7 min. čítanie

Facebook Messenger chatbot vám ušetrí čas a zarobí peniaze

Chatboty sa v súčasnosti stávajú čoraz populárnejšími. Najmä na Facebook Messengeri je ich vidieť takmer všade. Vo všeobecnosti sa dá o nich povedať, že tvoria koncept podobný e-mailovému marketingu. Aké sú ale bližšie dôvody pre tento náhly nárast chatbotov? Ako fungujú a ako dokážu pomôcť pri zarábaní v online priestore? O tom si povieme v našom článku.

Facebook Messenger chatbot vám ušetrí čas a zarobí peniaze

Základné informácie

Ako už názov článku naznačuje, chatbot svojim chovaním a užitočnosťou pripomína robota. Ide o formu umelej inteligencie, ktorá dokáže napodobniť ľudskú reč prostredníctvom zvuku alebo textu.

Medzi obľúbené typy chatbotov patria najmä:

  • Virtuálny asistent – napríklad Siri od spoločnosti Apple, alebo Alexa od spoločnosti Amazon (ako inteligentná riadiaca jednotka v domácnosti).
  • Messaging aplikácie – napríklad Facebook Messenger, Kik alebo Slack.

Možnosť využívania chatbotov v službe Messenger predstavil Facebook v roku 2016. Existujú pritom dva typy chatbotov, ktoré môžete použiť na prihlásenie do služby Facebook Messenger. Prvý dokáže reagovať iba na konkrétne príkazy. Avšak druhý už funguje na princípe strojového učenia – rozpoznáva jazyky, dokáže sa učiť a prispôsobovať sa.

Najčastejší spôsob využitia chatbotov spočíva v pomáhaní pri funkciách služieb zákazníkom – napríklad reagovať na všeobecné otázky. Okrem toho je však možné chatbotov naprogramovať tak, aby ste ich mohli použiť na predaj produktov, doručenie prispôsobeného obsahu, prípadne pri inkasovaní platieb.

VEDELI STE, ŽE…

…chatboty sú väčšinou spájané s aplikáciami na zasielanie správ? To vedie k novému typu marketingu, ktorý sa nazýva marketing správ. V prípade Facebook Messengeru hovoríme o messenger marketingu.

Celý koncept messenger marketingu je dosť podobný marketingu e-mailovému, pri ktorom si zostavíte zoznam kontaktov a pošlete im cielený a prispôsobený obsah. Základný rozdiel však spočíva v tom, že s využitím messengeru sú odpovede napríklad na zákaznícke otázky okamžite a v omnoho osobnejšej rovine.

Výhody používania chatbotov

Hlavným významom chatbotov je nahradiť a duplikovať vás vo vzťahu s vašimi zákazníkmi. Pomôže vám to ušetriť veľa finančných prostriedkov a pracovného času. Skutočnosť, že chatboty sa dajú vložiť aj na miesta ako napríklad Facebook Messenger, zaručuje potenciál osloviť čoraz väčšie publikum. Je to hlavne z dôvodu, že jednu alebo viacero chatovacích platforiem využíva až 75 % internetových užívateľov.

Najväčšie výhody používania chatbotov môžeme zosumarizovať nasledovne:

  • Práca bez prestávky – potenciálny zákazník chce zvyčajne odpoveď na otázku ohľadom vášho produktu hneď, hlavne ak ho potrebuje dodať čo najskôr. To je práca presne pre chatbota. Nepotrebuje totiž žiadnu prestávku a je s odpoveďami neustále k dispozícii. Dokáže nahradiť nudnú formu komunikácie, akým bolo napríklad zanechávanie správ, či písanie e-mailov. To zvyšuje spokojnosť zákazníkov a umožňuje vám to budovať si u ľudí dobré meno.
  • Multitasking – ľudia dokážu robiť viacero činností naraz iba v obmedzenej forme. Ak je toho veľa, začnú sa robiť chyby. Chatboty naproti tomu dokážu v rovnakom čase konverzovať s tisíckami ľudí naraz. Každému jednému z nich bude okamžite odpovedané.
  • Šetrenie financií a času – chatbot dokáže nahradiť prácu mnohých zamestnancov, čo vám v konečnom dôsledku šetrí čas a aj peniaze, ktoré by ste inak museli vynaložiť na ich mzdy. Stačí vám len nahodiť odpovede na všetky jednoduché a časté otázky zákazníkov do chatbota, ktorý celú komunikáciu vybaví za vás.
  • Správanie voči zákazníkovi – chatbot je viazaný určitými pravidlami, ktorými je naprogramovaný a vždy sa preto bude k zákazníkovi správať tým najslušnejším spôsobom.
  • Automatizácia opakujúcich sa činností – človeka nebaví robiť znova a znova každý deň tú istú pracovnú činnosť. Chatbot ju ale rád urobí za vás, pričom automatizovanie jednotlivých úloh je pre neho hračka. Ide tiež o efektívny spôsob, ako zvýšiť produktivitu práce.

Nástroje pre chatbota

Ako už bolo v článku zmienené, chatboty dokážu posielať predpripravené správy, fotky, videá či iné súbory ľuďom, ktorí vás kontaktujú napríklad cez Facebook. Princíp je pritom jednoduchý. Podľa kľúčových slov dokážu odhadnúť, na čo sa človek pýta a na základe toho potom vybrať a poslať správnu odpoveď.

Rovnako sa chatbot dokáže opýtať, čo zákazníka trápi a na čo potrebuje vedieť odpoveď. Obratom ho potom odkáže na príslušný zdroj, napríklad na vašu webstránku. Dokonca zvládne automaticky prihlásiť kontakty do newsletteru, prípadne im poslať odkaz na stiahnutie e-booku.

Medzi najlepšie nástroje na zostavenie chatbota pre Facebook Messenger patria najmä platformy ManyChat, MobileMonkey a Botsify.

ManyChat

Ide o jeden z najpoužívanejších a najpopulárnejších nástrojov pre vytvorenie chatbota na Facebooku. Pomocou neho si ho dokážete vytvoriť expresne rýchlo a veľmi jednoducho. Týmto spôsobom vytvorený chatbot je vhodný pre marketingové, predajné a podporné funkcie, a to bez nutnosti kódovania pomocou vizuálneho nástroja na vytváranie drag and drop. Jediné, čo musíte urobiť, je pripojiť vašu webstránku k ManyChat.

ManyChat vám navyše ponúka nástroje, ktoré budete potrebovať na konverziu publika na predplatiteľov, napríklad automatické sekvencie, automatické odpovede, či okamžité oznámenia.

Prvým krokom je samozrejme registrácia účtu na ManyChat, kde je k dispozícii aj bezplatné video s tutorialom.

MobileMonkey

Svoj e-shop môžete integrovať so službou Facebook Messenger jednoducho aj prostredníctvom MobileMonkey. Ani v tomto prípade nemusíte vedieť kódovať. Integrácia s nástrojmi, ako je napríklad Shopify, vám pomôže speňažiť fanúšikovskú stránku.

Pochopiteľne, MobileMonkey môžete použiť aj na jednoduchšie účely, napríklad na odpovede na otázky týkajúce sa služieb zákazníkom. Rovnako vám tento nástroj ponúka obmedzený a bezplatný marketingový plán na jeho vyskúšanie ešte predtým, ako sa začnete zaoberať marketingom správ.

Botsify

Ide o ďalšiu platformu na vytvorenie Facebook chatbota, ktorú je najlepšie použiť na funkcie služieb zákazníkom. Medzi najužitočnejšie funkcie Botsify patrí integrácia webových stránok a jednoduchý návrhár šablón typu drag-and-drop. Botsify uznávajú napríklad aj svetoznáme značky, ako sú Apple či Shazam.

TIP: Mnohí odborníci uvádzajú, že použitie chatbota zvyšuje preklikovosť vašej webstránky aj o niekoľko desiatok percent. V prípade e-shopu to môže znamenať zvýšenie tržieb o 30 % a viac.

Ako vytvoriť a používať chatbota?

