podnik vyprázdnil a účastníci si išli oddýchnuť pred ďalšími naplnenými dňami.

Streda bola venovaná workshopom. Skúsení odborníci z praxe, ktorí by mohli prednášať na akejkoľvek konferencii, dostali priestor „len“ na skupinových stretnutiach. Tam sa praktickou formou snažili priblížiť kolegom svoje know-how a demonštrovať praktické príklady či konzultovať reálne problémy. Medzi školeniami si návštevníci mohli vybrať napríklad Michala Pastiera, Annu Mejsnarovú, Davida Duca alebo Milana Cidila.

Večer festival pokračoval vo vychýrených prevádzkach mesta. Bar, který neexistuje, Slast, Whiskáč a 4 pokoje. Všetky bary boli úplne plné a ľudia čakali aj vonku, kým niekto vyjde, aby sa vôbec dostali dovnútra. Oproti utorku to však z môjho pohľadu bolo viac neosobné a na networking nebolo toľko priestoru. Asi to bolo spôsobené najmä výberom miesta, kde spomenuté bary majú samostatné stoly či boxy, takže pre cudzieho človeka, ktorý by sa chcel zoznámiť, nebolo úplne miesto. Na tomto sa zhodlo viacero účastníkov konferencie, s ktorými som sa v priebehu troch dní rozprával.

Štvrtok, ako hlavný deň konferencie, už od rána vyzeral inak. Bezproblémová registrácia, odloženie vecí do šatne a povinná prestávka na kávu boli vybavené pomerne rýchlo. Chvíľku sme sa poobzerali po priestoroch divadla a pomaly sa išli usadiť na miesta. Jindřich Fáborský otvoril Marketing Festival 2024 milým príhovorom. Odznela aj jedna extrémna dôležitá veta a to:

„Konferenciu by ste mali robiť preto, aby niekomu zmenila život.“  Silné a pravdivé posolstvo. Následne odovzdal slovo moderátorovi akcie Cyrusovi Shepardovi.

Cesta zákazníka, ktorá nikam nevedie

Ako prvý rečník vystúpil Tom Fishburne z Marketoonist s témou Cesta zákazníka, ktorá nikam nevedie. Tom sa rozpovedal zo začiatku o svojom životnom príbehu, ako sa dostal ku kresleniu komixových meme obrázkov, čo pre neho malo zmysel kedysi a ako sa z toho stalo živobytie. Ako marketéri by sme sa mali sústrediť na novinky z toho pohľadu, aby pomohli našim zákazníkom a nie iba všetko implementovať, lebo je to nové a moderné. Často zabúdame na vnímanie väčšieho obrazu a sme zacyklení vo svojom rozmýšľaní a presvedčení, že to naše bude určite úspešné. Preto nadhľad niekedy vie pomôcť. Nazval to Marketing Myopia, ako akási marketingová bublina, v ktorej sa nachádzame.

Tom taktiež hovoril o humore a ako jeho krivka postupom času u ľudí v práci klesá. Táto narážka bola hlavne na zamestnávateľov, aby sa snažili vytvoriť veselé pracovné prostredie, pretože takíto ľudia sú omnoho výkonnejší. Na záver dodal jedno odporúčanie. Aj keď sa necíti kreatívny a nechce sa mu tvoriť, prekoná to a sadne si k tomu. Práve takéto zanietenie vás dokáže posunúť opäť o niekoľko levelov vyššie.

Čo marketéri potrebujú vedieť o AI

Druhá prednáška bola od Cassie Kozyrkov, ktorá hovorila o umelej inteligencii a čo o nej ako marketéri musíme vedieť. Reálne nie je rozdiel medzi AI a Machine learning. V tradičnom systéme ale musíme vedieť, čo chceme spraviť a krok za krokom to vykonávať. Umelá inteligencia je o ukazovaní príkladov a stroj príde s vlastným riešením. Tento nástroj by sme používať najmä na zjednodušovanie úloh.

