Banská Bytrica
2. Október udalosť už prebehla
Trenčín
23. Október udalosť už prebehla
Poprad
6. November udalosť už prebehla
Bratislava ⭐
3. December Streda 17:00
Žilina
22. Január už čoskoro
Prešov
12. Február už čoskoro
Nitra
5. Marec už čoskoro
Michalovce
26. Marec už čoskoro
Zvolen
16. Apríl už čoskoro
Trnava
7. Máj už čoskoro
Bardejov
11. Jún už čoskoro
Košice
24. September už čoskoro
Trenčín
8. Október už čoskoro
Poprad
22. Október už čoskoro
Banská Bystrica
12. November už čoskoro
⭐ Bratislava
3. December už čoskoro
4 min. čítanie

Keď vaše podnikanie nezastaví ani vojna. Ukrajinský reťazec BestMarket sa udomácňuje v Poľsku

Po vypuknutí vojenského konfliktu mnoho Ukrajincov prišlo o svoje domovy, prácu a museli začať odznova. Niekoľko miliónov ich skončilo v Poľsku. Serhij Kolesnyk, spolumajiteľ siete Best Market, zareagoval a rozhodol sa svojim krajanom ponúknuť produkty, ktoré si kupovali doma.

Keď vaše podnikanie nezastaví ani vojna. Ukrajinský reťazec BestMarket sa udomácňuje v Poľsku

”V podnikaní sa nemôžete zastaviť. Aj keď v našej vlasti vypukne vojna,“ hovorí Serhij Kolesnyk, spolumajiteľ siete Best Market, ktorá má v Poľsku 5 predajní: dve vo Varšave a po jednej v Krakove, Lodži a Katoviciach. Zároveň prevádzkuje internetový obchod.

Ako sa zmenilo vaše podnikanie po 24. februári?

Pracujeme tak, ako sme pracovali. V podnikaní sa nemôžete zastaviť. Aj keď v našej vlasti vypukne vojna. A možno najmä vtedy. Preto nielenže naďalej dovážame tovar z Ukrajiny, ale dokonca ho objednávame viac. Cítime, že je našou povinnosťou podporiť ukrajinské továrne, ktoré stále fungujú a vyrábajú potraviny a nepriamo, prostredníctvom daní, aj ukrajinský štátny rozpočet, ktorý má teraz obrovské potreby. 

Niektorí naši partneri presunuli výrobu do bezpečnejších miest: Litva, Lotyšsko, Česká republika, ale naďalej pracujú. Z obchodného hľadiska je pre nás najväčším problémom logistika, nie samotná doprava, ale obrovský nárast cien za prepravu tovaru. Od februára sa ceny strojnásobili! Avšak posledná vec, ktorú chcem urobiť, je sťažovať sa. Radšej konám, pracujem a pomáham.

Ako zmenil prílev ľudí z Ukrajiny vaše obchodné vyhliadky?

Posledná vec, ktorú by som chcel, je, aby sa moje podnikanie rozrástlo len preto, že do Poľska prišli milióny utečencov z Ukrajiny. Ale toto sú fakty – milióny ľudí z Ukrajiny sú v Poľsku, hľadajú chute, ktoré poznajú z domova a chodia do našich obchodov, takže náš obrat rastie. Neuspokojíme sa však len so zvyšovaním obratu. Veríme, že sa musíme zlepšiť, aby si nás ľudia nevybrali preto, že sme ukrajinský obchod, ale preto, že máme skvelú ponuku a služby. Neustále pracujeme na tom, aby sa náš obchod stal prvou voľbou v každom meste, v ktorom sa nachádzame, a to nielen medzi Ukrajincami, ale aj medzi Poliakmi. 

