
Juhoeurópske národy vedú v medzinárodnom nakupovaní
Štatistiky ukazujú, že online nakupujúci v Španielsku, Taliansku, Turecku a Nórsku realizujú viac ako tri štvrtiny svojich e-commerce aktivít prostredníctvom medzinárodných predajcov. To je v ostrom kontraste s trhmi ako Poľsko, Rumunsko a Srbsko, kde si domáce platformy udržiavajú silnejšie postavenie.
Výskum naznačuje, že severoeurópski e-commerce giganti sa úspešne etablovali ako dominantné sily na viacerých trhoch, najmä v južných regiónoch, kde môžu byť miestne alternatívy menej rozvinuté alebo konkurencieschopné.
Prečo si niektoré trhy udržiavajú silnejší domáci e-commerce?
Ekonomické veľmoci ako Francúzsko, Nemecko a Holandsko vyvinuli silné domáce prostredie online maloobchodu. Zalando, Bol a Carrefour si vybudovali prítomnosť na svojich domácich trhoch a zároveň expandovali na medzinárodné trhy.
Tieto krajiny majú dobre rozvinuté logistické systémy a viacerých domácich konkurentov. Nemecko so svojím vysoko rozvinutým domácim e-commerce trhom však stále zaznamenáva približne 60 % online nákupov realizovaných prostredníctvom cezhraničných kanálov. To ukazuje dominantnú úlohu nadnárodných platforiem na digitálnom trhu.

Zdroj: ECDB
Regionálne rozdiely
Južné a východoeurópske trhy sa zdajú byť obzvlášť závislé od medzinárodných platforiem. Krajiny vrátane Portugalska, Chorvátska, Litvy a Španielska uvádzajú, že medzinárodní predajcovia predstavujú viac ako 75 % ich e-commerce aktivít.
Spotrebitelia v týchto regiónoch sa často obracajú na platformy ako Amazon a Temu kvôli konkurenčným cenám a širšiemu výberu produktov v porovnaní s tým, čo je dostupné prostredníctvom domácich maloobchodníkov. Nákupy cez medzinárodné platformy však nevylučujú lokálne vyrábané tovary.
Zaujímavé výnimky z regionálnych trendov
Pozorované vzorce odhaľujú niekoľko zaujímavých výnimiek. E-commerce trh v Poľsku patrí Allegru, ktoré má väčší podiel na trhu než Amazon. Najvýznamnejšie e-commerce platformy v Rumunsku, Srbsku a Grécku pozostávajú prevažne z domácich maloobchodníkov.
Amazon prevádzkuje vyhradené domény v Poľsku a niektorých ďalších trhoch, ale nemá priame prevádzky vo viacerých krajinách tohto regiónu.
Z analýzy vyplýva, že to, ako veľmi sa európske krajiny spoliehajú na zahraničné internetové obchody, závisí od ich polohy, kvality digitálnych služieb, situácie na trhu a nákupných zvyklostí zákazníkov.