
Nechávame sa ovplyvniť ľuďmi, ktorým dôverujeme
Influencer marketing má silu presvedčiť spotrebiteľov k nákupu. Podľa prieskumu americkej spoločnosti Matter Communications 81 % spotrebiteľov priznalo, že príspevky influencerov na sociálnych sieťach v nich vzbudili záujem o produkt alebo službu. Ďalšia skupina, ktorá ovplyvňuje správanie zákazníkov je rodina a priatelia.
Influenceri sú zvyčajne najúspešnejší v kategóriách potravín a nápojov. Nasleduje kategória zdravia a krásy. Treťou najobľúbenejšou kategóriou sú technológie. Z hľadiska autenticity platformy je v očiach spotrebiteľov pre obsah influencerov najlepší YouTube (36 %).
Spotrebitelia hľadajú vzdelávací obsah u influencerov oveľa častejšie ako predtým. Medzi najobľúbenejšie patria recepty a návody (42 %), príbehy s ľahko stráviteľnými informáciami (35 %) a príspevky podporené fotografiami alebo obrázkami (32 %).
Viac ako dve tretiny (69 %) spotrebiteľov dôverujú influencerom, pokiaľ ide o informácie o značkách. V tejto súvislosti vyhľadávajú v komunikácii influencerov, ktorí sú im známi, najmä tých, s ktorými sa môžu stotožniť (61 %), odborníkov (43 %), zábavné (32 %) a ambiciózne (28 %) osobnosti. Známym osobnostiam dáva prednosť len 11 % používateľov.
V ľuďoch rastú obavy z možnej manipulácie
Aj napriek tomu však narastá skepsa spotrebiteľov voči influencerom. Až 63 % spotrebiteľov uviedlo, že v minulom roku zaznamenali nárast sponzorovaného obsahu od influencerov na sociálnych sieťach, čo je o 10 % viac ako pred tromi rokmi. To môže do značnej miery ohroziť dôveryhodnosť ich príspevkov a odporúčaní.
Používatelia sociálnych sietí sú tiež čoraz opatrnejší voči možnej manipulácii alebo zavádzaniu. Ak pochybujú o účinkoch propagovaného výrobku alebo služby a štýle prezentácie, neváhajú sa s influencerom konfrontovať. Napríklad influencerka TikTok Mikayla Nogueira sa dostala pod paľbu kritiky, keď bola obvinená z používania umelých rias na zvýraznenie účinku maskary L’Oréal, čo opakovane poprela.
Zároveň v poslednom čase rastie popularita de-fluencingu, t. j. odrádzania od kúpy určitého výrobku alebo služby. Preto je dôležité, aby sa značky ešte viac ako doteraz zameriavali na pozitívnu komunikáciu.