16 min. čítanie

Footshop prekopal stratégiu, dočkáme sa kamenných predajní aj mobilnej aplikácie

Prečo Footshop zatvoril predajne v Prahe a Bratislave a čo plánuje s Adidasom? Český MediaGuru priniesol zaujímavý rozhovor so CEO a zakladateľom spoločnosti Footshop, Petrom Hajdučekom.

Footshop prekopal stratégiu, dočkáme sa kamenných predajní aj mobilnej aplikácie
  • Footshop si tento rok pripomína 11 rokov od svojho založenia. Obchod s teniskami a streetwearovou módou sa rozhodol osláviť okrúhle výročie výstavou obrazov, na ktorej umelec Martin Lukáč spojil umenie s vizuálnou identitou značky. 
  • Spoločnosť má za sebou náročný začiatok roka, keď musela prejsť významnými zmenami. “Zatvorili sme predajňu v pražskom Vnitrobloku a tiež v Bratislave, urobili sme personálne a ďalšie strategické zmeny. Našťastie sa nám posledné tri štvrťroky darilo, čo sme chceli osláviť,” vysvetľuje Hajduček.
  • Footshop už opäť plánuje expanziu svojich kamenných predajní, ktoré plánuje v nasledujúcich troch rokoch otvoriť nielen v Bratislave, ale aj vo Varšave, Sofii a Aténach. Má plány aj so značkou Queens, ktorú kúpil minulý rok. 
  • V budúcom roku uvedie na trh aj nový model tenisiek vytvorený v spolupráci so spoločnosťou Adidas, predstaví vlastné kolekcie oblečenia, spustí mobilnú aplikáciu a výrazne viac sa zameria na TikTok. Viac informácií o stratégii a plánoch spoločnosti Footshop nájdete v rozhovore. 

Mali ste oslavu 11. výročia, ktorú ste koncipovali ako výstavu v Mánese. Čo si myslíte o výstave? 

Hodnotím ho veľmi pozitívne. Prišli stovky ľudí, od 15-ročných až po vysokých predstaviteľov našich bánk v oblekoch a vládla tu skvelá atmosféra. Bola to pre nás po dlhom čase veľká udalosť. Počas pandémie sme sa nemohli veľmi stretávať a naša spoločnosť medzitým dozrela. Prvýkrát sme oslavovali naše výročie, pretože sme mali pocit, že do mediálneho pesimizmu chceme vniesť niečo pozitívne. Navyše sme mali ťažký začiatok roka, takže sme chceli urobiť niečo zábavné, farebné a kultúrne zároveň.

Vo Footshope sa už dlho snažíme robiť kultúrne projekty. Do našich predajní prinášame umenie – vo Vnitrobloku sme mali dve veľké steny venované umeniu, v našej predajni v Bukurešti máme preň dokonca samostatné poschodie a dokonca aj v menšej predajni, ako je Na Příkopě, dávame priestor obrazom z Chemistry Gallery. Urobili sme napríklad aj obrovský streetart na fasáde hotela Kyjev v centre Bratislavy. 

Tentoraz sme však postúpili na vyššiu úroveň, pretože Footshop sa stal súčasťou samotných obrazov Martina Lukáča, bez toho, aby bol reklamným plagátom. Takto sa odvolávame na slávnu Campbellovu polievku Andyho Warhola alebo Basquiatovu prácu s logom GE. Preto sme sa rozhodli predstaviť tieto diela v galérii Mánes, kam sme pozvali aj Aleša Najbrta, ktorého ateliér pre nás vytvoril našu súčasnú vizuálnu identitu. Snažili sme sa povýšiť komerčnú sféru na niečo, čo má vyššiu hodnotu. Neohýbame dielo Martina Lukáča, naopak, nechali sme mu priestor na umelecké vyjadrenie. Myslím, že sa mu to podarilo, reakcie na jeho prácu boli veľmi pozitívne. 

