6 min. čítanie

Kedy je expanzia jediná cesta pre rast e-shopu a ako na ňu? (László Szabó, Growww Digital)

Pri expanzii e-shopu na zahraničné trhy neplatia jednotné pravidlá. Každý segment je iný a vždy je potrebné pozerať sa na rôzne faktory, ktoré ovplyvňujú vaše podnikanie. Ako na to nám do štúdia Ecommerce Bridge prišiel porozprávať László Szabó z Growww Digital.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 01:42 Ako funguje expanzia z hľadiska marketingu a komunikácie?
  • 04:06 Podľa čoho si má spoločnosť vybrať správny nový trh?
  • 06:23 Dá sa to nejako vyskúšať nanečisto? Preložiť e-shop do angličtiny a spustiť po celej Európe?
  • 09:15 Sú preklady webu cez automatické prekladače pre zákazníka akceptovateľné?
  • 11:32 Myslíš, že Allegro ľutuje zvolenú stratégiu pri expanzii na český trh?
  • 14:28 Aké sú Lacove osobné odporúčania, čo si hlavne pozrieť pri expanzii?
  • 19:23 Ako správne nasimulovať konverzný pomer pri expanzii?
  • 22:30 Kto vie poradiť vo všetkých týchto otázkach?
  • 24:59 Sú nejaké iné systémy na trhoch ako klasický Google či Facebook?
  • 30:54 Ako riešiť na zahraničných trhoch influencerov?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Ako funguje expanzia z hľadiska marketingu a komunikácie?

Mohli by sme sa na rozširovanie podnikania do zahraničia pozerať z dvoch strán. Lokalizačná časť sa zdá na prvý pohľad jednoduchšia, keďže ide skôr o jednorazové položky, ktoré musíte pred expanziou vykonať. Sú to napríklad:

  • lokálne sklady,
  • preklady textov na webe,
  • podpora v danom jazyku,
  • logistika

Na druhej strane je akvizičná časť, čo je aktívny marketing a teda prilákanie nových zákazníkov do nášho e-shopu. Práve tomu sa najmä venuje Growww Digital.

Podľa čoho si má spoločnosť vybrať správny nový trh?

Laci ,ako odborník v tejto oblasti, vykonával v jednom z jeho pôsobísk kvalitatívny výskum a vyšli mu dve hlavné stratégie pri výbere nového trhu. Buď spoločnosti idú metódou pokus – omyl, alebo má spoločnosť na danom trhu konkurenciu, takže si prirodzene značka myslí, že tam tiež môže byť úspešná. Avšak nie je to úplne šťastné a expanzii by malo predchádzať skôr kvalitné plánovanie.

“Idiot s plánom víťazí nad géniom bez plánu. Alebo by som to mohol povedať aj v zmysle, že hocijaký plán je lepší ako nemať plán vôbec. Projekty sa často mylne domnievajú, že export je cieľ, ale to nie je správne. Správne by som mal mať nejakú rastovú stratégiu, kde chcem ísť naprieč krajinami a predávať tam.”

Dá sa to nejako vyskúšať nanečisto? Preložiť e-shop do angličtiny a spustiť po celej Európe?

Tento prístup v regióne strednej a východnej Európy takmer určite fungovať nebude. Tunajší ľudia sú veľmi citliví na jazyky. Muselo by ísť o veľmi niche produkt, aby bol človek v CEE regióne ochotný nakupovať na anglickom e-shope. Naopak na západe Európy by to mohlo fungovať. Napríklad v krajinách, ktoré majú angličtinu ako druhý jazyk a používa ho takmer každý. Jednou z možností je aj preložiť stránku automaticky cez Google translate alebo DeepL. Je to o niečo lepšie, ako nechať stránku v angličtine, ale samozrejme stále nie ideálne. Niekedy to môže vyjsť, ale je to skôr výnimka ako pravidlo.

Sú preklady webu cez automatické prekladače pre zákazníka akceptovateľné?

Sú tam určité reputačné riziká, takže je to na zváženie. Odporúča sa sled krokov, kde si cez nástroje môžete preskúmať kľúčové slová, aby ste odhadli veľkosť trhu. Tak pomerne ľahko zistíte, či sa na daný trh vôbec oplatí ísť. Pokiaľ by ste chceli predísť rizikám a len si spraviť test, môžete projekt v zahraničí spustiť pod inou značkou. Allegro je aktuálny príklad z nášho regiónu, na ktorý môžeme poukázať. Nemali to spravené dokonalo, ale aj tak spustili český trh. Stálo im to za to aj napriek nie 100% pripravenosti.

Ľutuje Allegro zvolenú stratégiu pri expanzii na český trh?

