V rozhovore sa dozviete:
- 01:26 Čo aktuálne v GymBeam riešite po finančnej stránke?
- 03:35 Nie je toto práca skôr pre marketingového manažéra?
- 06:23 Aká je denná / mesačná rutina Štefana Maťovku?
- 07:33 Čo robíte na pravidelnej báze?
- 12:33 Ďalšie finančné odporúčania pre správny chod e-shopu
- 15:56 Kedy spoločnosť potrebuje dedikovaného finančného človeka?
- 17:53 Je lepšie viac outsourcovať, alebo radšej mať interného človeka?
- 20:35 Tipy a triky pri tom, keď sa biznisu darí
- 25:07 A čo robiť, keď padáme?
- 30:19 Ako plánovať rast spoločnosti?
- 33:43 Životné skúsenosti z pohľadu finančného riaditeľa
- 36:54 Na čo myslieť z pohľadu finančného plánovania e-shopu?
Čo aktuálne v GymBeam riešite po finančnej stránke?
V spoločnosti GymBeam venuje najvyššie vedenie denne aj niekoľko hodín len stretnutiam. Tieto prebiehajú väčšinou na online báze, no aj tak je tento proces namáhavý. Ako príklad uviedol Štefan Maťovka, CFO v spoločnosti, stretnutie ohľadom presnejšej alokácie nákladov na konkrétne objednávky. Majú cez 30 špedičných firiem a na tomto stretnutí teda chceli zistiť, koľko nákladov ich to stálo poslať danú objednávku. Rovnako tak aj náklad platobnej metódy. Tieto procesy vedia následne pomôcť pri rozhodovaní a alokovaní rozpočtov.
Druhým problémom bolo vyhodnotenie rentability televíznych kampaní. Aký význam mali pre spoločnosť a koľko zákazníkov im to prinieslo. Samozrejme z tohto kanála sa to nedá povedať presne, ale na základe modelov sa dá aspoň odhadovať. Vďaka tomu mohli kampaň vyhodnotiť a taktiež sa pripraviť na prípadne ďalšie do budúcna.
Nie je toto práca skôr pre marketingového manažéra?
V spoločnosti GymBeam je to viac špecifické. Samozrejme kampane si vyhodnocuje marketingové oddelenie, avšak finančné do toho zasahuje až neskôr, aby sa vedeli odhadnúť minuté prostriedky a zistiť ich efektívnosť, prípadne plánovanie do budúcna. Je to nadviazanie na ich prácu. Je to o pridanej hodnote, previazanie oddelení má význam z hľadiska nastavenia míňania rozpočtu a veľké kampane sa môžu potom naplánovať do predpovedaných rozpočtov.
Aká je denná / mesačná rutina Štefana Maťovku?
Jeho práca často spočíva v komunikácii s ostatnými kolegami či už z vlastného oddelenia, alebo naprieč firmou. Na svoje úlohy mu teda nezostáva mnoho času.
Čo robíte na pravidelnej báze?
Finančné oddelenie v spoločnosti GymBeam má 5 pod-oddelení. Každé z nich má inak nastavené procesy a je potrebné ich mať zladené. Na to používajú viacero nástrojov, kde sú už veci automatizované. A automatizácia je dôležitá aj pri pravidelných reportingoch. Dáta sa naťahujú automaticky, takže zamestnanci ich už následne len vyhodnocujú a pracujú s nimi. Je dôležité sledovať náklady aj z hľadiska celkového prehľadu, aby ste mohli následne plánovať ďalšie aktivity. Môžete dať výsledky do kontrastu oproti plánu, alebo zobrať percento z tržieb, koľko berie daný náklad, to vie ukázať, či je všetko v poriadku. Vďaka plánovaniu budete mať lepší prehľad nad míňaním a lepšie sa vám následne bude aj plánovať.
Ako riadiť a rozvíjať e-shop od malička až po obrat 100 miliónov € ročne? (Dalibor Cicman, GymBeam)
Ďalšie odporúčania pre správny chod e-shopu
Cashflow je jedna zo základných vecí, čo je potrebné si sledovať. Mýlenie pojmov a dezorientácia v tejto problematike vie online obchodom často spraviť zbytočné vrásky na tvári. Účtovné závierky je dobré robiť častejšie, ako len na ročnej báze. Nebojte sa zisťovať si informácie kvartálne alebo polročne. Tento problém záleží aj od sezónnosti. Pokiaľ je váš biznis ovplyvňovaný výkyvmi nákupného správania zákazníkov, sú tieto procesy náročnejšie, avšak nie nereálne. Treba si to vedieť len správne nastaviť.
Kedy spoločnosť potrebuje dedikovaného finančného človeka?
Nedá sa to úplne zovšeobecniť. Veľmi sa líši, aké má človek kompetencie, akých ľudí má pod sebou, aké transakcie sa riešia. Od toho závisí, či je daný človek potreba alebo nie. Na začiatku sa väčšinou rieši externé účtovanie, nasleduje prevzatie tejto agendy inhouse, kde to robí jeden človek. Potom ich môže byť aj viac a keď už ich bude potrebné riadiť a riešiť viac procesy, potom sa môže uvažovať aj na človekom, ako je Štefan Maťovka, teda finančným riaditeľom.
