Švédsky odevný reťazec H&M a nemecká recyklačná skupina Remondis založili spoločný podnik. Ich Looper Textile Co sa má zameriavať na zber, triedenie a predaj použitých a nechcených odevov a textílií.
„Dnes sa v Európskej únii vyzbiera menej ako 40 percent použitého oblečenia,“ povedala Emily Bolon, generálna riaditeľka nového podniku Looper Textile Co.
„Použité a nepotrebné odevy sa musia najprv zozbierať a roztriediť do rôznych skupín, napríklad podľa typu materiálu alebo odevu, aby sa mohli opätovne použiť či recyklovať. Preto ide 60 percent spotrebiteľského textilu priamo do odpadu,“ vysvetľuje ďalej Bolon.
Cieľom je recyklovať 40 miliónov kusov oblečenia ročne
Šéfka novej firmy tvrdí, že po vybudovaní infraštruktúry a riešenia pre zber a triedenie „sa posunieme o krok bližšie k cirkulárnej ekonomike, minimalizujeme produkciu oxidu uhličitého a zlepšíme efektívnosť zdrojov“.
Cieľom spoločnosti Looper je v priebehu roku 2023 predĺžiť životný cyklus približne 40 miliónov kusov oblečenia. Remondis, ktorý má 50-percentný podiel, je tradičný podnik v odpadovom hospodárstve s know-how v zbere a triedení vo veľkom rozsahu.
H&M Group bola zase prvou módnou spoločnosťou, ktorá spustila celosvetový zber odevov. Stalo sa tak v roku 2013. Prostredníctvom svojej investičnej divízie H&M CO:LAB investovala aj do firiem, ktoré vyvíjajú technológie umožňujúce recykláciu textilu.
H&M stálo stiahnutie sa z ruského trhu štvrť miliardy
Tieto kroky prichádzajú v čase, keď H&M čelí následkom ukončenia podnikania v Rusku.
“Naše rozhodnutie ukončiť podnikanie v Rusku malo výrazný negatívny vplyv na naše výsledky,” uviedla k výsledkom výkonná riaditeľka Helena Helmersson.
“Namiesto toho, aby sme všetky náklady preniesli na našich zákazníkov, rozhodli sme sa ďalej posilniť našu pozíciu na trhu. Zvýšenie nákladov na suroviny a prepravu v kombinácii s historicky silným americkým dolárom viedlo k rozsiahlemu zvýšeniu nákladov na nákup tovaru,” dodala.
Stiahnutie z Ruska a program znižovania nákladov stáli podnik takmer 252 miliónov USD a skupina v roku 2022 zatvorila 336 predajní po celom svete vrátane 175 v Rusku a Bielorusku.
Spoločnosť je však v súvislosti s rokom 2023 optimistickejšia, keďže jej tržby v poslednom období december-január vzrástli o 5 %.
Credit: Forbes