Konkurenčné stratégie v online marketingu

5 min čítanie

Chcete byť najlepší vo svojom odbore? Vďaka správnej analýze protivníka zistíte jeho silné a slabé stránky. Táto analýza vám pomôže na vašej ceste k úspechu. Je preto dôležité vedieť, ako na to. Chcete vedieť viac? Čítajte ďalej.

Prečo je analýza dôležitá

Keď potrebujete zistiť, ako niečo funguje, pozrite sa tomu pod povrch. Podrobne preskúmajte procesy, ktoré daný subjekt vykonáva. Prečo je firma s podobnými službami na tom lepšie, ako vy? Všetko si vyžaduje detailný pohľad na to, čo za tým stojí. Dôležitosť analýzy určuje aj fakt, že vďaka nej presne viete, čo robíte zle. Budete mať predstavu o tom, v čom má konkurencia navrch.

Ak vstupujete na trh bez predošlých skúseností, viete, kde je diera, ktorú môžete vyplniť. Podstatné je poznamenať, že sa dozviete cenné informácie aj o samotných zákazníkoch. Prečo siahajú po konkurencii a čo ich priťahuje práve k nim? Iba tak budete mať podklady na vývoj efektívnej marketingovej stratégie.

Čo je obsahom analýzy konkurencie?

Pre jednoduchšie pochopenie si túto sekciu rozdelíme na dva kroky. Prvým krokom je zistiť, čo je potrebné vedieť na to, aby sme konkurenciu analyzovali. Druhým krokom je odkiaľ informácie o konkurencii zohnať. Po zozbieraní všetkých potrebných dát môžete prejsť na samotnú analýzu. Potom vám už zostáva len vymyslieť správne zacielenú stratégiu, ktorá vyplní miesto na trhu a raketovo predbehne vášho konkurenta. Bude vás to stáť nejaký čas, ale na konci sa vám to vráti.

Čo je potrebné vedieť?

Dobrá správa je, že všetko podstatné, čo potrebujete vedieť, je okolo vás. Nemusíte preto minúť jediný cent, aby ste to zistili. Vezmite si pero a papier, napíšte si nasledujúce otázky a následne ich vypracujte. Berte to ako povinnú domácu úlohu z prieskumu trhu, len s tým rozdielom, že keď sa na ňu vykašlete, nedostanete zlú známku. Ostanete však stále pod svojou konkurenciou. To je dostatočná motivácia začať konať. Prejdime preto na otázky:

  • Aký je celý rad produktov a služieb, ktoré ponúkajú?
  • Sú ich produkty alebo služby zamerané na uspokojenie podobných cieľových trhov?
  • Sú moji konkurenti ziskoví, expandujú alebo sa zmenšujú?
  • Aké sú ich marketingové a propagačné stratégie?
  • Aké sú ich pozitívne a negatívne vlastnosti v očiach zákazníkov?
  • Ako ich zákazníci hodnotia z hľadiska ceny, kvality, predaja, imidžu/štýlu, hodnoty, uznania mena, podielu na trhu, služieb zákazníkom, miesta, pohodlia a ďalších?

Potom venujte svoj čas otázkam miereným na vašu firmu. Iba tak sa porovnáte so svojimi konkurentmi, ako sa vám oproti ním darí:

  • Mám konkurenčnú výhodu? Ak áno, čo to je?
  • Ako hodnotia moje podnikanie súčasní zákazníci v porovnaní s konkurenciou?
  • Ako môžem odlíšiť svoju spoločnosť od svojich konkurentov?

Odkiaľ zobrať informácie?

Ako sme už spomínali, všetko potrebné je okolo vás. Stačí aktívne hľadať a odpovede na vaše otázky sa jasne vynoria. Vaše prvé kroky by tak mali sledovať za reklamou konkurencie. Vtedy získate prehľad, čo ich zdobí. Dozviete sa ich cenu a informácie o samotnom produkte. Ak ste trochu šikovnejší, viete si vyrátať približnú cenu za ich reklamnú kampaň.

Veľkým šokom alebo pohladkaním ega môžu pre vás byť verejne dostupné databázy. Záleží, či má konkurencia v tržbách oveľa väčší náskok pred vami alebo nie. V takejto verejne dostupnej databáze si viete pozrieť danú firmu a detailné informácie o nej. Jej záväzky, pohľadávky, tržby, zisky a mnoho ďalšieho. Zíde sa vám to aj v živote mimo podnikania, keď si chcete preveriť nejakú firmu. Najznámejšou databázou firiem na slovensku je Finstat.sk.

Využitie ľudí vo svoj prospech

Predošlá časť článku bola o zdrojoch dostupných z internetu, teraz sa však zameriame na ľudí. Na výber máte z dvoch možností. Prvou možnosťou je opýtať sa vlastných zamestnancov, ktorí prišli z konkurencie ku vám. Vedia, ako to tam chodí. V čom cítia najväčší rozdiel oproti vašej firme, klady, zápory a podobne. Motivujte ich prémiami za návrh, čo by vo vašej firme zlepšili.

Druhou možnosťou je spriateliť sa s konkurenciou. Nemusí byť všetko iba jeden veľký konkurenčný boj. Možno viete, kde šéf danej firmy chodí rád na kávu, prípadne, kde sa jeho zamestnanci zdržiavajú. Jednoduchou konverzáciou naviažete nové kontakty. Dozviete sa informácie, ktoré vás posunú vpred a možno sa rozhodnete pre spoluprácu. Ak by sa uskutočnil napríklad kolab ponožiek Dedoles a Fusakle, bola by z toho senzácia.

Oplatí sa SWOT analýza?

Ide o získanie lepšieho prehľadu o vašej firme. Zistíte vaše silné a slabé stránky, príležitosti a hrozby. Swot analýza sa však podľa nových štúdií prestáva vyplácať pre niektoré firmy. Berú to ako zbytočné mrhanie časom z dôvodu, že môže príliš zjednodušiť typ a rozsah silných a slabých stránok, ako aj príležitostí a hrozieb, ktorým spoločnosť čelí. Ignoruje niektoré silné a slabé stránky iných spoločností, ktoré by mohli urobiť zásadný rozdiel.

VEDELI STE, ŽE…

…SWOT analýza je pripisovaná Albertovi Humphrey, ktorý ju vynašiel v roku 1960? Prišiel s definíciou, že SWOT je základný priamočiary model. Hodnotí, čo firma dokáže a nedokáže robiť, ako aj jej potenciálne príležitosti a hrozby.

Alternatívne verzie

Na prieskum trhu je najčastejšie používaná práve spomínaná SWOT analýza. Existuje však viacero alternatív pre získanie prehľadu o vašej spoločnosti. Ak chcete byť odlišní a dozvedieť sa viac, siahnite po jednej z alternatív. Dávame vám do pozornosti vylepšenú náhradu, ktorou je analýza SOAR, v ktorej silné a slabé stránky ostávajú. Menia sa však príležitosti a hrozby, ktoré sú nahradené ašpiráciami a výsledkami. Ďalšími alternatívami SWOT sú PESTEL analýza, analýza piatich síl a analýza HLUKU.

Najväčší rozdiel medzi SWOT a SOAR je zreteľný. Prvá menovaná sa zameriava na to, kde sa spoločnosť nachádza. SOAR sa zasa snaží myslieť dopredu, aby riešil potenciál podnikania. Odstránením slabých stránok a hrozieb sa SOAR zameriava na pozitívne prvky, ktoré sú pravdepodobne ovplyvnené spoločnosťou. Samozrejme, nikto vám nebráni spraviť si obe analýzy. Aspoň zistíte, v čom sa skrývajú rozdiely. Môžete tiež vyskúšať aj ostatné varianty.

Zdroj: Vectorjuice / Freepik.com

Čo ešte brať do úvahy?

Už teraz sa zdá, že na vás čaká poriadny kus práce. Ak to ale neurobíte vy, urobí to iná firma a prerazí trhom ako blesk. Potom vám už zostanú len oči pre plač, prečo ste to neurobili. Venujte tomu svoju energiu a čas, aj keď sa vám do toho nebude chcieť. Bude to stáť za to. Veľkú úlohu môžu zohrať aj nasledujúce faktory:

  • Najlepšie je hľadať trendy v cenotvorbe, nie momentálny nárast a pokles.
  • Odolajú finančným krízam? Ako financujú vývoj a zlepšovanie nových produktov?
  • Sú schopní ušetriť čas a náklady pomocou šikovných výrobných a dodacích techník?
  • Ako ľahko môžu zvýšiť výnosy predajom súvisiacich produktov?
  • Aké druhy vzťahov majú s inými firmami?
  • Aká je motivácia, nasadenie a úroveň produktivity zamestnancov?

Záver

“Nič nezničí váš pracovný týždeň viac, ako uvedomenie si, že je utorok namiesto piatka.” Ide o populárny vtip kolujúci medzi zamestnancami. Čo ale, keď sa tento vtip stane aj vám? Je to tá najlepšia vec, aká sa vám môže prihodiť, pretože máte dostatok času pozrieť sa na všetky konkurenčné spoločnosti. Nič vám nebráni ponoriť sa do hlbokej analýzy firiem.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.


Posledné
Obľúbené