Ekonomické trendy: Miera úspor sa za Atlantikom líši
Miera úspor domácností v Európe dosiahla v druhom štvrťroku trojročné maximum 15,7 %, čo je výrazne nad normou 12,3 % spred pandémie. Najnovšie údaje Eurostatu tento trend ostro kontrastujú so Spojenými štátmi, kde miera osobných úspor v druhom štvrťroku dosiahla 5,2 %, čo je menej ako priemer v rokoch 2010 až 2019 na úrovni 6,1 %.
Ako sa vyjadril hlavný ekonóm Moody’s Analytics: „Nižšia miera úspor v USA pomohla podporiť spotrebiteľské výdavky, ktoré boli hlavným motorom rastu v USA a kľúčovým dôvodom, prečo ekonomika USA rástla rýchlejšie ako európska ekonomika.“
Napriek tomu má americký maloobchod v čase začínajúcej sa nákupnej sezóny problémy. Spotrebiteľské výdavky v USA sa v auguste spomalili a vzrástli len o 0,2 % oproti 0,5 % v júli. Údaje Úradu pre ekonomické analýzy poukazujú na skorý návrat do školy a výdavky spojené s cestovaním, ako aj na pretrvávajúce tlaky na rast zamestnanosti, ktoré možno zohrali úlohu pri týchto nižších výdavkoch.
Spotrebiteľská dôvera v USA sa na pozadí pretrvávajúcich problémov zvyšuje
Napriek týmto ťažkostiam sa spotrebiteľská dôvera v americkú ekonomiku ukazuje ako sľubná. Index spotrebiteľskej nálady Michiganskej univerzity stúpol zo 67,9 v predchádzajúcom mesiaci na 70,1.
„Hoci nálada zostáva čiastočne pod svojím historickým priemerom v dôsledku frustrácie z vysokých cien, spotrebitelia si plne uvedomujú, že inflácia sa naďalej spomaľuje,“ poznamenala Joanne Hsu z Michiganskej univerzity.
Hsu zároveň dodala, že na nákupné správanie bude mať vplyv aj výsledok volieb, ktorý určí túžby mnohých ľudí.
Rôzne nákupné trendy v USA a Európe upozorňujú na zložitú súhru geopolitických udalostí a ekonomických prvkov, ktoré ovplyvňujú správanie spotrebiteľov na oboch stranách Atlantiku.
Hoci e-commerce stále rieši otázky týkajúce sa výšky výdavkov pred blížiacou sa vianočnou sezónou, tento opatrný optimizmus by mohol byť pre obchody prospešný.