3 min. čítanie

Kritický pohľad na digitalizáciu zo strany OSN

V dobe, kedy digitálna transformácia mení podobu globálneho hospodárstva, sa čoraz častejšie skúmajú environmentálne dôsledky tohto rýchleho posunu. Digital economy report, za ktorým stojí OSN, sa zameriava na túto kritickú otázku a zdôrazňuje potrebu vyvážiť technologický pokrok s environmentálnou udržateľnosťou.

Kritický pohľad na digitalizáciu zo strany OSN
Zdroj: Depositphotos

Rastúca digitálna stopa

Digitalizácia sa v posledných dvoch desaťročiach výrazne zrýchlila. Počet používateľov internetu vzrástol z 1 miliardy v roku 2005 na 5,4 miliardy v roku 2023. Podobne sa viac ako zdvojnásobili dodávky smartfónov a štvornásobne sa zvýšil predaj polovodičových jednotiek.

S rozvojom 5G technológie sa očakáva, že počet zariadení pripojených na internet vzrastie z 13 miliárd v roku 2022 na 35 miliárd v roku 2028.

Takáto rýchla expanzia je však spojená so značnými environmentálnymi nákladmi. Správa Digital economy report 2024 poukazuje na stopu digitálnych zariadení a infraštruktúry informačných a komunikačných technológií (IKT), ktorá zahŕňa celý životný cyklus od výroby až po likvidáciu.

Zdroj: UNCTAD

Vplyv digitalizácie na e-commerce

Digitálna transformácia má veľký vplyv na elektronický obchod. Vzhľadom k tomu, že e-commerce pociťuje čoraz väčší tlak na environmentálnu zodpovednosť, je potrebné zamerať sa na udržateľné postupy. To zahŕňa používanie ekologickejších technológií, optimalizáciu dodávateľských reťazcov na zníženie emisií a podporu recyklácie. Integrácia zásad obehového hospodárstva môže pomôcť znížiť negatívne vplyvy digitalizácie.

Digitalizácia zároveň ponúka nástroje na zlepšenie energetickej účinnosti a zníženie uhlíkovej stopy. Napríklad využívanie analýzy údajov a umelej inteligencie na optimalizáciu logistiky môže priniesť ekonomické aj environmentálne výhody.

E-commerce firmy musia aktívne hľadať spôsoby, ako minimalizovať svoj vplyv na životné prostredie a prispievať k udržateľnému rastu.

Potreba obehového hospodárstva

V záujme zmiernenia negatívnych vplyvov digitalizácie sa v Správe o digitálnom hospodárstve presadzuje prechod od lineárneho k obehovému hospodárstvu. Súčasný lineárny model – vziať, vyrobiť, použiť, vyhodiť – musí byť nahradený systémom, ktorý prijme redukciu produktov, opätovné použitie a recykláciu. Táto zmena má zásadný význam pre minimalizáciu ťažby zdrojov a tvorby odpadu, čím sa podporuje udržateľnosť.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Využívanie vody a znečistenie

Jedným z často prehliadaných aspektov vplyvu digitalizácie na životné prostredie je spotreba vody. Každá fáza digitálneho životného cyklu, od ťažby a výroby polovodičov až po chladenie dátových centier, spotrebuje značné množstvo vody. To môže viesť k nedostatku vody na miestnej úrovni, ovplyvniť biodiverzitu a živobytie ľudí. Okrem toho nesprávna likvidácia elektronického odpadu môže viesť k znečisteniu vody, čo má negatívny vplyv na ekosystémy aj verejné zdravie.

Dokument ďalej zdôrazňuje naliehavú potrebu riešiť environmentálnu stopu digitalizácie. Keďže digitálne hospodárstvo sa naďalej rozširuje, pochopenie a zmiernenie jeho vplyvov na životné prostredie má zásadný význam pre udržateľný rozvoj.

Posudzovanie vplyvu digitalizácie na životné prostredie je však zložité. Chýbajú včasné, porovnateľné a dostupné údaje a existujúce štúdie často neodrážajú najnovší technologický vývoj. Napríklad vplyv umelej inteligencie a 5G na životné prostredie nie je v súčasných analýzach plne zachytený. Odhady emisií skleníkových plynov v IKT sektore sa navyše značne líšia, čo poukazuje na potrebu štandardizovaného podávania správ a komplexnejšieho zberu údajov.

Prijatím zásad obehového hospodárstva a zlepšením transparentnosti údajov a metodík hodnotenia sa môžeme dopracovať k udržateľnejšej digitálnej budúcnosti. Táto rovnováha je nevyhnutná nielen pre zdravie našej planéty, ale aj pre zabezpečenie toho, aby technologický pokrok pozitívne prispieval ku globálnemu rozvoju.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Nie je to len postavička. Prieskum ukazuje 5 dôvodov, prečo maskot v e-commerce funguje
3 min. čítanie

Nie je to len postavička. Prieskum ukazuje 5 dôvodov, prečo maskot v e-commerce funguje

Značky bojujú o každú sekundu pozornosti. Staviť na výhodnú cenu či pútavý claim nemusí stačiť. A z dlhodobého hľadiska sa to určite ani neoplatí. Ľudia si pamätajú príbehy, emócie a najmä tváre. Aj keď sú animované. Práve to robí z maskota nenápadného, no veľmi účinného hráča v marketingovej stratégii. Podľa najnovšieho prieskumu MNForce zohráva maskot […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+