Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
7 min. čítanie

10 finančných rád pre každý e-shop od šéfa financií v GymBeam. (Štefan Maťovka)

Spravovanie financií sa možno nezdá tak sexy, ako vymýšľanie kreatívnych konceptov a kampaní do televízie. Avšak je to veľmi dôležitá súčasť fungovania biznisu, najmä pri veľkej značke ako GymBeam, kde prekonali hranicu 100 miliónov € v obrate. Na aké veci je potrebné myslieť v období, keď sa darí, no aj naopak, keď biznis nejde? Ako plánovať rast spoločnosti? A čo robia v GymBeam na pravidelnej báze nám prišiel do štúdia Ecommerce Bridge porozprávať ich CFO Štefan Maťovka.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 01:26 Čo aktuálne v GymBeam riešite po finančnej stránke?
  • 03:35 Nie je toto práca skôr pre marketingového manažéra?
  • 06:23 Aká je denná / mesačná rutina Štefana Maťovku?
  • 07:33 Čo robíte na pravidelnej báze?
  • 12:33 Ďalšie finančné odporúčania pre správny chod e-shopu
  • 15:56 Kedy spoločnosť potrebuje dedikovaného finančného človeka?
  • 17:53 Je lepšie viac outsourcovať, alebo radšej mať interného človeka?
  • 20:35 Tipy a triky pri tom, keď sa biznisu darí
  • 25:07 A čo robiť, keď padáme?
  • 30:19 Ako plánovať rast spoločnosti?
  • 33:43 Životné skúsenosti z pohľadu finančného riaditeľa
  • 36:54 Na čo myslieť z pohľadu finančného plánovania e-shopu?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Čo aktuálne v GymBeam riešite po finančnej stránke?

V spoločnosti GymBeam venuje najvyššie vedenie denne aj niekoľko hodín len stretnutiam. Tieto prebiehajú väčšinou na online báze, no aj tak je tento proces namáhavý. Ako príklad uviedol Štefan Maťovka, CFO v spoločnosti, stretnutie ohľadom presnejšej alokácie nákladov na konkrétne objednávky. Majú cez 30 špedičných firiem a na tomto stretnutí teda chceli zistiť, koľko nákladov ich to stálo poslať danú objednávku. Rovnako tak aj náklad platobnej metódy. Tieto procesy vedia následne pomôcť pri rozhodovaní a alokovaní rozpočtov.

Druhým problémom bolo vyhodnotenie rentability televíznych kampaní. Aký význam mali pre spoločnosť a koľko zákazníkov im to prinieslo. Samozrejme z tohto kanála sa to nedá povedať presne, ale na základe modelov sa dá aspoň odhadovať. Vďaka tomu mohli kampaň vyhodnotiť a taktiež sa pripraviť na prípadne ďalšie do budúcna.

Nie je toto práca skôr pre marketingového manažéra?

V spoločnosti GymBeam je to viac špecifické. Samozrejme kampane si vyhodnocuje marketingové oddelenie, avšak finančné do toho zasahuje až neskôr, aby sa vedeli odhadnúť minuté prostriedky a zistiť ich efektívnosť, prípadne plánovanie do budúcna. Je to nadviazanie na ich prácu. Je to o pridanej hodnote, previazanie oddelení má význam z hľadiska nastavenia míňania rozpočtu a veľké kampane sa môžu potom naplánovať do predpovedaných rozpočtov.

Aká je denná / mesačná rutina Štefana Maťovku?

Jeho práca často spočíva v komunikácii s ostatnými kolegami či už z vlastného oddelenia, alebo naprieč firmou. Na svoje úlohy mu teda nezostáva mnoho času.

Čo robíte na pravidelnej báze?

Finančné oddelenie v spoločnosti GymBeam má 5 pod-oddelení. Každé z nich má inak nastavené procesy a je potrebné ich mať zladené. Na to používajú viacero nástrojov, kde sú už veci automatizované. A automatizácia je dôležitá aj pri pravidelných reportingoch. Dáta sa naťahujú automaticky, takže zamestnanci ich už následne len vyhodnocujú a pracujú s nimi. Je dôležité sledovať náklady aj z hľadiska celkového prehľadu, aby ste mohli následne plánovať ďalšie aktivity. Môžete dať výsledky do kontrastu oproti plánu, alebo zobrať percento z tržieb, koľko berie daný náklad, to vie ukázať, či je všetko v poriadku. Vďaka plánovaniu budete mať lepší prehľad nad míňaním a lepšie sa vám následne bude aj plánovať.

