
Nakupovanie cez smartfón obľubujú mladšie generácie
Z nedávno zverejnenej správy spoločnosti Klarna vyplýva, že m-commerce sa stáva čoraz populárnejším spôsobom nakupovania. Viac ako 13 000 spotrebiteľov v 13 krajinách zodpovedalo na otázky ohľadom ich zvykov pri nakupovaní. V Holandsku sa preferencia smartfónu ako nákupného zariadenia medzi 2. a 4. štvrťrokom 2021 výrazne zvýšila z 28 % na 34 %.
Preferencia nakupovania cez smartfóny sa medzi 2. a 4. štvrťrokom zvýšila z 28 % na 34 %.
Na druhej strane, preferencia desktopov v tom istom období kresla zo 60 % na 52 %. Pri porovnaní jednotlivých vekových skupín sa zdá, že najaktívnejšími mobilnými nakupujúcimi sú mileniáli. Najmenej 48 % z nich uprednostňuje nakupovanie cez smartfóny, za nimi nasleduje 43 % nakupujúcich z generácie Z.
Fenomén webrooming

zdroj: mentatdgt na Pexels
Ďalším pozoruhodným zistením v správe je fenomén webroomingu, teda online prieskumu. Online nakupujúci často porovnávajú ceny produktov v konkurenčných internetových obchodoch, ale podľa správy to robia aj nakupujúci v kamenných obchodoch.
“Revolúcia smartfónov dramaticky zmenila spôsob, akým spotrebitelia nakupujú online, ale aj v kamenných obchodoch. Recenzie produktov a informácie o cenách sa overujú priamo na mieste, aby sa spotrebitelia uistili, že kupujú správny výrobok,” povedal Wilco Klaassen, výkonný riaditeľ spoločnosti Klarna pre Belgicko, Francúzsko a Holandsko.
Nákupné aplikácie s vysokým týždenným využitím
Podľa správy majú holandskí spotrebitelia vo svojom mobilnom telefóne v priemere 53 aplikácií a používajú najviac nákupných aplikácií spomedzi zúčastnených krajín. Takmer 25 % holandských spotrebiteľov používa týždenne 6 až 10 nákupných aplikácií.
Šéf najväčšieho českého a slovenského porovnávača cien Heureka Tomáš Braverman uvádza, že na Slovensku je m-commerce silnejší ako v Čechách. 37 % návštev slovenskej Heureky pochádza z mobilov. Sú charakteristické pre prvé fázy nákupného procesu, keď si spotrebitelia na mobiloch vyberajú, inšpirujú sa, ale nákupy dokončujú až doma, na desktopoch. Na mobiloch dokončí nákup len necelá polovica spotrebiteľov v porovnaní s klasickými desktopmi. Ale aj tak ide o veľké čísla. Z mobilov sa najčastejšie nakupujú lacnejšie tovary opakovanej spotreby ako sú plienky, drogéria. Aj preto je hodnota nákupov z mobilu asi polovičná oproti hodnote nákupov z desktopu.