Zaujíma ma

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge

Majú súťaže “daj follow a vyhraj” ako InstaSúťaž na Instagrame reálny zmysel?

6 min čítania

Majú súťaže „daj follow a vyhraj” ako InstaSúťaž na Instagrame reálny zmysel?

Pred pár dňami sa v najväčšej marketérskej Facebook skupine „Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori ;)” prepierala súťaž na Instagrame. Do súťaže sa zapojili aj také mená ako Andrea Verešová, celebritka Plačková, či známe speváčky Twiins.

A hneď v úvode sa ospravedlňujem „grammar nazi” ľuďom, ale iný termín ako „follower” som nechcel zavádzať. Takže som gramatiku párkrát poriadne ohol, hádam pán Štúr odpustí.

Zdroj:http://bit.ly/instagram_instasutaz

 

Stačilo postupovať podľa návodu a dať „follow” na viac ako 26 profilov a splniť ďalších pár pokynov. Súťaž propagovali viacerí „influenceri”, ktorí boli do toho zapojení. Vyhrať sa dali veci v hodnote 5 000€.

Za screenshot ďakujeme Mistr Viliam zo skupiny Marketéri

 

Nechcem rozoberať etiku súťaže alebo to, či je to proti pravidlám. Chcem zodpovedať otázku, či má vôbec zmysel to robiť. V rámci súťaže figuruje viacero inzerentov. Oni zjavne zaplatili za „nových followerov”. Dostali ich a nie málo. „Instasútaž” profil na Instagrame sleduje cez 35 000 ľudí (30.7.2019), čiže taký cca počet nových followerov dostali aj inzerenti a podporovatelia súťaže, ktorých je celkovo 26.

Otázka ale je, oplatí sa to?

No, influencerom, ktorí „balia klientov” na počet followerov určite. Je tam viditeľná  jasná logika celého tohto projektu a úprimne, špekulant vo mne celkom plesá. Môže to vychádzať krásne. Ale čo také Dentalis Smile, Top Ski, Diamonds International Corp., Catering Party Servis či Private Consulting Group, ktorí si „nakúpili” fanúšikov?

Mágia a Andy Winson

Súťaž organizuje Andrej Hošťák z Novej Dubnice, známy aj ako Andy Winson. Ten sa prezentuje ako motivátor, marketér a podľa všetkého aj spasiteľ sveta a priľahlých vesmírov. Nuž, kde je pravda neviem, ale tento článok je celkom zaujímavé čítanie.

Zdroj: andywinson.sk

 

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Ako to dopadlo?

Samozrejme, v diskusii v skupine sa našli aj zástancovia súťaže. Ako napríklad Cyril Orem. Na základe jeho vyloženia reality všetci očakávajme žalobu za nahlásenie súťaže.

Zdroj: http://bit.ly/facebook_group_marketeri

 

Každopádne, pýtal som sa aj reálnych marketérov, ktorí robia social media marketing. Už hneď z prvej aj mne napadne, že nakúpení followeri proste nemôžu fungovať. Prečo?

Ak niekto klikne na „follow” len preto, aby niečo vyhral, nemá záujem o vašu firmu. Proste chce bohapusto vyhrať… a nič iné. Už dávno fungujú sociálne siete tak, že ihneď po publikácii doručujú obsah len určitému percentu followerov. Ak má obsah úspech a má engagement, zobrazí ho ďalším. Preto dosahujú aj malé stránky vysoký percentuálny reach, lebo majú dobrý obsah a vedia zasiahnuť aj 60-70% z followerov bez dodatočného „boostu”.

Čo sa ale stane, ak followerov nakúpite?

Zvýši sa ich počet. Super, však? No ak zverejníte na profile niečo nové, tak algoritmus vyberie náhodne 1-3% z celkového počtu followerov a ukáže im obsah. V tých 1-3% zákonite budú aj naši nakúpení žoldáci, ktorí o vašu značku nemajú vôbec záujem. Dali follow len aby vyhrali.

Čiže ak im sieť ukáže post, nebudú interagovať, nevytvoria engagement. Prečo by aj mali? Nemajú záujem a často ani tušenie o čo ide. Tým pádom algoritmus usúdi, že obsah nie je dobrý a ďalším ho nedoručí. A nedoručí ho práve tým pár ľuďom, ktorí o vás chceli naozaj počuť.

 

Čo si o tom myslia social media experti?

„Nerozumiem dôvodu, prečo by pre niekoho mal byť na social media dôležitý počet fanúšikov, alebo followerov. Organický reach je tak nízky, že je úplne jedno, či má značka 1000 alebo 500 000 fanúšikov. Ak chceme zasiahnuť naozaj relevantných ľudí alebo zasiahnuť masy, tak na to potrebujeme mediálny budget a dobrú boosting/performance taktiku. Pričom opäť: je jedno, koľko máme followerov, pretože reach, interakcie, leady, website clicky atď. si jednoducho zaplatíme a v skratke platí rovnica what you pay is what you get. Ak sa na to aj pozrieme optikou, že niekto môže na IG mať aj oveľa väčší organický reach tak narážame na to, že pri jednoduchých súťažiach o ceny typu iPhone, Gucci tričko a výlet to Dubaja – tak nezbierame fanúšikov pre našu značku, ale fanúšikov iPhonu, Gucci a Dubaja. Z dlhodobého hľadiska pre nás nerelevantní ľudia, ktorí budú len postupne unfollowovať a určite nebudú tvoriť prínosný engagement…”

Martin Kukoľ, Chief of Socialists

 

 

„Súťaže typu InstaSúťaž sú veľmi šikovným a rozumným riešením. Bohužiaľ, jedine pre vyhlasovateľa súťaže, pretože práve zarobil „easy money”. Inzerenti už sú na tom podstatne horšie. Nakupovanie fanúšikov a followerov je totiž od základu kontraproduktívne. Na jednej strane nazbieraš masu, ktorá ti ale vo finále spraví strašný bordel na profile. Namiesto interakcie v podobe lajkov, komentov a zdieľaní budú v lepšom prípade tvoje príspevky ignorovať, v horšom prípade dávať unfollow. Takáto aktivita je však pre Instagram signálom, že content je slabý a nezaujímavý a prestane tvoje príspevky zobrazovať. Jediným rozumným riešením je tvoriť obsah, ktorý je prínosný pre cieľovú skupinu. Takéto príspevky následne podporíš reklamou a doručíš presne cieľovej skupine. Ak tvoríš naozaj zaujímavý obsah, postupne ti bude rásť aj počet followerov. Je to síce pomalšie a prácnejšie, ale funguje to. Vo finále je aj tak de facto jedno, koľko followerov máš. Podstatný je biznis. Preto je rozumnejšie mať na profile povedzme 5 000 followerov, ktorí sa o tvoju značku zaujímajú, ako 20 000, ktorým je úplne ukradnutá.”

Marek Didák, creative director Hype

 

„Jedna z mantier, ktoré formujú našu filozofiu v Ponyhouse, tvrdí toto: organický reach a engagement sú dobré na jedinú vec – kontrolu relevancie. Čiže na to, či je daný post relevantný pre publikum značky alebo nie. Ak je publikum (organické aj platené) tvorené ľuďmi, ktorí nemajú úprimný záujem o značku, plytváme energiou. Pozor, úprimný záujem neznamená, že človek musí značku uctievať. Znamená to jednoducho, či je pre neho relevantná. Či mu má čo povedať. Príklad: J&T banka nemá čo povedať tínedžerom a DC Shoes nemá čo povedať šachistom. No a súťaž s takýmto overkillom je dobrá len na zbieranie irelevantného publika.”

Braňo Macko, Co-owner, copywriter at Ponyhouse | Content & social media house

 

„Myslím, že všetko podstatné z pohľadu výkonnosti, už bolo povedané. Pozrime sa však bližšie na to, komu to pomôže. V posledných rokoch veľmi zosilnel vlastný marketing influencerských profilov, ktorý stojí takmer výhradne na počte followerov. Buďme k sebe úprimní, je to jeden z hlavných argumentov, prečo toho či oného odporúčame klientom. (samozrejme ak robí solídny content). Na instagrame prebieha mohutná bitka v pozadí, v ktorej sú pomerne vysoké peniaze, ktoré idú od klientov cez agentúry priamo do vreciek majiteľov profilov. Nech už to znie akokoľvek škaredo, v podstate to teda pomáha všetkým zapojeným. Celú schému sme si zažili pri budovaní FB profilov v dobách, keď mal Facebook ešte štedrejší algoritmus a argument fan bases hýbal vtedy tiež FB biznisom. To je jeden pohľad.
Ďalší podľa mňa podstatný je, že v realite samozrejme platí, že sú kvalitnejší followeri, ktorí tak nespravia pre súťaž. Sám túto pravdu prednášam kade tade… Ak sa však bavíme v totálnych číslach, ak získate cez takéto súťaže 1000 followerov, v realite sa aj tak mnohí z nich stanú “dobrými” followermi, alebo urobia nejakú formu konverzie. To, že “kúpení followeri” nemajú hodnotu, znie síce pekne a ušľachtilo, ale štatisticky z nich nejaký osoh vždy je. A pokiaľ vás ich získanie stálo minimum peňazí…well, nech si záver spraví každý sám.”

Andrej Csino, Creative & strategy director, Core4 Advertising

 

Záver si samozrejme môže každý urobiť sám. Podľa mňa však nakupovanie fanúšikov z dlhodobého hľadiska nemá zmysel. Preto pracujte radšej na kvalitnom obsahu a získajte menej, ale o to viac relevantných followerov.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge

Zakladateľ a vedúci projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu sa venuje už viac ako 10 rokov a okrem Ecommerce Bridge vedie aj Affiliate sieť Dognet.

Posledné
Obľubené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.