Banská Bytrica
2. Október udalosť už prebehla
Trenčín
23. Október udalosť už prebehla
Poprad
6. November udalosť už prebehla
Bratislava ⭐
3. December Streda 17:00
Žilina
22. Január už čoskoro
Prešov
12. Február už čoskoro
Nitra
5. Marec už čoskoro
Michalovce
26. Marec už čoskoro
Zvolen
16. Apríl už čoskoro
Trnava
7. Máj už čoskoro
Bardejov
11. Jún už čoskoro
Košice
24. September už čoskoro
Trenčín
8. Október už čoskoro
Poprad
22. Október už čoskoro
Banská Bystrica
12. November už čoskoro
⭐ Bratislava
3. December už čoskoro
3 min. čítanie

Luxus sa mení. Bohatí zákazníci už nehľadajú status

Ekonomika sa zmieta v neistote a zákazníci čoraz viac zvažujú, za čo sú ochotní platiť. Preto sa mení aj to, čo ľudia považujú za hodnotné – a luxus nie je výnimkou. Nedávna globálna štúdia Global Affluent Collective od spoločnosti Team One naznačuje zlomový moment pre luxusné značky. Plynie z toho aj dôležité posolstvo pre e-shopy, ktoré cielia na bonitných zákazníkov.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Luxus sa mení. Bohatí zákazníci už nehľadajú status
Zdroj: Depositphotos

Nová generácia luxusu

Prieskum medzi 4 200 respondentmi z 22 krajín reprezentujúcimi horných 10 % príjmov odhaľuje posun od tradičného konceptu bohatstva k novému modelu s názvom High Life Worth (HLW).

Výsledky výskumu potvrdzujú, že luxus dnes pre bohatých znamená niečo celkom iné než pred pár rokmi. Až 88 % majetných ľudí verí, že status sa dnes získava prostredníctvom vedomostí a rešpektu, nie vlastníctva. Pre väčšinu z nich je skutočným luxusom neustále učenie a objavovanie nových oblastí života – tento názor zastáva až 95 % opýtaných. Až 90 % respondentov uviedlo, že aktívne vyhľadávajú vzťahy a prepojenia, ktoré im pomáhajú rozvíjať sa a zvyšovať kvalitu života.

Títo spotrebitelia nevidia peniaze ako cieľ, ale ako nástroj osobnej premeny. Luxus preto prestáva byť symbolom úspechu – stáva sa prostriedkom, ako sa stať lepšou verziou samého seba.

prieskum o luxusných značkách

Zdroj: Team One

Tri rozmery nového luxusu

Štúdia opisuje tri základné dimenzie „hodnotného života“, ktoré dnes formujú správanie bonitných spotrebiteľov:

  1. Emocionálne naplnenie a ľudské spojenie: Až 89 % definuje dôležité životné momenty cez emócie a vzťahy.
  2. Rast a objavovanie: 75 % považuje osobný rast a učenie za základ naplneného života.
  3. Úspechy a zmysluplné míľniky: 64 % si cení úspechy, ktoré majú dlhodobý význam, nie okamžitý efekt.

Dnes už nejde o cenu ani kvalitu, ale o to, či produkt zákazníkovi prináša vnútornú hodnotu – zážitok, poznanie alebo pocit, že niekam patrí.

Nová ekonomika zmyslu

Autori reportu opisujú zmenu v uvažovaní bonitných zákazníkov. Namiesto otázky „Môžem si to dovoliť?“ sa dnes pýtajú „Má to pre mňa skutočnú hodnotu a pomôže mi to k osobnostnému pokroku?“.

Tento nový spôsob uvažovania mení aj samotný zmysel nakupovania – z prestíže sa stáva osobná investícia.

  • Luxusný tovar a služby majú byť katalyzátorom osobného rozvoja, nie ukážkou statusu.
  • Cestovanie sa mení na priestor pre kultúrne objavovanie a ľudské spojenie – nie len relax.
  • Aj udržateľnosť získava nový rozmer. 74 % verí, že aj malé rozhodnutia môžu mať exponenciálny pozitívny dopad. Pritom 70 % preferuje značky, ktoré preukázateľne myslia ekologicky.

