
Rastie počet predaných kníh, ako aj počet užívateľov
Prečítané knihy nafotíte alebo prinesiete v balíku na zberné miesto. Keď sa knihy dostanú do rúk zamestnancom Reknihy, kontroluje sa ich stav a potom sa zaradia do ponuky. Vy dostanete malú províziu, niekto iný dostane kvalitné čítanie za lepšiu cenu.
Zdá sa, že tento formát udržateľného kníhkupectva funguje veľmi dobre. Za posledných dvanásť mesiacov sa službe Reknihy podarilo predať viac ako 60 000 použitých kníh. To je osemkrát viac ako v predchádzajúcom roku a zvýšili obrat približne šesťnásobne na 13 miliónov korún, z toho šesť miliónov šlo na provízie.

Zakladateľ Reknihy Tadeáš Kula a jeho tím zdroj: reknihy
“Zároveň sme zaznamenali nárast registrovaných užívateľských profilov našej služby, ktorých je tesne pod 20 000. Narástli sme aj z hľadiska skladových zásob – kým v roku 2020 sme mali na sklade približne 15 000 kníh, vlani to bolo takmer 90 000. A nebyť presťahovania do nových priestorov, verím, že by to bolo ešte viac,” spomína Kula. Výšku zisku startup nekomentuje, v súčasnosti sa touto metrikou nezaoberá, keďže všetky prostriedky investuje do rastu a vývoja.
Vy dostanete za knihu malú províziu, niekto iný dostane kvalitné čítanie za lepšiu cenu.
Tento koncept nie je novinkou. Na poli týchto “digitálnych” kníhkupectiev si razí cestu aj ďalší český startup Knihobot. Funguje na rovnakom princípe a minulý rok “zachránili” takmer pol milióna kníh. Do podobnej oblasti sa pustil aj jeden z tradičných hráčov – vydavateľstvo Martinus, ktoré v Českej republike a na Slovensku spustilo službu Knihovrátok, ktorá umožňuje zákazníkom pohodlne ponúkať knihy, o ktoré by mohli mať záujem iní čitatelia. Ako uviedol šéf Martinusu Michal Meško, nejde o jeden z primárnych biznisov spoločnosti, ale skôr o doplnok.