2 min. čítanie

Ktoré európske krajiny sa najviac spoliehajú na zahraničný e-commerce? Pohľad na cross-border obchod v Európe

Nedávne zistenia European Commerce Database (ECDB) odhaľujú výrazné regionálne vzorce v tom, ako rôzne európske krajiny využívajú medzinárodných online predajcov a ktoré sa viac spoliehajú na zahraničný e-commerce. Táto analýza sa zameriava na to, ako sa využíva cross-border obchod v Európe v jednotlivých regiónoch, pričom zachováva presnosť všetkých kľúčových údajov o trhu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Ktoré európske krajiny sa najviac spoliehajú na zahraničný e-commerce? Pohľad na cross-border obchod v Európe
Zdroj: Depositphotos

Juhoeurópske národy vedú v medzinárodnom nakupovaní

Štatistiky ukazujú, že online nakupujúci v Španielsku, Taliansku, Turecku a Nórsku realizujú viac ako tri štvrtiny svojich e-commerce aktivít prostredníctvom medzinárodných predajcov. To je v ostrom kontraste s trhmi ako Poľsko, Rumunsko a Srbsko, kde si domáce platformy udržiavajú silnejšie postavenie.

Výskum naznačuje, že severoeurópski e-commerce giganti sa úspešne etablovali ako dominantné sily na viacerých trhoch, najmä v južných regiónoch, kde môžu byť miestne alternatívy menej rozvinuté alebo konkurencieschopné.

Prečo si niektoré trhy udržiavajú silnejší domáci e-commerce?

Ekonomické veľmoci ako Francúzsko, Nemecko a Holandsko vyvinuli silné domáce prostredie online maloobchodu. Zalando, Bol a Carrefour si vybudovali prítomnosť na svojich domácich trhoch a zároveň expandovali na medzinárodné trhy.

Tieto krajiny majú dobre rozvinuté logistické systémy a viacerých domácich konkurentov. Nemecko so svojím vysoko rozvinutým domácim e-commerce trhom však stále zaznamenáva približne 60 % online nákupov realizovaných prostredníctvom cezhraničných kanálov. To ukazuje dominantnú úlohu nadnárodných platforiem na digitálnom trhu.

cross-border obchod v Európe

Zdroj: ECDB

Regionálne rozdiely

Južné a východoeurópske trhy sa zdajú byť obzvlášť závislé od medzinárodných platforiem. Krajiny vrátane Portugalska, Chorvátska, Litvy a Španielska uvádzajú, že medzinárodní predajcovia predstavujú viac ako 75 % ich e-commerce aktivít.

Spotrebitelia v týchto regiónoch sa často obracajú na platformy ako Amazon a Temu kvôli konkurenčným cenám a širšiemu výberu produktov v porovnaní s tým, čo je dostupné prostredníctvom domácich maloobchodníkov. Nákupy cez medzinárodné platformy však nevylučujú lokálne vyrábané tovary.

Zaujímavé výnimky z regionálnych trendov

Pozorované vzorce odhaľujú niekoľko zaujímavých výnimiek. E-commerce trh v Poľsku patrí Allegru, ktoré má väčší podiel na trhu než Amazon. Najvýznamnejšie e-commerce platformy v Rumunsku, Srbsku a Grécku pozostávajú prevažne z domácich maloobchodníkov.

Amazon prevádzkuje vyhradené domény v Poľsku a niektorých ďalších trhoch, ale nemá priame prevádzky vo viacerých krajinách tohto regiónu.

Z analýzy vyplýva, že to, ako veľmi sa európske krajiny spoliehajú na zahraničné internetové obchody, závisí od ich polohy, kvality digitálnych služieb, situácie na trhu a nákupných zvyklostí zákazníkov.

Zdieľať článok
Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge

I manage the Ecommerce Bridge magazine for Europe, where I am responsible for the content strategy and the European language versions.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
SEO sa zmenilo. Ste pripravení?
3 min. čítanie

SEO sa zmenilo. Ste pripravení?

Vaši konkurenti už bodujú na ChatGPT, Reddite a v AI vyhľadávačoch, zatiaľ čo vy stále budujete spätné odkazy a optimalizujete pre Google. Mladší používatelia dnes začínajú s hľadaním informácií na sociálnych sieťach, nie na tradičných vyhľadávačoch. Ak vaša SEO stratégia nefunguje aj mimo Google, uniká vám zásadná zmena v tom, ako ľudia reálne vyhľadávajú informácie.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Spamové filtre neodpúšťajú. Až 95 % odosielateľov e-mailov končí ako spam
4 min. čítanie

Spamové filtre neodpúšťajú. Až 95 % odosielateľov e-mailov končí ako spam

E-mailová kampaň môže byť perfektná, a napriek tomu skončí v spame. Až 95 % odosielateľov e-mailov sú podľa štatistík spoločnosti Mailkit technicky vnímaní ako spameri. Prečo? Pretože im chýba reputácia, technické nastavenie a relevantná databáza. Aj legitímne firmy preto končia v spame. Dôvodom môže byť zlá reputácia odosielateľa, preplnená databáza alebo chýbajúce technické nastavenie. Prešla […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge