V rozhovore sa dozviete:
- 01:42 Ako funguje expanzia z hľadiska marketingu a komunikácie?
- 04:06 Podľa čoho si má spoločnosť vybrať správny nový trh?
- 06:23 Dá sa to nejako vyskúšať nanečisto? Preložiť e-shop do angličtiny a spustiť po celej Európe?
- 09:15 Sú preklady webu cez automatické prekladače pre zákazníka akceptovateľné?
- 11:32 Myslíš, že Allegro ľutuje zvolenú stratégiu pri expanzii na český trh?
- 14:28 Aké sú Lacove osobné odporúčania, čo si hlavne pozrieť pri expanzii?
- 19:23 Ako správne nasimulovať konverzný pomer pri expanzii?
- 22:30 Kto vie poradiť vo všetkých týchto otázkach?
- 24:59 Sú nejaké iné systémy na trhoch ako klasický Google či Facebook?
- 30:54 Ako riešiť na zahraničných trhoch influencerov?
Ako funguje expanzia z hľadiska marketingu a komunikácie?
Mohli by sme sa na rozširovanie podnikania do zahraničia pozerať z dvoch strán. Lokalizačná časť sa zdá na prvý pohľad jednoduchšia, keďže ide skôr o jednorazové položky, ktoré musíte pred expanziou vykonať. Sú to napríklad:
- lokálne sklady,
- preklady textov na webe,
- podpora v danom jazyku,
- logistika
Na druhej strane je akvizičná časť, čo je aktívny marketing a teda prilákanie nových zákazníkov do nášho e-shopu. Práve tomu sa najmä venuje Growww Digital.
Podľa čoho si má spoločnosť vybrať správny nový trh?
Laci ,ako odborník v tejto oblasti, vykonával v jednom z jeho pôsobísk kvalitatívny výskum a vyšli mu dve hlavné stratégie pri výbere nového trhu. Buď spoločnosti idú metódou pokus – omyl, alebo má spoločnosť na danom trhu konkurenciu, takže si prirodzene značka myslí, že tam tiež môže byť úspešná. Avšak nie je to úplne šťastné a expanzii by malo predchádzať skôr kvalitné plánovanie.
“Idiot s plánom víťazí nad géniom bez plánu. Alebo by som to mohol povedať aj v zmysle, že hocijaký plán je lepší ako nemať plán vôbec. Projekty sa často mylne domnievajú, že export je cieľ, ale to nie je správne. Správne by som mal mať nejakú rastovú stratégiu, kde chcem ísť naprieč krajinami a predávať tam.”
Dá sa to nejako vyskúšať nanečisto? Preložiť e-shop do angličtiny a spustiť po celej Európe?
Tento prístup v regióne strednej a východnej Európy takmer určite fungovať nebude. Tunajší ľudia sú veľmi citliví na jazyky. Muselo by ísť o veľmi niche produkt, aby bol človek v CEE regióne ochotný nakupovať na anglickom e-shope. Naopak na západe Európy by to mohlo fungovať. Napríklad v krajinách, ktoré majú angličtinu ako druhý jazyk a používa ho takmer každý. Jednou z možností je aj preložiť stránku automaticky cez Google translate alebo DeepL. Je to o niečo lepšie, ako nechať stránku v angličtine, ale samozrejme stále nie ideálne. Niekedy to môže vyjsť, ale je to skôr výnimka ako pravidlo.
Sú preklady webu cez automatické prekladače pre zákazníka akceptovateľné?
Sú tam určité reputačné riziká, takže je to na zváženie. Odporúča sa sled krokov, kde si cez nástroje môžete preskúmať kľúčové slová, aby ste odhadli veľkosť trhu. Tak pomerne ľahko zistíte, či sa na daný trh vôbec oplatí ísť. Pokiaľ by ste chceli predísť rizikám a len si spraviť test, môžete projekt v zahraničí spustiť pod inou značkou. Allegro je aktuálny príklad z nášho regiónu, na ktorý môžeme poukázať. Nemali to spravené dokonalo, ale aj tak spustili český trh. Stálo im to za to aj napriek nie 100% pripravenosti.
Ľutuje Allegro zvolenú stratégiu pri expanzii na český trh?
Určite nebolo ich zámerom dostať sa do bodu, kedy budú mať samé negatívne referencie na Heuréke a nebude sa im dariť. Pravdepodobne tam prišlo k podceneniu, ako ich príjmu českí zákazníci. V tejto krajine viac fungujú klasické e-shopy, kdežto na poľskom trhu sú to viac trhoviská, ako práve Allegro. Stále to nie je úplne negatívne a až čas ukáže, či to bol správy krok, alebo nie. Allegro je veľmi veľký hráč, preto určite podniknú kroky k náprave.
Aké sú Lacove osobné odporúčania, čo si hlavne pozrieť pri expanzii?
Jedným z hlavných faktorov je veľkosť trhu. Ako druhé by možno spomenul ceny vstupu na trh (ceny za preklik…) a tretia vec je konkurencieschopnosť. Vďaka nástroju Similiarweb.com si viete pozrieť návštevnosť webov vašich konkurentov a aj na základe toho sa ďalej rozhodovať. Je to praktický nástroj a dokáže ukázať zdroje návštevnosti. Pre zisk celkového obrazu v Growww Digital využívajú Google market explorer. Ako partnerská Google agentúra ho majú k dispozícii a vedia cez neho veľmi dobre modelovať situácie. Pre expanziu je to teda praktický pomocník.
Tím Growww Digital, ktorý vám pomôže pri expanzii na zahraničný trh.
Ako správne nasimulovať konverzný pomer pri expanzii?
Vždy je lepšie očakávať horšie výsledky. Pri vstupe na nový trh môžu byť rôzne úskalia, s ktorými predtým nerátate, respektíve s na ne nedokážete pripraviť. Preto nemať prehnané veľké oči hneď od začiatku je ďalším kľúčovým faktorom pre úspech.
Kto vie poradiť vo všetkých týchto otázkach?
Sú určite spôsoby, akými sa viete na expanziu pripraviť čo najlepšie. Práve aj Growww Digital má pripravený skvelý dokument, ktorý by vám mohol pomôcť pri rozhodovaní sa, či už ste na prechod na ďalšie trhy pripravený.
Sú nejaké iné systémy na trhoch ako klasický Google či Facebook?
Práve vymenované systémy sú dobré pri expanzii, a to najmä z hľadiska jednotnosti. E-shop teda nemusí riešiť, aké sú nastavenia systému. Trhoviská sú šikovnou pomôckou, ako sa dá trh otestovať bez toho, aby sa musel na danom trhu robiť nejaký extra marketing. Ale je to pomerne drahá služba, pretože sa platia percentá z obratu. Nie je ale dobré byť závislý iba na jednom zdroji návštev. Marketplace nemá úplne zmysel, pokiaľ ste len resseler a nepredávate vlastné produkty. Vtedy to ani nemusí maržovo vychádzať.
Ako riešiť na zahraničných trhoch influencerov?
Zlatá éra influencerov už je za nami. Aktuálne majú navrch viac značky. Ale momentálne prichádza do popredia TikTok. Nájsť teda tvorcov na tejto sieti nie je také drahé, ako inde. TikTok totiž zatiaľ dokáže distribuovať obsah organicky veľmi dobre. Tento kanál je však pri väčšine produktov skôr branduildingová záležitosť. Nedajú sa teda očakávať výrazné predaje, pokiaľ sa nejedná napríklad o módny priemysel…