5 min. čítanie

Inovácie e-shopu v znamení slobody v zamestnaní (Martin Zahuranec, Eyerim)

Problém s motiváciou zamestnancov je stará známa. Aj napriek tomu, že vedenie do toho dáva všetko, nemusia to podriadení brať rovnako. Pokiaľ však dobre zvládnete výberový proces, máte vyššiu šancu byť obojstranne spokojný. Či sa dajú motivovaní ľudia odfiltrovať už na pohovore, ako riešia aj reálne výsledky a nie len kompatibilitu a čo reálne poháňa ľudí pri práci nám porozprával Martin Zahuranec, CEO Eyerim.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 02:02 Čo znamená pre Eyerim reálne inovácia?
  • 06:45 Ako sa dá viesť zamestnancov k inováciám?
  • 09:23 Dajú sa odfiltrovať kompatibilní ľudia už na pohovore?
  • 12:14 Ako riešite aj reálne výsledky a nie len kompatibilitu?
  • 14:46 Môže rovnakú stratégiu implementovať každý e-shop?
  • 19:07 Čo reálne poháňa ľudí pri práci?
  • 22:06 Dostáva človek ďalšie šance aj keď si na prvú nesadnú?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Inovácie ako módny trend vs. reálna pridaná hodnota

Mnohé firmy dnes zavádzajú inovácie len preto, že je to „cool“. Banky, korporácie či farmaceutické spoločnosti chcú mať aspoň niečo „AI-driven“, aby mohli povedať, že idú s dobou. No skutočný zmysel inovácií sa neodvíja od trendov, ale od ľudí, ktorí majú vášeň pre svoju prácu. Nie je dôležité len byť motivovaný, ale vedieť aj dodávať reálne výsledky.

Každá firma je ako pyramída – to, čo sa nastaví na vrchu, sa premietne do celej organizácie. Ak vedenie žije inováciami a systematickým prístupom, bude to vidieť aj na tíme. Ak naopak vníma inovácie len ako marketingovú nálepku, prenesie sa to do pracovnej kultúry.

Hľadanie zmyslu v podnikaní

Po vybudovaní úspešného e-shopu sa vynorila zásadná otázka – čo ďalej? Prvotné nadšenie z rastu vystriedala osobná kríza, keď sa ukázalo, že cieľom nemôže byť len predávať viac rovnakých produktov. V čase, keď sa svet sústredil na fintechy, biotechnológie a AI, pôsobilo podnikanie v segmente okuliarov obyčajne. Objavili sa myšlienky na exit a posun k niečomu, čo by malo väčší vplyv na ľudstvo.

Postupne sa však ukázalo, že hodnotu netreba hľadať len v technologických revolúciách. Budovanie firmy, ktorá prekoná kritické obdobia rastu, je samo osebe obrovskou výzvou. Väčšina podnikov neprežije prvé tri roky, no ešte väčším filtrom je prechod z malej skupiny do štruktúrovanej organizácie so stabilným tímom. A práve v tomto sa dá nájsť dlhodobá motivácia.

Voľnosť ako základ inovatívnej kultúry

Podnikanie nie je o tom byť expertom na produkt, ale o schopnosti viesť ľudí, usádzať ich na správne miesta a vytvárať priestor, kde sa môžu realizovať. Sloboda v práci neznamená chaos, ale dôveru v to, že motivovaní ľudia sami vedia, čo je pre firmu najlepšie.

V organizácii preto funguje náborový proces, ktorý sa odlišuje od klasických pohovorov. Prvé kolo vedú priamo ľudia z konkrétnych oddelení – napríklad marketingový manažér vyberá PPC špecialistu, finančník nového kontrolóra. Až vo finále prichádza na rad tzv. „vibe check“, kde sa už neriešia odborné schopnosti, ale životný príbeh a hodnoty uchádzača. Dôležité je zistiť, či zapadne do kultúry firmy a má drive, ktorý je pre rast nevyhnutný.

Tento prístup zároveň prináša riziká – sloboda je dvojsečná zbraň. Ak sa do tímu dostane nesprávny človek, môže demotivovať ostatných. Preto je zásadné identifikovať správnych ľudí už v úvode.

Kvartálne ciele a balans medzi slobodou a výkonom

Vo firme sa pôvodne experimentovalo s OKR (Objectives and Key Results), čo bolo populárne najmä v startupovej komunite. Hoci kvartálne ciele pomáhali pri meraní výkonu, ich neustále nastavovanie viedlo k vyhoreniu.

