Je jedno, či otvoríme mail, prečítame správu na sociálnych sieťach alebo zdvihneme telefonát – raz za čas na nás vyskočí urgentná správa o výhre v lotérii, nadobudnutí dedičstva po vzdialenom strýkovi, ktorý sa medzičasom stal kráľom v Afrike alebo nám zavolá polícia so zatykačom.
Najzvláštnejšie na tom je, že táto údajná polícia volá z bežných slovenských čísel, ktorých majitelia ani netušia, že ich číslo bolo zneužité. Podvodné praktiky sú čím ďalej sofistikovanejšie. Pýtate sa, ako je to možné?
Za podvodmi častokrát stoja bývalí vysokopostavení vedúci pracovníci zo sektora IT či finančných inštitúcií, ktorí presne vedia, čo majú robiť. Vidina zárobku je predsa veľký motivátor… a najlepšie je, keď sa podarí hacknúť napríklad taký e-shop.
E-shopári, chráňte si údaje aj platby
Prevádzkovateľ online biznisu je perfektný terč, veď stačí menšia chyba a útočníci majú hody. Pre podnikateľov však nejde iba o ohrozenie firemných údajov spoločnosti a finančné straty. Alfa omega je ochrana údajov a platieb zákazníkov. Narušenie ich bezpečnosti totiž môže vyjsť pekne draho.
Podľa všeobecného nariadenia Európskej únie o ochrane údajov (GDPR) môže porušenie alebo krádež údajov zákazníkov viesť k sankciám až do výšky 20 miliónov €, prípadne 4 % ročného globálneho obratu spoločnosti.
Medzi najčastejšie podvodné praktiky pri online platbách patria:
Hacking a kybernetické útoky – sofistikované techniky, ktoré môžu viesť k neoprávnenému prístupu k osobným údajom a krádeži finančných prostriedkov.
Phishing – pokus o získanie citlivých informácií, ako sú prihlasovacie alebo finančné údaje, prostredníctvom podvodných e-mailov a webových stránok. Útočníci sa často vydávajú za renomované spoločnosti alebo organizácie, prípadne za kolegu, ktorý potrebuje pomoc v zložitej situácii (okradli ho na dovolenke a potrebuje vašu pomoc atď.).
Porušenie údajov – ide o problém, pri ktorom neautorizované osoby získajú citlivé informácie vašich zákazníkov. Tieto porušenia môžu mať za následok krádež osobných a finančných údajov, ako aj poškodenie dobrého mena spoločnosti a finančné straty.
Ako sa chrániť?
Dajte si skutočne záležať a vyberte si spoľahlivú platobnú bránu, ktorá zabezpečí dokonalú ochranu pre vašich zákazníkov a takisto pre vašu spoločnosť.
Platobná brána musí poskytovať najaktuálnejšie bezpečnostné protokoly, pravidelné aktualizácie, dvojfaktorové overenia, ale aj šifrovanie údajov a pravidelné vzdelávanie a informovanosť užívateľov.