Najjednoduchšia cesta, ako si vytvoriť chatbota, je použite ManyChatu – mobilná a webová aplikácia, do ktorej sa treba zaregistrovať a prepojiť s ňou svoj Facebook účet. Pokiaľ si chcete chatbota iba vyskúšať, toto prepojenie môžete kedykoľvek zrušiť. Priamo v tejto aplikácii si potom vytvárate správy, ktoré bude za vás chatbot posielať.

V aplikácii ManyChatu na ľavej strane nájdete niektoré dôležité nástroje na vytvorenie vlastného chatbotu:

  • Growth Tools – nástroj na zbieranie ľudí do messengeru. Po kliknutí na možnosť „New Growth Tool“ dostanete na výber niekoľko možností. Napríklad po vybratí možnosti „Slide-In“ si môžete vytvoriť titulok aj s jeho popisom a k nemu pridať obrázok. Samozrejme, je tu možnosť aj priestorového umiestnenia vyskakovacieho okna a nastavenie, kedy bude užívateľom vyskakovať. Po vybratí jednotlivých možností podľa svojich potrieb kliknite na „Next“.
  • Vytvorenie ďakovacej stránky – poďakovanie, ktoré sa objaví človeku potom, ako klikne na jednu z možností, ktoré sa mu ukážu vo vyskakovacom okne v messengeri. Opäť treba vytvoriť titulok a vyplniť jeho popis. Rovnako ako v predchádzajúcom prípade môžete vložiť obrázok a pohrať sa s farbami.
  • Opt-In Actions – prehľad jednotlivých akcií, čo sa má stať, keď sa človek prihlási. Tu si nastavíte správu, ktorá mu v tom prípade bude zaslaná. Aj tu môžete pridať k správe obrázok.
  • Vytvorenie sekvencie série správ – kliknutím na možnosť „Add subscriber To Sequence“ si zabezpečíte pravidelné posielanie správ ľuďom, ktorí sa vám prihlásia. Po tomto nastavení opäť kliknite na „Next“.
  • Vložiť prihlásenie priamo na svoju webstránku – treba kliknúť na „Install JavaScript Snippet“. Vyskočí vám okno, do ktorého treba napísať adresu svojej webstránky a kliknite na „Add“. Ukáže sa vám krátky Java Script kód, ktorý treba vložiť do hlavičky všetkých stránok na vašom webe. Vo WordPresse môžete napríklad použiť plugin „Head and Footer“.
  • Automatizácia – po aktivácii chatbota kliknite na možnosť „Automation“, kde si môžete skontrolovať jednotlivé sekvencie správ, ktoré bude chatbot posielať. Funguje to podobne ako e-mailový automat, ktorý za vás pošle každý deň správu prostredníctvom e-mailu, avšak s omnoho vyššou efektívnosťou získavania zákazníkov.

Záver

V súčasnosti je zatiaľ najčastejším využitím chatbotov oblasť zákazníckeho servisu. Vďaka nim dokážete dať rýchlu správu vašim zákazníkom, a to 7 dní v týždni, 24 hodín denne. To vám umožní zmeniť vnímanie vašej značky a jej rýchle šírenie medzi klientelou. Rovnako pomocou chatbota môžete efektívne riešiť rôzne sťažnosti, či reklamácie zákazníkov.

Princíp fungovania chatbotov spočíva na kľúčových slovách, ktoré dokážu v zákazníckych otázkach odhadnúť a na ich základe vám poslať správnu odpoveď. Jedným z najjednoduchších nástrojov na vytvorenie chatbota je platforma ManyChat. Vďaka nej je automatizácia správ a prepojenie s Facebook Messengerom hračkou aj pre marketingových začiatočníkov.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Trendy v digitálnom marketingu na rok 2024
7 min. čítanie

Trendy v digitálnom marketingu na rok 2024

Sledovanie nových trendov v digitálnom marketingu je kľúčové pre úspešné prežitie a rast v rýchlo sa meniacom digitálnom prostredí. Online marketéri a marketingové agentúry sa neustále snažia zostať vpredu, sledovať inovácie a prispôsobiť sa zmenám, aby si udržali konkurencieschopnosť.

Dajana Denkóczyová
PPC specialist
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+