Čo to znamená pre luxusné e-commerce značky?

Podľa záverov štúdie sa luxusné značky musia presunúť od transakcie k transformácii. Úspech už nestojí na dokonalom produkte, ale na tom, aký hlboký zmysel dokáže zákazník v danej značke nájsť. Luxus by mal prinášať osobný posun. Ide teda o to nielen byť novou položkou v zbierke, ale skúsenosťou, ktorá človeka niekam posunie, niečo v ňom zanechá.

Značky preto prehodnocujú, čo vlastne znamená hodnota. Výrobok má byť nositeľom zážitku, ktorý podporí osobný rast a rozvoj zákazníka. Transparentnosť sa stáva samozrejmosťou – bohatí spotrebitelia pred nákupom detailne skúmajú pôvod, dopad aj etiku produktov a chcú presne vedieť, za čo platia.

Rovnakú zmenu vidno aj medzi generáciami. Mladší zákazníci spájajú luxus s identitou a hodnotami, ktoré vyjadrujú ich osobnosť. Staršia generácia ho naopak vníma ako spôsob oslavy životných míľnikov či ako zanechať odkaz.

Pre e-commerce segment to otvára novú éru: tú, v ktorej sa najúspešnejšie značky nebudú snažiť predať viac produktov, ale pomôžu zákazníkom žiť hodnotnejší život.

Zdieľať článok
Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge

Starám sa o obsah na ecommercebridge.sk a ecommercebridge.cz. 💌 Filtrujem témy z oblasti e-commerce a marketingu, aby ste mali všetko na jednom mieste a získali prehľad o tom, čo sa deje doma aj vo svete. 📰 Tvorím aj časopis Ecommerce Bridge, ktorý odberateľom posielame zadarmo.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prečo príspevky s aktívnymi odpoveďami na komentáre fungujú lepšie?
4 min. čítanie

Prečo príspevky s aktívnymi odpoveďami na komentáre fungujú lepšie?

Kedysi sa pozornosť sústredila takmer výhradne na samotný príspevok. Riešila sa jeho forma, dĺžka, vizuál, načasovanie. Dnes sa rovnako dôležitým priestorom stáva sekcia komentárov. Sociálne siete čoraz viac podporujú obsah, ktorý vyvoláva interakciu a práve komentáre sú signálom, ktorý algoritmy sledujú veľmi pozorne.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Rýchlosť webu je zásadná. Prihláste sa do PageSpeed.ONE Awards a zistite, ako na tom ste.
3 min. čítanie

Rýchlosť webu je zásadná. Prihláste sa do PageSpeed.ONE Awards a zistite, ako na tom ste.

Rýchlosť webu je stále dôležitejšia téma. Používatelia sú netrpezlivejší, vývojárske trendy komplikujú rýchlosť u používateľov, zariadenia sú čoraz rozmanitejšie. A do toho prichádza Black Friday a nová hrozba v podobe AI botov, ktoré dokážu vyčerpať server rovnako rýchlo ako reálni zákazníci. Rýchlosť prestala byť technickým detailom. Je to otázka biznisu. Práve preto sme tento rok […]

Redakcia Redakcia
TikTok Shop za šesť mesiacov zablokoval 70 miliónov produktov
2 min. čítanie

TikTok Shop za šesť mesiacov zablokoval 70 miliónov produktov

TikTok Shop zverejnil čísla, ktoré ukazujú rozsah boja proti podvodom v online predaji. Platforma v prvých šiestich mesiacoch roku 2025 odmietla viac ako 70 miliónov produktov ešte pred ich zalistovaním – je to o 40 % viac ako v predchádzajúcom polroku. Okrem toho zamietli aj 1,4 milióna žiadostí o registráciu predajcu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe