
Zatiaľ čo Briti jednoznačne pri predaji tovaru z druhej ruky uprednostňujú eBay (54 %), Facebook Marketplace mu pomaly šliape na päty. Využíva ho už 27 % britských kupujúcich, čím vedie v porovnaní s ostrieľanými platformami ako Vinted (21 %) a Depop (5 %).
Nárast predajov a motivácia
Ekologické aj ekonomické dôvody prajú vyšším predajom tovaru z druhej ruky. Prevláda však najmä motivácia ušetriť. Viac ako polovica (55 %) nakupujúcich priznala, že second hand tovar kupuje kvôli nižšej cene. Udržateľnosť uviedlo ako dôvod nákupov len 8 %.
23 % britských spotrebiteľov uviedlo, že si použitý tovar kúpili aspoň raz za mesiac. Navyše 15 % respondentov prehlásilo, že si za posledný týždeň kúpili second hand produkt, čo predstavuje 7 % nárast od roku 2021.
Medzi najobľúbenejšie kategórie nákupu z druhej ruky v Británii patrí s vysokým náskokom oblečenie (45 %), ďalej hračky (19 %), obuv/tenisky (12 %), smartfóny (11 %) a doplnky (11 %).
Hrozba danenia predajov
Neministerské oddelenie vlády Spojeného kráľovstva zodpovedné za výber daní (HMRC) zavádza opatrenia proti “vedľajšiemu podnikaniu”. V praxi to znamená, že ak predajcovi stúpne zisk zo second hand predaja nad 1700 libier ročne, bude zdaňovaný.
Matt Smith, Trends Manager zo spoločnosti GWI skonštatoval, že Facebook Marketplace rastie na popularite aj preto, že predajcov môže pred danením uchrániť: “Keďže ide o jednu z mála veľkých platforiem, od ktorej sa neočakáva, že bude odovzdávať finančné údaje o predajcoch HMRC, naše poznatky naznačujú, že Facebook Marketplace pravdepodobne v budúcom roku zaznamená prudký nárast používateľov.”
Podobné ambície monitorovanie bazárového predaja sa prejavili aj na slovenskom trhu, no aktuálne sa zmeny prejavili len pre samotných prevádzkovateľov digitálnych platforiem, nepostihnú predávajúcich.