Je lepšie viac outsourcovať, alebo radšej mať interného človeka?
V dnešnej dobe už existuje možnosť mať takéto pozície obsadené aj externe, teda keď potrebujete len pravidelné konzultácie, ale daný človek by nebol pre vás rentabilný na plný pracovný úväzok, môže to byť riešenie. Je to ale veľmi individuálne podľa toho, čo daná firma potrebuje.
Reálne ak má ten človek len časť úväzku pre danú firmu, tak to oddelenie nebude môcť riadiť. Zároveň ani nemusí cítiť takú zodpovednosť, predsa len je to externý človek, takže celkovo aj jeho angažovanosť bude nižšia. Preto je to za mňa rizikové. Môže to mať zmysel z hľadiska úspory financií, ale treba si zvážiť aj riziká. (Štefan Maťovka)
Tipy a triky pri tom, keď sa biznisu darí
Každopádne treba byť aj v tejto fáze opatrení a eliminovať riziká. V GymBeam to aj minulý rok mali nastavené dobre vďaka správnemu cashflow. Takéto plány sú potrebné, keby sa situácia nevyvíjala smerom, akým spoločnosť potrebuje, aby vedela následne spraviť ktorý k náprave. K tomu patrí taktiež pravidelný reporting, ktorý bol spomínaný už skôr v rozhovore. Na pozitívnu nôtu, v dobrých časoch by spoločnosť mala investovať napríklad do automatizácie. Neskôr sa to vyplatí z hľadiska náskoku oproti konkurencii. Ďalšou vecou je investovanie do brand marketingu. V GymBeam s tým majú veľmi dobré skúsenosti, ale treba sa na to pozerať z dlhodobého hľadiska, keďže v tejto oblasti nikdy nie sú vidieť výsledky ihneď.
A čo robiť, keď padáme?
V tomto prípade je potrebné sa pozrieť na nákladovú štruktúru a prispôsobiť ju aktuálnej situácii a tržbám. Čo škrtať závisí najmä od cieľa, čo nám to má priniesť. Keď ide o krátkodobé získanie peňazí, môžu sa napríklad na nejakú dobu znížiť zásoby tovaru. Tovar sa dá objednávať častejšie a nebude tak skladom toľko peňazí Je to síce logisticky náročnejšie, no úvodný cieľ, čo bolo zníženie nákladov, to splní. Druhou možnosťou je pozrieť sa na ležiaky v sklade a spraviť na ne výpredaj. Tu je možnosť získať prostriedky na iný tovar a taktiež sa uvoľní ďalšie miesto v sklade. Tretia možnosť je úplne orezať najmenej predajné produkty. Buď ich objednávať v malých množstvách, alebo zvážiť ich celkový predaj. Na zváženie je aj brand marketing, ktorý v takejto perióde podnikania nie je vhodné živiť. Ako posledná možnosť sú mzdové náklady. Tu treba ale pristupovať veľmi citlivo, aby sme zachovali plynulý chod spoločnosti.
Dobrým tipom sú kvalitné vzťahy s dodávateľmi a mať v zásobe viacero možností. Každý vám bude vedieť dať iné podmienky a práve pre prípady krízy je potrebné myslieť aj na záložné plány.
Ako sa mení performance marketing a ako to rieši GymBeam s miliónovými rozpočtami? (Martin Anderko)
Ako plánovať rast spoločnosti?
V GymBeam sa pozerajú na historický štatistický model, kde vedia podľa trhov predikovať následné predpovede. Avšak čísla nie sú všetko a je potrebné sa pozerať aj na situáciu vo svete. Preto spoločnosť napríklad v minulom roku volila opatrnejšie predikcie, ako by možno ukazovali len čísla. Z hľadiska finančného oddelenia je vždy lepšie byť mierne pesimistický, než zbytočne prestreliť a potom hasiť problémy.
Životné skúsenosti z pohľadu finančného riaditeľa
Pôjde skôr o všeobecné odporúčania, ktoré by mohli pomôcť ľuďom. Ako napríklad neisť do aktivít strmhlav bez dostatočnej analýzy finančnej alebo ľudskej stránky. Nemusí to vždy vyjsť zle, ale keď sa na to človek pozerá dopredu, uvidí riziká, ktoré môžu prísť.
Skvelé je si vždy písať spätnú väzbu. Často sa človeku môže zdať niečo ako dobrý nápad, najmä keď ide o vlastnú myšlienku, no v realite to už tak byť nemusí. Preto je dobré mať okolo seba komunitu ľudí, ktorí vedia dať podnetné názory a možno pomôcť prísť na správny smer. Treba sa rozhodovať na základe dát, nie emocionálne.
Na čo myslieť z pohľadu finančného plánovania e-shopu?
Čísla musia dávať zmysel a keď nedávajú, tak hľadať, prečo to tak je. Pretože niekde bude problém. Keď sa človek následne do toho hlbšie ponoril, tak zistil, kde bol problém. (Štefan Maťovka)
Dáta sú základom pre správne a zdravé fungovanie biznisu, preto sa ich neoplatí podceňovať.