Je to pre nás snaha o trochu iný marketing. V súčasnej makroekonomickej situácii je ťažšie neskĺznuť len k plateniu za kampane na Googli a Facebooku, preto sa snažíme vytvárať hodnotu a prinášať niečo navyše. Nechceme byť tí, ktorí majú najviac billboardov alebo si zaplatia najviac priestoru na YouTube alebo v televízii, ale tí, ktorí robia veci správne, čestne, čo, dúfajme, ľudia ocenia.

zdroj: Footshop

Spomenuli ste váhu makroekonomickej situácie. Ako v súčasnosti ovplyvňuje spoločnosť Footshop? 

Mali sme ťažký začiatok tohto roka, keď sme boli nútení urobiť veľa zmien. Zatvorili sme predajňu v pražskom Vnitrobloku a tiež v Bratislave, urobili sme personálne a ďalšie strategické zmeny. Našťastie sa nám posledné tri štvrťroky roka darilo, čo sme chceli osláviť. 

Čo bolo príčinou ťažkého začiatku tohto roka vo vašom prípade?

Bola to kombinácia viacerých faktorov. Ovplyvnil nás začiatok vojny na Ukrajine, čo bol šok, ale aj zmeny zo strany konkurencie, ktorá v posledných rokoch vstúpila na český trh. Ovplyvnili nás aj zmeny v stratégii dodávateľov, ktorí začali budovať vlastné e-shopy a niektoré produkty ponúkajú len na nich. V dôsledku toho sme prestali predávať niektoré značky, zmenšili sme spoločnosť a dostali ju do športovej verzie.

Aké zmeny ste museli urobiť v e-shope, aby ste zabezpečili jeho súčasný rast? 

V poslednom čase sa snažíme priniesť do online priestoru viac zábavy. V minulosti bola naša webová stránka len transakčným kanálom a všetka zábava Footshopu sa odohrávala na podujatiach alebo na sociálnych sieťach. Keďže sme sa však počas pandémie nemohli stretnúť osobne, sústredili sme sa viac na web. 

Výrazne sme zmenili spôsob fotografovania našich produktov a vzhľad modelov. Snažíme sa, aby vyjadrovali našu vizualitu. Aj naša nová vizuálna identita od Najbrta sa premietla do všetkých našich komunikačných kanálov. A pridávame zábavu v podobe rôznych funkcií – napríklad naši zákazníci môžu na stránke vytvárať zoznamy želaní podobné Pinterestu. Za dva roky ich tam máme 250 000. Teraz sa chystáme pridať ďalšie veci, ako sú súťaže alebo rebríčky, alebo možnosť vybrať si kolekcie na základe toho, aké produkty obsahujú. Chceli by sme, aby stránka bola živšia. Mesačne nás navštívi päť miliónov ľudí, takže sú tam naraz tisíce ľudí, ale aj tak e-shop vyzerá v očiach jednotlivca veľmi staticky. Tak ako človek nechce ísť jesť do prázdnej reštaurácie, nerád nakupuje sám. Naším cieľom je vytvoriť online komunitu aj na našej webovej stránke.

Uvažovali by ste o vstupe do metaversa, kde by ste si mohli vybudovať aj online komunitu? 

Zatiaľ nie. Aj keď sme túto myšlienku už dostali, nechceme sa vrhnúť na každý trend, ktorý sa objaví. Pôjdeme tam, keď uvidíme, akú hodnotu môžeme zákazníkom priniesť. A to zatiaľ nevidíme. Uvažovali sme však o tom, že by sme napríklad predali drahý obraz a ten, kto si ho kúpi, by si od nás mohol každý mesiac “kúpiť” čokoľvek zadarmo. 

Aký podiel na predaji má e-shop? A aký je podiel predaja z kamenných predajní? 