Ako riadiť a rozvíjať e-shop od malička až po obrat 100 miliónov € ročne? (Dalibor Cicman, GymBeam)

Ďalšie odporúčania pre správny chod e-shopu

Cashflow je jedna zo základných vecí, čo je potrebné si sledovať. Mýlenie pojmov a dezorientácia v tejto problematike vie online obchodom často spraviť zbytočné vrásky na tvári. Účtovné závierky je dobré robiť častejšie, ako len na ročnej báze. Nebojte sa zisťovať si informácie kvartálne alebo polročne. Tento problém záleží aj od sezónnosti. Pokiaľ je váš biznis ovplyvňovaný výkyvmi nákupného správania zákazníkov, sú tieto procesy náročnejšie, avšak nie nereálne. Treba si to vedieť len správne nastaviť.

Kedy spoločnosť potrebuje dedikovaného finančného človeka?

Nedá sa to úplne zovšeobecniť. Veľmi sa líši, aké má človek kompetencie, akých ľudí má pod sebou, aké transakcie sa riešia. Od toho závisí, či je daný človek potreba alebo nie. Na začiatku sa väčšinou rieši externé účtovanie, nasleduje prevzatie tejto agendy inhouse, kde to robí jeden človek. Potom ich môže byť aj viac a keď už ich bude potrebné riadiť a riešiť viac procesy, potom sa môže uvažovať aj na človekom, ako je Štefan Maťovka, teda finančným riaditeľom.

Je lepšie viac outsourcovať, alebo radšej mať interného človeka?

V dnešnej dobe už existuje možnosť mať takéto pozície obsadené aj externe, teda keď potrebujete len pravidelné konzultácie, ale daný človek by nebol pre vás rentabilný na plný pracovný úväzok, môže to byť riešenie. Je to ale veľmi individuálne podľa toho, čo daná firma potrebuje.

Reálne ak má ten človek len časť úväzku pre danú firmu, tak to oddelenie nebude môcť riadiť. Zároveň ani nemusí cítiť takú zodpovednosť, predsa len je to externý človek, takže celkovo aj jeho angažovanosť bude nižšia. Preto je to za mňa rizikové. Môže to mať zmysel z hľadiska úspory financií, ale treba si zvážiť aj riziká. (Štefan Maťovka)

Tipy a triky pri tom, keď sa biznisu darí

Každopádne treba byť aj v tejto fáze opatrení a eliminovať riziká. V GymBeam to aj minulý rok mali nastavené dobre vďaka správnemu cashflow. Takéto plány sú potrebné, keby sa situácia nevyvíjala smerom, akým spoločnosť potrebuje, aby vedela následne spraviť ktorý k náprave. K tomu patrí taktiež pravidelný reporting, ktorý bol spomínaný už skôr v rozhovore. Na pozitívnu nôtu, v dobrých časoch by spoločnosť mala investovať napríklad do automatizácie. Neskôr sa to vyplatí z hľadiska náskoku oproti konkurencii. Ďalšou vecou je investovanie do brand marketingu. V GymBeam s tým majú veľmi dobré skúsenosti, ale treba sa na to pozerať z dlhodobého hľadiska, keďže v tejto oblasti nikdy nie sú vidieť výsledky ihneď.

A čo robiť, keď padáme?

V tomto prípade je potrebné sa pozrieť na nákladovú štruktúru a prispôsobiť ju aktuálnej situácii a tržbám. Čo škrtať závisí najmä od cieľa, čo nám to má priniesť. Keď ide o krátkodobé získanie peňazí, môžu sa napríklad na nejakú dobu znížiť zásoby tovaru. Tovar sa dá objednávať častejšie a nebude tak skladom toľko peňazí Je to síce logisticky náročnejšie, no úvodný cieľ, čo bolo zníženie nákladov, to splní. Druhou možnosťou je pozrieť sa na ležiaky v sklade a spraviť na ne výpredaj. Tu je možnosť získať prostriedky na iný tovar a taktiež sa uvoľní ďalšie miesto v sklade. Tretia možnosť je úplne orezať najmenej predajné produkty. Buď ich objednávať v malých množstvách, alebo zvážiť ich celkový predaj. Na zváženie je aj brand marketing, ktorý  v takejto perióde podnikania nie je vhodné živiť. Ako posledná možnosť sú mzdové náklady. Tu treba ale pristupovať veľmi citlivo, aby sme zachovali plynulý chod spoločnosti.

Dobrým tipom sú kvalitné vzťahy s dodávateľmi a mať v zásobe viacero možností. Každý vám bude vedieť dať iné podmienky a práve pre prípady krízy je potrebné myslieť aj na záložné plány.

Ako sa mení performance marketing a ako to rieši GymBeam s miliónovými rozpočtami? (Martin Anderko)

Ako plánovať rast spoločnosti?

V GymBeam sa pozerajú na historický štatistický model, kde vedia podľa trhov predikovať následné predpovede. Avšak čísla nie sú všetko a je potrebné sa pozerať aj na situáciu vo svete. Preto spoločnosť napríklad v minulom roku volila opatrnejšie predikcie, ako by možno ukazovali len čísla. Z hľadiska finančného oddelenia je vždy lepšie byť mierne pesimistický, než zbytočne prestreliť a potom hasiť problémy.

Životné skúsenosti z pohľadu finančného riaditeľa

Pôjde skôr o všeobecné odporúčania, ktoré by mohli pomôcť ľuďom. Ako napríklad neisť do aktivít strmhlav bez dostatočnej analýzy finančnej alebo ľudskej stránky. Nemusí to vždy vyjsť zle, ale keď sa na to človek pozerá dopredu, uvidí riziká, ktoré môžu prísť.

Skvelé je si vždy písať spätnú väzbu. Často sa človeku môže zdať niečo ako dobrý nápad, najmä keď ide o vlastnú myšlienku, no v realite to už tak byť nemusí. Preto je dobré mať okolo seba komunitu ľudí, ktorí vedia dať podnetné názory a možno pomôcť prísť na správny smer. Treba sa rozhodovať na základe dát, nie emocionálne.

Na čo myslieť z pohľadu finančného plánovania e-shopu?

Čísla musia dávať zmysel a keď nedávajú, tak hľadať, prečo to tak je. Pretože niekde bude problém. Keď sa človek následne do toho hlbšie ponoril, tak zistil, kde bol problém. (Štefan Maťovka)

Dáta sú základom pre správne a zdravé fungovanie biznisu, preto sa ich neoplatí podceňovať.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

GymBeam

GymBeam je obchod s doplnkami výživy pre športovcov. Ponúka široký sortiment produktov, ktoré sú skladom a pripravené na rýchle dodanie. S viac ako 6 miliónmi spokojných zákazníkov je GymBeam dôveryhodným partnerom pre všetkých, ktorí chcú podporiť svoje športové ciele.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ťažký život CTO v GymBeam, ktorý vybavuje stovky tisíc objednávok mesačne (Róbert Čižmár, GymBeam)
1 min. čítanie

Ťažký život CTO v GymBeam, ktorý vybavuje stovky tisíc objednávok mesačne (Róbert Čižmár, GymBeam)

Spoločnosť GymBeam rastie raketovým tempom, a aj preto musí postupne obsadzovať pozície, ktoré nie sú pri menších e-shopoch úplne bežné. Na pozíciu CTO pred pár mesiacmi nastúpil Róbert Čižmár, ktorý už predtým pôsobil v IT tíme firmy. Čo všetko je jeho úlohou na novej pozícii, aký veľký tím riadi a či by dostal výpoveď, keby […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Ochranná známka pre e-shop? Kedy to má zmysel a koľko to stojí? (JUDr. Ján Boldizsár, Boldiz Law Firm s.r.o.)
1 min. čítanie

Ochranná známka pre e-shop? Kedy to má zmysel a koľko to stojí? (JUDr. Ján Boldizsár, Boldiz Law Firm s.r.o.)

Máte skvelý nápad na názov spoločnosti, no už je niekde registrovaný ako ochranná známka. Isto sa vám to počas života už niekedy stalo. Ale prečo by ste to mali riešiť aj pre vlastné podnikanie? Čo sú to vôbec ochranné známky, ako celý proces registrácie prebieha a koľko to stojí nám v štúdiu Ecommerce Bridge povedal […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+