Štúdia spoločnosti YouGov sa pýtala viac ako 2 000 používateľov sociálnych sietí vo Francúzsku a Nemecku na ich názory na tieto reklamy. Ukázalo sa, že väčšina ľudí nie je ich fanúšikom. Neuveriteľných 57 % respondentov uviedlo, že nechcú žiadne personalizované reklamy, či už ide o produkty alebo politiku. Iba 11 % respondentov súhlasilo s tým, aby sa ich osobné údaje používali na cielenie reklamy.
Ľudia sú obzvlášť vystrašení, keď ich kategorizujú podľa príjmu, náboženských názorov alebo životných udalostí, ako je tehotenstvo alebo smrť. Považujú to za invazívne a väčšina si myslí, že by to nemalo byť povolené.
Spôsob, akým funguje PPC a ako sa sleduje naše online správanie v prípade reklám, tiež vyvoláva otázniky. Či už ide o to, čo robíme na sociálnych platformách, alebo o našu širšiu internetovú aktivitu, jasná väčšina si myslí, že tento druh sledovania by sa nemal používať pre reklamy.
Ešte väčšie obavy vyvolávajú politické reklamy. Takmer polovica respondentov sa obáva, že tieto cielené reklamy môžu poškodiť demokraciu. Vo Francúzsku je to až 50 %.
Veľká časť problému? Väčšina ľudí nemá predstavu o tom, ako PPC funguje a ako sa údaje zhromažďujú a neskôr používajú. Všetko sa to deje v zákulisí, pričom náš „súhlas“ je zakopaný v tých dlhých podmienkach, ktoré nikto nečíta.
Nejde len o otravné reklamy napríklad spomínaných PPC. Existujú skutočné obavy z toho, ako môže takéto cielenie polarizovať komunity, šíriť dezinformácie a dokonca potláčať hlasovanie. Navyše, keď všetci vidíme rôzne reklamy, je ťažké viesť verejnú diskusiu o ich tvrdeniach.
Čo sa teda dá robiť? Domnievame sa, že technologické spoločnosti musia zlepšiť svoj prístup, poskytnúť väčšiu kontrolu nad údajmi a obmedziť rušivý dohľad. Únia má šancu dosiahnuť to prostredníctvom zákona o digitálnych službách (DSA).
Náš prieskum ukázal, že ľudia sú pripravení na zmenu. Väčšina z nich chce nezávislé audity algoritmov sociálnych médií, ktoré by zabránili šíreniu škodlivého obsahu. Mnohí chcú aj väčšiu transparentnosť o tom, kto stojí za reklamami, ktoré vidíme, a ako sú cielené.
Z prieskumu je zrejmé, že ľudia nie sú z personalizácie takí nadšení, ako by si to spoločnosti predstavovali. Je načase prehodnotiť spôsob, akým cielime?