Online predaj tvorí 85 % nášho predaja, kamenné predajne zvyšných 15 %. Pred pandémiou sa kamenné predajne niekedy dostali na 20 %, ale počas pandémie online výrazne vzrástol. Teraz sa vracia na pôvodné hodnoty. 

Od marca tohto roku pociťujeme veľký návrat kamenných predajní. Na jednej strane sa do Prahy a Budapešti vrátili turisti a na druhej strane ľudia začali opäť chodiť von a viac nakupovať. Po troch rokoch útlmu a vyčkávania teraz opäť uvažujeme o otvorení nových pobočiek. Osobne mám veľmi rád kamenné predajne, pretože nám dávajú možnosť vyjadriť, aká sme spoločnosť, ako vyzerá, ako sa správajú naši predajcovia, ako vystavujeme naše výrobky. Poskytujú nám viac príležitostí na prezentáciu ako web. 

Kde chcete otvoriť nové obchody? Chcete mať stále len jeden obchod v hlavných mestách krajín, v ktorých pôsobíte? 

To stále platí. V súčasnosti máme kamenné predajne v troch krajinách – okrem Českej republiky aj v Maďarsku a Rumunsku. Radi by sme sa vrátili do Bratislavy a chceli by sme expandovať do Varšavy, Sofie a Atén, pretože na týchto trhoch sme silní. Pozeráme sa aj na Nemecko a Francúzsko. 

V nasledujúcich troch rokoch by sme chceli otvoriť predajne. Máme to nastavené tak, že hľadáme výnimočné lokality za dobrú cenu, a ak nájdeme nejakú vo Varšave, Sofii alebo Aténach, otvoríme ich. Nedávame si termín, pretože inak by sme museli robiť kompromisy, a to nechceme. Na predajňu Na Příkopě čakáme už niekoľko rokov, rovnako aj v Budapešti. Vieme, že musíme byť schopní čakať na správny priestor. 

Darí sa vám získavať zákazníkov pre váš e-shop prostredníctvom kamenných predajní?

Veľa ľudí prichádza do našich predajní na osobný odber, ale je to aj opačný smer, keď niekto nakupuje online a potom navštívi predajňu. Ale aj to je v poriadku, pretože s našou značkou strávia viac času a viac si zapamätajú. Cez kamenné predajne do elektronického obchodu to tiež funguje, len nemáme údaje na presné meranie. Verím, že čím viac veľkých miest pokryjeme, tým viac ľudí sa takto dostane do nášho e-shopu. Koniec koncov, mimoeurópski turisti nenavštevujú len jedno mesto, ale zvyčajne niekoľko naraz. V ideálnom prípade by sa v dvoch alebo troch z týchto miest stretli aj s naším Footshopom.

Získavate produkty veľkých značiek do exkluzívnej ponuky. Čo vám pri tom pomáha?

Spolu s Adidasom sme vytvorili limitovanú edíciu Blueprint a na budúci rok budeme mať ďalšiu, opäť s miestnou tematikou. Oslovili nás aj iné značky, ktoré s nami chcú vytvoriť spoločný značkový produkt, pretože vidia, že ho dokážeme nielen vytvoriť, ale aj komunikovať a predávať.

Adidas sa stal partnerom aj nášho projektu pri príležitosti 11. výročia, ktorý nebol spojený so žiadnym produktom. Vďaka našim dlhodobo dobrým vzťahom a vzájomnej dôvere podporili našu výstavu, čo nám výrazne umožnilo urobiť ju v požadovanej kvalite a rozsahu. 

Som rád, že sa nielen pripájame k projektom veľkých značiek, ale že aj oni sa pripájajú k tomu, čo vytvárame. Pre nás je to cesta vpred. Už máme ďalšie skvelé nápady. Sme schopní vymyslieť čokoľvek, a aj keď je to finančne náročné, zvyčajne sa nájde niekto, kto nás podporí.

Zdroj: Footshop, Blueprint

A ako to pomôže značke Footshop? Pomáha táto spolupráca zvýšiť kredit v očiach zákazníkov?