Táto technológia sa rokmi dramaticky mení. Najskôr to bolo o matematike a vzoroch. Pri prechode na cloudové riešenia sme mali k dispozícii už viac dát, no stále sa nedala využívať denne. Dnes vieme AI využívať aj pre každodenné bežné úlohy a zjednodušiť si tak prácu. No treba si dávať pozor, pretože každý človek dosiahne iné výsledky. Cassie ďalej hovoril o SGE vyhľadávaní a novej forme Google SERPu. Tento prvok však v našich krajinách zatiaľ nie je k dispozícii. Týmto spôsobom by sme vedeli do budúcna lepšie porozumieť, čo zákazník naozaj chce a možno by nemuselo byť až toľko reklám.

Ako hacknúť ľudskú prirodzenosť

Po prestávke na kávu nastúpil na scénu Richard Shotton s prezentáciou o ľudskom rozmýšľaní. Prednáška doplnená o množstvo praktických ukážok bola medzi obecenstvom veľmi dobre prijatá. Kritické rozmýšľanie robí problém nie nám, ale aj našim zákazníkom. Ľudia sa nepozerajú len na váš produkt, ale porovnávajú podľa toho, čo je v okolí. Čo je správna cena, ktorú zaplatiť? Ide o to, akú hodnotu má produkt pre zákazníka, nie akú mu dávame my. Nájdite teda relevantné porovnania, v ktorom váš produkt vyjde pozitívne, aj keby to malo byť napríklad v inom segmente (cena kondómov v porovnaní s cenou plienok).

Richard hovoril aj o pridávaní extrémnej verzie. Teda pokiaľ chcete, aby si človek niečo od vás konkrétne kúpil, tak pridajte aj väčšiu verziu, aby mu tá vaša odporúčaná neprišla až taká zlá a drahá. Cena, ktorú zákazník vidí prvú, stanoví v mozgu akúsi hranicu, ktorú je následne ochotný maximálne zaplatiť. A pokiaľ sa to dá, rozmeňte informácie na jednotky, aby to bolo pre človeka čo najmenej – najčastejšie napríklad dni, jedna šálka kávy… Ako poslednú radu odovzdal to, aby sme vo výpredaji nastavili v pravidelných intervaloch limity. To zmení otázku zákazníka z Či vôbec nakúpim na Koľko nakúpim.

Prichádza tretí vek efektivity

V prezentácii Grace Kite sme sa venovali efektivite. Grace prekvapivo rozprávala o dnešnej dobe ako o veľmi efektívnej a že takéto sú aj jej vyhliadky do budúcna. Je to prinajmenšom prekvapivé aj vzhľadom na možnosti cielenia a orezávaniu cookies tretích strán. No opäť to bude klasicky len na ľuďoch – špecialistoch z odboru, ako sa dokážu novej situácii prispôsobiť a vyťažiť z nej maximum.

Pri nástupe novej technológie majú všetci vysoké očakávania a chcú skúšať, ale väčšinou to nie je také, ako sa očakávalo. Treba sa učiť skúšať a časom to môže byť lepšie, ale neostáva na to trpezlivosť. Na záver mala Grace v prezentácii citát od AI šéfa META Yanna LeCuna.

Mačka domáca je stále múdrejšia ako najdokonalejšie AI.“

Mentálna dostupnosť: Prečo by ju každý moderný marketér mal poznať a merať

Bohatý obed a chutné dezerty opantali naše chuťové poháriky. Usporiadatelia si dali naozaj záležať a výber cateringu bol skutočne bohatý. Jediným negatívom bol následný poobedný útlm. Jenni Romaniuk mala teda o niečo sťaženú úlohu, ale jej prednáška stála za to. Zamerala sa na dostupnosť značky v mysliach zákazníkov v dvoch rovinách: či je ľahko mentálne dostupná a ľudia si ju vedia s niečím spojiť a následne či je dostupná aj fyzicky. Ak nie, tak by na tom spoločnosť určite mala zapracovať.

Aby ste dostali brand do súboru značiek na výber, treba byť viditeľný a v pamäti ľudí. Ak sa ľuďom neustále nepripomíname, zabudnú na vás. Jenni na záver odporúčala budovať aktivity, prečo by si váš produkt mali ľudia vybrať.

Dáta ako ropa 21. storočia: Pohon umelej inteligencie aj marketingu

Steen Rasmussen porozprával viac o téme dát a ich cennosti v dnešnom svete. Na praktickom príklade ukázal, ako vďaka dátam dokázali aplikovať v spoločnosti 4-dňový pracovný týždeň. Celkovo sú dáta považované za novodobé zlato či ropu. Pri ich správnom sledovaní a využívaní vedia váš biznis extrémne posunúť. Ich kvalita je však základ. Preto rozprával aj o nedokonalej AI, keďže dáta nie sú v takej kvalite, aby sme dostávali vždy relevantné výsledky.

Steen odporučil zamerať sa len na dôležité dáta. Nie je potrebné sledovať všetko, lebo následné udržiavanie a vyhodnocovanie veľkého množstva dát je nákladné ako časovo, tak aj ľudsky.

Kráľ je mŕtvy: Svet bezobsahového marketingu

Počas poslednej prestávky na občerstvenie a kávu účastníci konferencie ďalej divoko nadväzovali kontakty a spojenia. LinkedIn svietil z každého druhého telefónu. Po návrate do sálu nás čakala prednáška od Jona Aldersona o obsahovom marketingu. Od slovenského kráľa contentu, Filipa Kunu, už o tejto téme vieme pomerne dosť. Ale Jono veľmi pekne odprezentoval nové myšlienky, ktoré v našich končinách nie sú až tak veľmi rozoberané.

Mali by sme sa sústrediť najmä na obsah, ktorý dáva zmysel, nie len tak tvoriť, aby niečo bolo. Je nutné v prvom rade rozmýšľať, pre koho sa obsah tvorí. V blogových príspevkoch by to nepreháňal s kľúčovými slovami a ani so spojením s brandom. Ako bolo spomínané, obsah by mal byť najmä užitočný a nie predávať nasilu. Jono nepriamo nadviazal na predchádzajúceho rečníka, kedy spomínal nekvalitné dáta ako prekážku pri tvorbe kvalitného obsahu. Na záver len dodal, aby sme tvorili pre ľudí a nie pre robotov v vyhľadávačoch. Buďte prvý klik pre človeka, keď niečo hľadá, no ideálne aj posledný, keď to vo vašom obsahu nájde.

AI a nová éra marketingu: Vyhrajte technologickú revolúciu!

Scott Brinker tiež rozoberal AI, ale z pohľadu technológie a čo to urobilo s naším svetom. Od roku 2011 spracováva roadmapu s marketingovými nástrojmi, kedy ich bolo 150. Pri spracovaní v roku 2023 ich bolo cez 11 tisíc! Ale rozdiel je vo využití, ako veľmi vedia tieto nástroje poslúžiť. Ľudia hľadajú informácie inde, ako predtým, každá nová technológia svet trošku zmení. Niektorá zotrvá, iná len príde a zase odíde. Súčasným trendom sú napríklad Apple Vision Pro. Celkovo sa využívanie marketingových technológií presúva z marketingových oddelení viac na IT.

Adaptuj sa, alebo zomri: Ako prežiť vo svete neustálych zmien

V poslednej prednáške vystúpil André Morys, ktorý hovoril o adaptácii v dnešnom svete. A bolo to skutočné výživné vyvrcholenie konferencie. Stagnácia sa už mnohým spoločnostiam v histórii nevyplatila. Svoje by o tom isto vedeli hovoriť napríklad Kodak či Nokia… Ľudský mozog pracuje na základe vzorcov  a na veciach, čo sme zvyknutí. Spoločnosti so slabo prispôsobenou komunikáciou na online prostredie to majú dnes omnoho náročnejšie.

Ďalšie premostenie na predchádzajúce prednášky bolo v podobe dát a ich dôležitosti pri tvorbe komunikácie. Treba veľa testovať a aj keď to možno niekedy bude drahé a bolestivé, v konečnom meradle to prinesie lepšie výsledky. André uviedol príklad Tesly a reverzného nákupu, kde najskôr vyberú peniaze za virtuálny model. Až na základe dopytu začnú daný model dokončovať a o niekoľko mesiacov až rokov auto dostanete.