Na železničných staniciach spúšťame billboardovú kampaň, reklamu v rozhlase a nové predajné letáky. Chceme, aby nás naši zákazníci spoznali a vracali sa k nám. Ponúkame tovar z východu, približne 65 % nášho sortimentu je ukrajinského pôvodu, ale dovážame aj potraviny z pobaltských štátov, limonády z Gruzínska alebo občerstvenie z Azerbajdžanu. Rôzne národy u nás nakupujú, pretože máme pochúťky, ktoré už vyskúšali a chutia im. Vo všeobecnosti ručíme za kvalitu ponúkaného tovaru, pretože ho sami vyberáme a dodávame. Náš cieľ je jednoduchý: chceme ponúkať viac tovaru, lepšie služby, stať sa populárnejšími a získať väčší podiel na trhu.

Znamená to aj investície do nových maloobchodných predajní?

Áno, plánujeme sa objaviť na nových miestach, v nových mestách, pretože vidíme obrovský trhový potenciál. Vo Varšave na Jana Pawła II sme si prenajali ďalší pavilón, kde budeme ponúkať širší sortiment. Dnes nechcem prezrádzať žiadne konkrétne plány, ale do dvoch týždňov budeme môcť hovoriť o mestách, v ktorých sa objavíme.

Vaše podnikanie sa však netýka len kamenných predajní. Ako sa darí vášmu online obchodu?

Veľmi dobre. Každý deň zvyšujeme obrat. Teraz sa nachádzame v bode zlomu, pretože zavádzame nový IT systém. Z tohto dôvodu vytvárame samostatný tím, ktorý sa bude zaoberať len vývojom e-shopu a vybavovaním online objednávok. Myslíme si, že tieto kroky spôsobia, že obrat e-shopu sa zvýši desaťnásobne. Našou výhodou je, že máme špecifický sortiment, o ktorý je v súčasnosti veľký záujem. Okrem toho sme nielen maloobchodným predajcom, ale aj priamym a najväčším distribútorom východných produktov v Poľsku. Ako distribútor spolupracujeme s internetovými aj kamennými obchodmi, ktoré chcú rozšíriť svoju ponuku východných špecialít. 

Poľsko je však len jednou z piatich krajín strednej a východnej Európy, do ktorých distribuujeme tovar z východu, najmä z Ukrajiny. V každej z týchto krajín bolo od vypuknutia vojny veľa utečencov. Analyzujeme, či nie je vhodná chvíľa nielen na distribúciu, ale aj na predaj tovaru na týchto trhoch, t. j. na otvorenie vlastných obchodov.  Máme všetko zázemie: kontakty, vlastnú distribúciu a logistiku. Môže sa ukázať, že nastal čas pre našu vlastnú predajnú sieť, a to nielen v Poľsku. 

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Sociálne siete ovládli objavovanie produktov. YouTube, TikTok a Instagram tvoria 60 % všetkých hľadaní
2 min. čítanie

Sociálne siete ovládli objavovanie produktov. YouTube, TikTok a Instagram tvoria 60 % všetkých hľadaní

Firmy investujú 90 % svojich SEO rozpočtov do Googlu, no zákazníci hľadajú inde. Analýza 1,5 miliardy vyhľadávaní od agentúry Rise at Seven ukazuje, že Google má už len 34,5 % z celkového objemu vyhľadávania. Zvyšok je zásluha YouTubu, TikToku a Instagramu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe
Chcete uspieť na severskom trhu? Zistite, čo je pre škandinávcov najdôležitejšie pri nákupe zo zahraničia
3 min. čítanie

Chcete uspieť na severskom trhu? Zistite, čo je pre škandinávcov najdôležitejšie pri nákupe zo zahraničia

Až 78 % zákazníkov v severských krajinách za posledný rok urobilo nákup v zahraničí. Počet oproti minulému roku vzrástol o štyri percentuálne body. Výsledky priniesla jesenná správa PostNord E-commerce in the Nordics 2025. Najobľúbenejšou destináciou zostáva Čína s 30 % podielom. Hlavným dôvodom je jednoznačne cena – uvádza ju viac než polovica nakupujúcich.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe