
Udržateľnosť v eshope Zalando
Spoločnosť Zalando je s približne 50 miliónmi zákazníkmi najväčším e-shopom s oblečením v Európe. V priebehu roka 2021 spoločnosť vybavila približne 250 miliónov objednávok. Bezplatné vrátenie tovaru je samozrejmosťou a práve na túto oblasť skúmala organizácia Greenpeace.
V rámci testu, ktorý zverejnil portál onlinehaendler-news.de, bolo v spoločnosti Zalando objednaných desať kusov oblečenia, na ktoré boli s pomocou organizácie Greenpeace nainštalované GPS lokátory. Objednávky boli následne vrátené online predajcovi.
“V priebehu niekoľkých mesiacov náš tím sledoval vrátený tovar a hovoril so zamestnancami centier na vrátenie tovaru spoločnosti Zalando. Oblečenie putuje po celej Európe,” uvádza jedno zo zistení výskumu. Niektoré kusy putovali dovtedy, kým sa vybil akumulátor GPS lokátora. Prešli najmenej 7 000 kilometrov. “Celkovo desať kusov vráteného oblečenia precestovalo 28 822 kilometrov,” uviedli autori štúdie.
Greenpeace teraz obviňuje spoločnosť Zalando z “greenwashingu” a zavádzania spotrebiteľov. Ecommerce gigant si podľa organizácie buduje zelený imidž, ale snaha o zastavenie klimatických zmien je v rozpore so skutočnou praxou.
Zalando vysvetľuje obrovské vzdialenosti
Spoločnosť Zalando vysvetlila, že vrátený tovar sa prepravuje do špecializovaných centier na vrátenie tovaru, ktoré sa nachádzajú v rôznych častiach Európy. Tam sa tovar prebalí a v prípade, že je v dobrom stave, sa znovu predá. Rozhodnutie o tom, kde vrátený tovar nakoniec skončí, závisí od viacerých faktorov.
Ak je možné tovar v danom regióne ďalej predať, tovar sa prevezie do najbližšieho spracovateľského centra a potom sa opäť ponúkne na predaj. Ak sa však položka nemôže predať v danom regióne, putuje do iných, vzdialenejších regiónov.