618 je druhou najväčšou nákupnou akciou v Číne po Singles’ Day, ktorá sa koná 11. novembra. Obe udalosti sa považujú za ukazovatele trendov, spotrebiteľských výdavkov a ekonomického zdravia. Ani posledný Singles’ day však v predajoch neexceloval.
Za nákupnou akciou stojí čínsky e-commerce gigant JD.com, aby si pripomenul dátum svojho založenia 18. júna. Postupom času sa z neho stala významná nákupná udalosť, na ktorej sa podieľajú viaceré platformy, ako napríklad Tmall (Alibaba) a Pinduoduo (PDD Holdings), ktoré ponúkajú rozsiahle zľavy a propagačné akcie.
Nezabralo ani predĺženie
Spoločnosť Syntun, ktorá na tamojšom trhu funguje ako poskytovateľ dát z maloobchodu, hovorí o pomalom oživení v druhej najväčšej ekonomike sveta. Hrubá hodnota tovaru (GMV) počas akcie klesla oproti minulému roku o 7 % na 742,8 miliardy juanov (95,6 miliardy eur). Ide o prvý pokles, odkedy Syntun začal túto udalosť v roku 2016 monitorovať.
Niektoré spoločnosti, ako napríklad Tmall, predĺžili svoje obdobie predaja, aby stimulovali dopyt a začali obchodovať už 20. mája. No zdá sa, že slabá spotrebiteľská dôvera počas vysokej nezamestnanosti mladých ľudí a dlhotrvajúca kríza v oblasti nehnuteľností si vyberá svoju daň.
Posilnenie živého vysielania
Live shopping sa však teší úspechu. Tento koncept prišiel spolu s pandémiou a napriek aktuálnemu celkovému poklesu zaznamenáva rast. V Číne ide o populárny koncept, ktorý dokáže priniesť firme slušné tržby a záujem zákazníkov. Napríklad Zara na čínskom Douyine spúšťa 5-hodinové streamy, v ktorých modelky predvádzajú oblečenie a doplnky. Na jedno vysielanie dokáže prilákať priemerne cca 800 000 jedinečných divákov.
„Platformy sociálnych médií so živým vysielaním pomohli počas tohto ročníka 618 vygenerovať hrubej hodnoty tovaru (GMV) vo výške 206,8 miliardy jüanov (26,5 miliardy eur), čo je viac ako 184,4 miliardy jüanov (23,7 miliardy eur) v roku 2023, pričom podľa spoločnosti Syntun spoločnosť ByteDance Douyin prostredníctvom tohto segmentu zhrabla najvyšší GMV,“ uvádza CNBC.
Dôsledky pre európsky e-commerce
Priamy dopad na lokálne predaje neočakávame, keďže situácia odzrkadľuje ekonomické problémy, s ktorými sa potýka najmä mladá generácia v Číne. Navyše, v Európe zatiaľ live shopping formát nie je taký zabehnutý a populárny.
Môžeme sa však sústrediť na spotrebiteľské správanie, ktoré sa s infláciou mení. A to, či sú peňaženky prázdnejšie aj v našich končinách, zistíme počas tunajších vychytených akcií na Black Friday a Vianoce.