Oficiálne bola služba spustená v roku 2010 pre iOS a v roku 2012 pre zariadenia s Androidom. Dnes je Instagram druhou najväčšou sociálnou sieťou na svete. V júni v roku 2018 sa mu podarilo prekročiť magickú hranicu – miliardu používateľov za jediný mesiac.
Denne je na ňom aktívnych viac ako 500 miliónov účtov. A práve jeho prudko rastúca popularita (za posledné dva roky sa počet používateľov zdvojnásobil) a neustále novinky zvyšujúce jeho atraktivitu sú dôvodmi, prečo sa ho oplatí lepšie spoznať a zistiť, či je vhodným kanálom aj pre váš biznis.
Denne je na Instagrame aktívnych viac ako 500 miliónov účtov.
Ako funguje Instagram?
Instagram je, podobne ako Facebook, rozdelený na súkromnú a biznisovú časť. Nájdeme tu teda osobné profily bežných používateľov aj firemné profily spoločností, organizácií, umelcov či celebrít.
Vizuálny obsah môžete pridávať buď priamo do profilu ako príspevok (používateľom sa objaví v hlavnom feede) alebo ho cez mobilnú aplikáciu nahrať do Instagram Stories. Okrem vopred pripravených fotiek a obrázkov alebo nahraných videí umožňuje Instagram vysielať video naživo.
Obsah viete dostať na Instagram aj spustením reklamnej kampane cez reklamný systém Facebooku, kde si môžete zvoliť buď umiestnenie reklamy v Stories alebo v hlavom feede. Reklamný systém umožňuje vybrať si z takmer rovnakých cieľov aj cielení, ako ste zvyknutí pri kampaniach na Facebooku.
Na výber máte viacero formátov, vrátane takých, ktoré smerujú na web alebo tých, ktoré používajú produktový feed a sú teda veľmi vhodné pre e-shopy.
Čo sa týka zapojenia používateľov do komunikácie s vaším biznisom, obsah zverejnený v hlavnom feede môžu používatelia označiť srdiečkom (obdoba Páči sa mi na Facebooku), komentovať alebo zdieľať. Obsah v Stories má obmedzenejšie možnosti viditeľnej podpory zo strany používateľov: môžu napríklad hlasovať alebo odpovedať na položené otázky, ktoré sa dajú následne verejne zdieľať.
Bude Instagram fungovať pre váš biznis?
Ak si nie ste úplne istí, či je váš obsah pre používateľov na Instagrame dostatočne atraktívny, skúste si to na nečisto. Reklamný systém Facebooku umožňuje spustiť reklamu na Instagrame aj vtedy, ak nemáte založený Instagram profil a reklama bude bežať pod hlavičkou vašej Facebook stránky.
Bol váš test úspešný a vaša reklama mala na Instagrame úspech vzhľadom na predaj alebo iný zmysluplný biznisový cieľ? Začnite sa mu venovať naplno – premyslite si stratégiu, sledujte napĺňanie nastavených cieľov, tvorte hodnotný obsah, objavujte neustále ponúkané novinky a z Instagramu sa môže stať dôležitý kanál pre váš biznis.
Instagram by mal mať, ako akýkoľvek iný marketingový kanál, jasné miesto vo vašej marketingovej stratégii a mali by ste vedieť povedať, čo presne je jeho úlohou a aké výsledky od neho očakávate.
Vytvorte si pre Instagram stratégiu
Instagram by mal mať, ako akýkoľvek iný marketingový kanál, jasné miesto vo vašej marketingovej stratégii a mali by ste vedieť povedať, čo presne je jeho úlohou a aké výsledky od neho očakávate.
Ak máte dobre nastavenú stratégiu pre váš biznis aj marketing ako taký, je čas sa zamyslieť nad tým, ako ich pretaviť do stratégie pre digitálny marketing (vrátane stratégie pre sociálne siete). Biznisová stratégia hovorí napríklad o konkrétnom predajnom pláne – zvýšiť celkový obrat e-shopu oproti minulému roku o 45 %. Marketingová stratégia mala pokrývať napríklad to, čo ideme o našej službe alebo produkte komunikovať a komu je táto správa určená.
Pri tvorbe stratégie pre digitálny marketing by ste mali mať odpovede na tieto 3 otázky:
- Trávia vaši zákazníci čas na internete?
- Ako budete merať, či vaše aktivity prinášajú to, čo ste si stanovili v biznisovej stratégii?
- Ako vymyslenú stratégiu pretaviť do akčného plánu?
Je vaša cieľovka na Instagrame?
Ak sú vaši zákazníci online, je potrebné sa zamyslieť, na akých miestach na internete ich viete nájsť a presvedčiť ich, aby si kúpili váš produkt. Pri Instagrame vo všeobecnosti platí, že je zaujímavý pre spoločnosti s mladšou cieľovou skupinou, v rozmedzí od 18 do 34 rokov. Patrí väčšina vašich zákazníkov do tejto skupiny? V tom prípade je veľká šanca, že práve na Instagrame ich zasiahnete najefektívnejšie.
Pri Instagrame vo všeobecnosti platí, že je zaujímavý pre spoločnosti s mladšou cieľovou skupinou, v rozmedzí od 18 do 34 rokov.
Majú vaše aktivity na Instagrame jasné ciele?
Dôležitou súčasťou akejkoľvek marketingovej aktivity, vrátane tej na Instagrame, je analyzovanie a vyhodnocovanie jej efektívnosti. Vďaka zavedeniu firemných profilov aj priamemu prepojeniu Instagramu na reklamný systém Facebooku máme k dispozícii veľké množstvo dát – o aktivite na profile, vašich sledovateľov aj o reklamných kampaniach. Majte preto presne stanovené merateľné ciele a na pravidelnej báze čísla z rôznych zdrojov vyhodnocujte.
