
Recycling Netwerk Benelux tieto čísla skúmal prvýkrát. Organizácia vykonala vlastné výpočty a konzultovala štatistiky holandského trhového orgánu ACM a priemyselného advokáta Thuiswinkel.org (certifikácia bezpečnosti e-shopov). Čísla sa týkajú len spotrebiteľských zásielok. Tie firemné v štatistikách zahrnuté nie sú, pričom tvoria štvrtinu všetkých poštových zásielok v Holandsku.
84 miliónov kilogramov kartónových krabíc
Z 87 mil. kg prepravného materiálu tvoria prevažnú väčšinu – 84 miliónov – kartónové škatule. Ďalšie 2 mil. kg pripadajú na papierové a plastové výplne. Menších 800 tisíc kg sa použije na plastové tašky.
Okrem obalového odpadu, ďalších 11 miliónov kg papiera a plastov sa dostáva do domácností prostredníctvom listov. Nie je prekvapujúce, že sem patria najmä papierové obálky a takmer 2 milióny kg z plastových obalov.
Väčšina prepravného materiálu končí v koši.
S neustálym rastom elektronického obchodu sa objem balíkov už roky zvyšuje. Lockdowny súvisiace s koronou tento rast len urýchlili. V roku 2021 sa doručovanie balíkov zvýšilo o viac ako 30 %. Listová pošta medzitým naďalej klesá.
Vládne opatrenia alebo dôraz na recykláciu a udržateľnosť

foto: pexels.com
Podľa spoločnosti Recycling Netwerk Benelux je teda pozornosť venovaná doručovaniu balíkov oprávnená. Na ich výrobu sú potrebné suroviny a pri ich výrobe sa uvoľňujú látky škodlivé pre životné prostredie. Okrem toho väčšina prepravných materiálov je určené na jednorazové použitie a končí v koši. Aj preto sa organizácia Recycling Netwerk Benelux zasadzuje za prijatie vládnych opatrení.
S rastom elektronického obchodu sa objem balíkov už roky zvyšuje.
Obhajca holandského e-commerce Thuiswinkel chce v rámci svojich plánov udržateľnosti priemyslu dosiahnuť, aby v roku 2022 bolo 10 % obalov opakovane použiteľných. Z predošlého výskumu vyplynulo, že až polovica kartónových krabíc sa v súčasnosti prepravuje letecky. Prieskum spoločnosti Thuiswinkel tiež poukázal na to, že 80 % holandských zákazníkov považuje “menšie” používanie plastov v internetových obchodoch za dôležité. Ďalších 70 percent by uprednostnilo celkovo menej prepravného materiálu.