
Pred pár dňami sa v najväčšej marketérskej Facebook skupine „Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori ;)” prepierala súťaž na Instagrame. Do súťaže sa zapojili aj také mená ako Andrea Verešová, celebritka Plačková, či známe speváčky Twiins.
A hneď v úvode sa ospravedlňujem „grammar nazi” ľuďom, ale iný termín ako „follower” som nechcel zavádzať. Takže som gramatiku párkrát poriadne ohol, hádam pán Štúr odpustí.
Zdroj:http://bit.ly/instagram_instasutaz
Stačilo postupovať podľa návodu a dať „follow” na viac ako 26 profilov a splniť ďalších pár pokynov. Súťaž propagovali viacerí „influenceri”, ktorí boli do toho zapojení. Vyhrať sa dali veci v hodnote 5 000€.
Za screenshot ďakujeme Mistr Viliam zo skupiny Marketéri
Nechcem rozoberať etiku súťaže alebo to, či je to proti pravidlám. Chcem zodpovedať otázku, či má vôbec zmysel to robiť. V rámci súťaže figuruje viacero inzerentov. Oni zjavne zaplatili za „nových followerov”. Dostali ich a nie málo. „Instasútaž” profil na Instagrame sleduje cez 35 000 ľudí (30.7.2019), čiže taký cca počet nových followerov dostali aj inzerenti a podporovatelia súťaže, ktorých je celkovo 26.
Otázka ale je, oplatí sa to?
No, influencerom, ktorí „balia klientov” na počet followerov určite. Je tam viditeľná jasná logika celého tohto projektu a úprimne, špekulant vo mne celkom plesá. Môže to vychádzať krásne. Ale čo také Dentalis Smile, Top Ski, Diamonds International Corp., Catering Party Servis či Private Consulting Group, ktorí si „nakúpili” fanúšikov?
Mágia a Andy Winson
Súťaž organizuje Andrej Hošťák z Novej Dubnice, známy aj ako Andy Winson. Ten sa prezentuje ako motivátor, marketér a podľa všetkého aj spasiteľ sveta a priľahlých vesmírov. Nuž, kde je pravda neviem. Názor si spravte sami.
Zdroj: andywinson.sk
Ako to dopadlo?
Samozrejme, v diskusii v skupine sa našli aj zástancovia súťaže. Ako napríklad Cyril Orem. Na základe jeho vyloženia reality všetci očakávajme žalobu za nahlásenie súťaže.
Zdroj: http://bit.ly/facebook_group_marketeri
Každopádne, pýtal som sa aj reálnych marketérov, ktorí robia social media marketing. Už hneď z prvej aj mne napadne, že nakúpení followeri proste nemôžu fungovať. Prečo?
Ak niekto klikne na „follow” len preto, aby niečo vyhral, nemá záujem o vašu firmu. Proste chce bohapusto vyhrať… a nič iné. Už dávno fungujú sociálne siete tak, že ihneď po publikácii doručujú obsah len určitému percentu followerov. Ak má obsah úspech a má engagement, zobrazí ho ďalším. Preto dosahujú aj malé stránky vysoký percentuálny reach, lebo majú dobrý obsah a vedia zasiahnuť aj 60-70% z followerov bez dodatočného „boostu”.
Čo sa ale stane, ak followerov nakúpite?
Zvýši sa ich počet. Super, však? No ak zverejníte na profile niečo nové, tak algoritmus vyberie náhodne 1-3% z celkového počtu followerov a ukáže im obsah. V tých 1-3% zákonite budú aj naši nakúpení žoldáci, ktorí o vašu značku nemajú vôbec záujem. Dali follow len aby vyhrali.
Čiže ak im sieť ukáže post, nebudú interagovať, nevytvoria engagement. Prečo by aj mali? Nemajú záujem a často ani tušenie o čo ide. Tým pádom algoritmus usúdi, že obsah nie je dobrý a ďalším ho nedoručí. A nedoručí ho práve tým pár ľuďom, ktorí o vás chceli naozaj počuť.
Čo si o tom myslia social media experti?
Martin Kukoľ, Chief of Socialists |
Marek Didák, creative director Hype |
Braňo Macko, Co-owner, copywriter at Ponyhouse | Content & social media house |
Andrej Csino, Creative & strategy director, Core4 Advertising |
Záver si samozrejme môže každý urobiť sám. Podľa mňa však nakupovanie fanúšikov z dlhodobého hľadiska nemá zmysel. Preto pracujte radšej na kvalitnom obsahu a získajte menej, ale o to viac relevantných followerov.