Ako dosahovať stanovené ciele na Instagrame?
V neposlednom rade je dôležité sa zamyslieť, ako budete tieto ciele dosahovať. Jedným z možných prístupov je tvoriť hodnotný a jedinečný obsah, ktorý sa bude šíriť takpovediac sám. Vďaka nemu budete zvyšovať povedomie o značke, pomôcť vám vie aj so zvyšovaním návštevnosti vášho webu a tým zvyšovať šancu, že používateľ začne rozmýšľať o nákupe.
Aký obsah funguje na vašu konkrétnu cieľovú skupinu najlepšie? Na to budete musieť prísť sami. Vo všeobecnosti však platí, že na Instagram patrí obsah ukazujúci zákulisie vašej spoločnosti, fotografie a príbehy zákazníkov, prezentácie výrobkov alebo služieb, predstavovanie vašich zamestnancov, odľahčené a vtipné príspevky o firme alebo krátke vzdelávacie príspevky. Ideálne je to všetko zaobaliť do jednotného štýlu – využívať podobné farby, filtre, fonty, popisy postov aj hashtagy.
Jedným z možných prístupov je tvoriť hodnotný a jedinečný obsah, ktorý sa bude šíriť takpovediac sám.
Zdroj: Unsplash.com
Pri obrovskom počte uverejneného obsahu je však čoraz zložitejšie preraziť a zaujať. Denne je totiž na Instagram nahraných viac ako 250 miliónov kusov obsahu. Pomôcť vám v tomto prípade môže napríklad spolupráca s vhodnými influencermi alebo premyslené reklamné kampane.
Ako založiť instagram?
Po tom, ako sa uistíte, že je Instagram pre váš biznis vhodný a máte vytvorenú stratégiu, je čas na samotnú tvorbu profilu a jeho naplnenie obsahom. Každý používateľ, či už osoba alebo spoločnosť, si musí vytvoriť vlastný profil cez mobilnú aplikáciu. Jeho tvorba je možná buď pomocou existujúceho Facebook profilu alebo prostredníctvom ľubovoľného e-mailu. Následne si zvolíte meno resp. názov profilu, ktorý by sa mal čo najviac zhodovať s názvami účtov na ostatných sociálnych sieťach, aby ho používatelia vedeli jednoducho nájsť.
Po vytvorení profilu na Instagrame pridajte do profilu logo, krátke bio o vašej spoločnosti a webovú adresu. V bio odporúčame použiť aj hashtagy, ktoré charakterizujú váš biznis a používatelia tejto sociálnej siete môžu vďaka nim objaviť váš profil. Následne prepnite v nastaveniach profil z osobného na firemný (podrobný návod, ako na to, nájdete na oficiálnej stránke Instagramu) a prepojte ho s vašou Facebook stránkou. Získate tým prístup k rôznym štatistikám profilu, možnosť obsah šíriť pomocou reklamných kampaní alebo do profilu pridať telefónne číslo, otváracie hodiny a adresu vašej kamennej prevádzky, vďaka čomu vás budú vedieť zákazníci jednoduchšie kontaktovať alebo navštíviť.
Po vytvorení profilu na Instagrame pridajte do profilu logo, krátke bio o vašej spoločnosti a webovú adresu.
Ako využiť Instagram pre marketing e-shopu?
Ako ukazujú oficiálne štatistiky, aktuálne má svoj firemný profil na Instagrame približne 25 miliónov spoločností po celom svete. Ďalšie zaujímavé dáta hovoria o tom, že denne navštívi aspoň jeden firemný profil viac ako 200 miliónov používateľov a až 60 % používateľov Instagramu tvrdí, že objavilo nové produkty práve vďaka tejto sociálnej sieti.
To všetko Instagram predurčuje byť potenciálnym výnosným predajným kanálom a aj samotné médium svojimi poslednými krokmi e-shopom s predajom ich produktov pomáha. Okrem možnosti atraktívnou formou odprezentovať produkty, napojenia na reklamný systém Facebooku a možnosti využívať produktový katalóg v rôznych formátoch reklám (od Canvasu až po dynamický remarketing), priniesol Instagram službu Shopping. Vďaka nej majú e-shopy možnosť označovať svoje produkty priamo na fotografiách a v Stories, vďaka čomu sa vie používateľ dostať jednoducho priamo do e-shopu a produkt si kúpiť.
Určite si, čo chcete marketingom na Instagrame dosiahnuť.
Ste vlastníkom e-shopu? Určite si, čo chcete marketingom na Instagrame dosiahnuť. Ide vám o budovanie komunity? Určite si merateľný a časovo obmedzený cieľ. Chcete, aby sa o vašich produktoch dozvedela čo najväčšia časť vašej cieľovej skupiny? Sústreďte sa na formáty (najmä videá), pri ktorých je cena za počet zasiahnutých používateľov najnižšia. Alebo je vaším jediným cieľom predaj? V tom prípade je dôležité presne vedieť, koľko peňazí vám musí priniesť každé investované € do Instagramu. Vďaka dostupným dátam z reklamného systému a analytických nástrojov (napr. Google Analytics) si viete presne ustriehnuť, koľko stojí konverzia (vo vašom prípade nákup v e-shope) z tohto média, porovnať to s ostatnými kanálmi, ktoré používate a peniaze investovať tam, kde prinášajú najviac. Držím vám palce.