Určite nebolo ich zámerom dostať sa do bodu, kedy budú mať samé negatívne referencie na Heuréke a nebude sa im dariť. Pravdepodobne tam prišlo k podceneniu, ako ich príjmu českí zákazníci. V tejto krajine viac fungujú klasické e-shopy, kdežto na poľskom trhu sú to viac trhoviská, ako práve Allegro. Stále to nie je úplne negatívne a až čas ukáže, či to bol správy krok, alebo nie. Allegro je veľmi veľký hráč, preto určite podniknú kroky k náprave.

Aké sú Lacove osobné odporúčania, čo si hlavne pozrieť pri expanzii?

Jedným z hlavných faktorov je veľkosť trhu. Ako druhé by možno spomenul ceny vstupu na trh (ceny za preklik…) a tretia vec je konkurencieschopnosť. Vďaka nástroju Similiarweb.com si viete pozrieť návštevnosť webov vašich konkurentov a aj na základe toho sa ďalej rozhodovať. Je to praktický nástroj a dokáže ukázať zdroje návštevnosti. Pre zisk celkového obrazu v Growww Digital využívajú Google market explorer. Ako partnerská Google agentúra ho majú k dispozícii a vedia cez neho veľmi dobre modelovať situácie. Pre expanziu je to teda praktický pomocník.

Tím Growww Digital, ktorý vám pomôže pri expanzii na zahraničný trh.

Ako správne nasimulovať konverzný pomer pri expanzii?

Vždy je lepšie očakávať horšie výsledky. Pri vstupe na nový trh môžu byť rôzne úskalia, s ktorými predtým nerátate, respektíve s na ne nedokážete pripraviť. Preto nemať prehnané veľké oči hneď od začiatku je ďalším kľúčovým faktorom pre úspech.

Kto vie poradiť vo všetkých týchto otázkach?

Sú určite spôsoby, akými sa viete na expanziu pripraviť čo najlepšie. Práve aj Growww Digital má pripravený skvelý dokument, ktorý by vám mohol pomôcť pri rozhodovaní sa, či už ste na prechod na ďalšie trhy pripravený.

Sú nejaké iné systémy na trhoch ako klasický Google či Facebook?

Práve vymenované systémy sú dobré pri expanzii, a to najmä z hľadiska jednotnosti. E-shop teda nemusí riešiť, aké sú nastavenia systému. Trhoviská sú šikovnou pomôckou, ako sa dá trh otestovať bez toho, aby sa musel na danom trhu robiť nejaký extra marketing. Ale je to pomerne drahá služba, pretože sa platia percentá z obratu. Nie je ale dobré byť závislý iba na jednom zdroji návštev. Marketplace nemá úplne zmysel, pokiaľ ste len resseler a nepredávate vlastné produkty. Vtedy to ani nemusí maržovo vychádzať.

Ako riešiť na zahraničných trhoch influencerov?

Zlatá éra influencerov už je za nami. Aktuálne majú navrch viac značky. Ale momentálne prichádza do popredia TikTok. Nájsť teda tvorcov na tejto sieti nie je také drahé, ako inde. TikTok totiž zatiaľ dokáže distribuovať obsah organicky veľmi dobre. Tento kanál je však pri väčšine produktov skôr branduildingová záležitosť. Nedajú sa teda očakávať výrazné predaje, pokiaľ sa nejedná napríklad o módny priemysel…

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako vie banka reálne a naozaj pomôcť e-commerce firme? (Pavol Bogár, Tatra banka)
5 min. čítanie

Ako vie banka reálne a naozaj pomôcť e-commerce firme? (Pavol Bogár, Tatra banka)

Bankové subjekty, telekomunikácie či poisťovne nie sú väčšinou príliš pozitívne témy na rozoberanie. Avšak v tomto prípade môže byť opak pravdou. Keď sa banka venuje aktivitám na pomoc podnikateľom a vyvinie pre nich celý ekosystém, zrazu to všetkým zúčastneným dáva zmysel. Ako pristupuje k financovaniu e-shopov Tatra banka, či je takéto financovanie možné len pre […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Ako robí online marketing slovenský Decathlon? (Tomáš Obal, Decathlon)
6 min. čítanie

Ako robí online marketing slovenský Decathlon? (Tomáš Obal, Decathlon)

Nahliadnite do zákulisia marketingu a e-commerce jednej z popredných značiek športového vybavenia. Zistíte, aké stratégie používa pri cenovej politike, ako pristupuje k sezónnym kampaniam a zľavám, a aké technológie využíva na meranie úspešnosti kampaní, vrátane nového nástroja Amplitude. Dozviete sa tiež, prečo sa Decathlon na Slovensku vyhýba spolupráci s influencermi a namiesto toho sa orientuje […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+