Určite to zvyšuje náš kredit. To nám umožňuje odlíšiť sa od konkurencie. Naše tenisky Blueprint, ktoré boli vytvorené v spolupráci so spoločnosťou Adidas, neboli dostupné nikde inde na trhu. Pomáha nám to aj v čase, keď si značky začínajú vytvárať vlastné e-shopy. Footshop má na trhu jedinečné postavenie v tom, že sme vnímaní ako obchod, ktorý dokáže priniesť na trh nový výrobok a ktorý oslovuje aj zákazníkov, ktorí potom vytvárajú trendy, sme influencerom influencerov. A v neposlednom rade nám pomáha smerom k potenciálnym investorom a bankám. 

Podarilo sa nám naštartovať pozitívnu špirálu – dospievaním sme získali prvé zaujímavé zbierky. Keď sme ich získali, mohli sme ich využiť na sociálnych sieťach, kde sme sa postupne stali najsledovanejšou českou firmou, čo si všimli aj naši dodávatelia, ktorí nám preto dávajú ešte zaujímavejšie kolekcie, na ktoré ľudia dobre reagujú a my získavame ďalších sledovateľov. Sociálne siete sú pre nás obrovským prínosom. Z toho vyplýva jedno ponaučenie, a to, že každý môže cítiť prácu, ktorá sa za fotografiou skrýva – stiahnutý meme nikdy nebude fungovať tak dobre ako to, keď sa spoločnosť spojí s umelcom, vytvorí obraz, urobí výstavu, odfotografuje ho a umiestni na sociálne siete. Ľudia za tým cítia snahu. Už teraz vieme, že budúci rok budeme mať s Adidasom ďalšiu limitovanú edíciu tenisiek, o ktorej budeme následne vhodne informovať na sociálnych sieťach. 

V minulosti sa spoločnosť Footshop vo veľkej miere spoliehala na podujatia. Čo budete robiť teraz po pandemickej prestávke, vrátite sa k nim? 

Chceme opäť organizovať podujatia, ale inak ako doteraz. Náš prvý obchod na Bubenskej ulici bol ideálny na podujatia, mohli sme byť vnútri aj vonku, všetko bolo v rovnováhe. Ale vo Vnitrobloku, o ktorom sme si pôvodne mysleli, že sa najviac podobá Bubenskej, to bolo iné. Ukázalo sa, že tento priestor má svoje nuansy – napríklad bol pre nás príliš veľký. Navyše prevádzkovatelia nikdy nechceli kaviareň pre nás zatvoriť, takže nebolo jasné, kto tam pije kávu a kto je na podujatí. Bolo preto veľmi ťažké zorganizovať tam podujatie s dobrou energiou pre footshop. Priestor na Příkope je menší, ale nám vlastne vyhovuje, že na podujatie príde “len” 100 ľudí, ale žije to. 

Kedysi sme sa nechali odfotiť v dave ľudí stojacich pred obchodom, ale už nás to nebaví. Teraz chceme robiť podujatia pre správnych ľudí, nie aby prišlo veľa ľudí. Preto sa chceme viac zamerať na kvalitu, nie na kvantitu.

Ako hodnotíte FlexDog, kurátorský katalóg tenisiek? 

FlexDog je úplne oddelená spoločnosť od Footshopu. Hoci som tam spolu s ďalšími investormi Footshopu investorom, ide o inú štruktúru so sídlom na Vinohradoch, ktorú vedie Jakub Mandát a jeho tím. Chceme, aby bol od nás úplne oddelený, aj preto, že v minulosti podobné prepojenia, napríklad Mall.cz a Heureka, nepriniesli nič dobré. 