Ale web je intuitívny, jednoduchý a auto si viete kúpiť na pár kliknutí. Ako opačný príklad uviedol web Mercedesu, kde je proces skladania modelu extrémne náročný a aby ste si auto mohli kúpiť, vždy musíte prísť na pobočku.

Ako hlavná rada na záver od neho bola: „You never fail, keep trying!“ Teda aby sme nikdy neprestávali v napredovaní a dovolili čiastkovému neúspechu, aby nás vyviedol z cesty.

Poďakovanie organizátorovi

Jindra na záver poďakoval všetkým účastníkom a divadlo sa začalo pomaly vyprázdňovať. Už o pár desiatok minút na to štartovala afterparty v legendárnom klube Fléda, kde sa predstavili napríklad Tata Bojs, Prago Union či zoskupenie Malalata. Uzavretá spoločnosť účastníkov festivalu bola veľmi príjemná a ľudia si užívali muziku plnými dúškami. Tancovalo, rozprávalo a pilo sa do neskorých nočných hodín. Aj v čase 3 hodiny ráno stále v klube bolo pár vytrvalcov…

Pokiaľ je event kvalitný, má veľkú pridanú hodnotu…

Čo si zobrať na záver z celého festivalu? Za mňa rozhodne poznanie, že čím má človek viac skúseností v odbore, tým sú preňho podobné konferencie dôležitejšie. Keď som bol na Marketing festivale v roku 2015 ako mladý junior, nepoznal som množstvo odborných termínov a súvislostí, preto mi niektoré veci nedávali zmysel. Tento rok však všetko bolo inak a počas jednotlivých prednášok som si dokázal vedomosti aplikovať do svojej praxe či konkrétnych situácií, ktoré som už v minulosti zažiť a riešil. Ďakujem Jindrovi aj celému tímu za super robotu a už teraz sa teším na ďalší ročník!

Zdieľať článok
Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge

Online marketingový nadšenec, tvorca obsahu, novinár, event manažér, projektový manažér a špecialista na sociálne siete… Aj takto by sa dalo v skratke zhrnúť moje doterajšie pôsobenie. Prešiel som si od agentúr, cez prácu pre korporát, až po rodinnú firmu s dobrým príbehom. Aktuálne to hrotím so Štefanom v Ecommerce Bridge. Robíme veľa, dobre a kvalitne. Vravíš, že sa také nedá? Sleduj nás a dokážeme ti, že áno! 🚀

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ďalší event Ecommerce Bridge Live a ďalšie nové mesto. Už 9.5 v Liptovskom Mikuláši!
2 min. čítanie

Ďalší event Ecommerce Bridge Live a ďalšie nové mesto. Už 9.5 v Liptovskom Mikuláši!

Príďte na Ecommerce Bridge Live 2024 do Liptovského Mikuláša! Vidíme sa 9.5.2024 v Liptov Hube. Prinášame nový formát konferencie, kde sa počas večera predstaví 5 rečníkov. Pre účastníkov fyzickej akcie ako vrchol večera pridávame panelovú diskusiu s prednášajúcimi a súťaž o vecné ceny od partnerov. Ak nemôžete prísť osobne, zaregistrujte sa na LIVE stream úplne […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
New Retail Summit 2024 ukáže cesty k zdravému rastu
6 min. čítanie

New Retail Summit 2024 ukáže cesty k zdravému rastu

V roku 2023 sa obchod snažil stabilizovať situáciu a neprispievať k inflácii, na úkor čoho však stagnoval. Teraz je čas podniknúť kroky na naštartovanie rastu. Ako pri tom stavať na pevných základoch a zároveň využiť aktuálne trendy ukáže 5. ročník najväčší konferencie pre maloobchodníkov a dodávateľov New Retail Summit, ktorý sa uskutoční v poslednom aprílovom […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+