FlexDog je čisto digitálny globálny projekt, ktorého cieľom je dostať sa do krajín, kde Footshop nemôže byť, pretože nás stále obmedzuje logistika. Spolupracuje s každým maloobchodným predajcom na svete, takže tovar dodáva priamo z danej krajiny. Navyše, keďže je nezávislý, môže spolupracovať nielen s maloobchodníkmi a značkami, ale aj so sekundárnym trhom a trhoviskami. Jeho základnou myšlienkou je, že čokoľvek chcete, nájdete na FlexDog a nemusíte sa starať o to, z akého zdroja to pochádza. Okrem toho je to príležitosť vstúpiť aj do iných cenových kategórií a segmentov – ponúkať lacnejšie produkty, športové veci, ako aj luxusné značky ako Gucci a Balanciaga. V budúcnosti sa ponuka ešte rozšíri.

zdroj: FlexDog

Ako sa vám darí viesť Footshop spolu s Queensom, ktorý ste kúpili minulý rok?Aké sú vaše plány so značkou Queens? Chystáte sa postupne zlúčiť značky? 

Pred niekoľkými rokmi sme videli príležitosť predávať aj iné produkty, ale tie sa do Footshopu nehodili. Uvažovali sme o založení vlastnej značky, ale vtedy sa nám naskytla príležitosť kúpiť spoločnosť Queens, a tak sme sa rozhodli využiť základy zavedenej značky. Dávalo nám to zmysel a stále nám to dáva zmysel. Naším zámerom je teda zachovať dve značky, ktoré budú mať rôzne sortimenty. Značky ako Urban Classics a Crocs sú k dispozícii v Queens a v budúcnosti budú k dispozícii aj iné modely Adidas alebo Vans ako sú vo Footshope.

Znamená to, že Footshop bude viac zameraný na prémiové produkty a Queens na mainstream? 

Áno, viac-menej sa budeme uberať týmto smerom, ale aj v Queense bude výber viac kurátorovaný ako v mnohých iných bežných obchodoch. 

Čo ešte plánujete v najbližších mesiacoch? 

Už som prezradil, že chceme otvoriť viac kamenných predajní Footshop. Plánujeme tiež novú predajňu v Prahe pre Queens, keďže po akvizícii sme všetky jeho predajne zatvorili. Teraz preň hľadáme vhodné miesto. 

Chceme tiež začať vytvárať vlastné veci – oblečenie a doplnky. Práve teraz k nám prichádza človek, ktorého pozícia je výslovne zameraná na našu vlastnú výrobu, takže budeme môcť vyrábať v Turecku, Indii, Číne alebo Portugalsku na oveľa vyššej úrovni ako teraz. Plánujeme privátnu značku pre Footshop aj Queens, pričom každá z nich bude mať iné zameranie a inú cenu. 

V prípade spoločnosti Queens zmeníme aj sortiment výrobkov. Keď sme značku kúpili, najprv sme ju celú zmenšili a zbavili sa všetkého, čo tam nemalo byť. Teraz sme dosiahli spodnú hranicu, takže začíname opäť rozširovať rozsah. Sme prekvapení, ako Queens rastie, čo nás motivuje k tomu, aby sme ho posúvali ďalej. Plánujeme s ním aj geografickú expanziu. Zatiaľ je k dispozícii v Českej republike a na Slovensku a teraz aj v Rumunsku a Holandsku. 

A uvažujete o nejakých inováciách v oblasti marketingu? 

V prvej polovici budúceho roka konečne spustíme mobilnú aplikáciu, pretože až 85 % návštev na našej webovej stránke prichádza z mobilných telefónov. Veľkú pozornosť budeme venovať aj službe TikTok. Začali sme s ňou pred tromi rokmi, máme na nej milión lajkov, ale v poslednom roku sme sa jej venovali menej. Teraz je to pre nás veľká téma. V oblasti komunikácie sa zameriame na už spomínané ďalšie tenisky so značkou Adidas a naše vlastné kolekcie. Naše myslenie však bude v tomto náročnom období naďalej opatrné a flexibilné, keďže si stále pamätáme ťažký začiatok tohto roka. 

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články