Dnes sa KPI nastavujú tak, aby mali dlhodobý charakter a nebolo ich potrebné každý kvartál radikálne meniť. Napríklad marketingový tím môže mať cieľ zvýšiť rast daného kanála o 30 % medziročne, pričom jeho výkonnosť sa dá jednoducho sledovať v jednej tabuľke. Tento systém pomáha udržať flexibilitu, no zároveň zabezpečuje merateľné výsledky.

Dôležitú úlohu zohráva aj samotná firemná štruktúra. Každá organizácia je pyramída – ak sú na vrchole kvalitní ľudia, nájdu si ďalších talentovaných zamestnancov. A-koví manažéri sa neobávajú najať niekoho lepšieho ako sú oni sami, zatiaľ čo slabší lídri si často vyberajú horších kolegov zo strachu, že by ich prekonali.

Motivácia zamestnancov cez víziu a osobné naplnenie

E-commerce ponúka jedinečnú výhodu – všetko sa dá merať. To umožňuje motivovať ľudí cez transparentné výsledky, napríklad cez odmeny naviazané na výkon alebo provízie z predaja. No hoci finančná motivácia funguje, samotná nestačí.

Každý biznis potrebuje jasnú víziu, ktorá dáva práci zmysel. Aj predaj okuliarov môže mať hlbší význam, ak sa vníma ako spôsob, ako pomáhať ľuďom lepšie vidieť. Podobný prístup je možné aplikovať na akýkoľvek segment – aj keď niekto predáva nábytok alebo pneumatiky, stále vytvára hodnotu, ktorú si niekto dobrovoľne kupuje.

Najlepšia motivácia prichádza vtedy, keď majú zamestnanci priestor konať podľa seba. Keď dostanú rozpočet na otvorenie novej prevádzky a môžu sami rozhodovať o architektúre, produktoch či tíme, vidia, že ich práca má reálny dopad. V takomto prostredí nie je potrebné ľudí motivovať zvonku – stačí im dať slobodu a podmienky na realizáciu.

Ako sa vysporiadať s nesprávnymi ľuďmi

Jedným z najťažších aspektov vedenia firmy je riešenie situácií, keď sa niekto neosvedčí. Mnohí lídri majú tendenciu dávať ďalšie a ďalšie šance, no skúsenosť ukazuje, že ak niekto dostane druhú šancu, tretiu by už nikdy dostať nemal.

Prílišné váhanie pri rozhodovaní o nekompetentných ľuďoch spôsobuje toxické prostredie. Ostatní zamestnanci si všimnú, že niektorí nemusia podávať rovnaký výkon, a to podkopáva celú firemnú kultúru. Preto je lepšie ukončiť spoluprácu v momente, keď sa objavia prvé vážne varovné signály.

Na druhej strane, výzvou je aj samotné hľadanie kvalitných ľudí. Dobrých kandidátov je vždy nedostatok a situácia sa netýka len špecializovaných profesií. Nájsť spoľahlivého človeka na skladovú prácu môže byť rovnako ťažké ako najať kvalitného developera.

Dnešná pracovná sila je čoraz menej lojálna a zamestnanci často vyjednávajú o platoch či podmienkach už po pár mesiacoch. Preto je dôležité nastaviť jasné pravidlá od začiatku a vyberať ľudí, ktorí sú ochotní investovať do firmy rovnako, ako firma investuje do nich.

Záver

Sloboda v práci je dôležitá, no musí byť vyvážená jasnými pravidlami a systémami. Nájsť správnych ľudí je jedna z najväčších výziev podnikania, no keď sa to podarí, firma môže fungovať ako dobre namazaný stroj. Inovácie, motivácia a výkon idú ruka v ruke – ale iba vtedy, keď je organizácia postavená na pevných základoch.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

Eyerim

Internetový obchod zameraný na predaj okuliarov, slnečných okuliarov a kontaktných šošoviek.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Psychológovia online? Ako postaviť projekt, ktorý sa nestane len katalógom (Magdaléna Mihálová, ksebe.sk)
6 min. čítanie

Psychológovia online? Ako postaviť projekt, ktorý sa nestane len katalógom (Magdaléna Mihálová, ksebe.sk)

Vyhľadanie odbornej pomoci v podobe psychológa je v dnešnej spoločnosti čoraz viac potrebné. Mnoho ľudí pracuje hlavou, a preto by mali mať správne utriedené myšlienky. Ale tento proces je stále medzi niektorými označovaný za slabosť, preto sa jednotlivci hanbia vyhľadať profesionála. Aj preto možnosť sedenia online môže byť cesta. Či bolo potrebné mať pri založení […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Prečo Excel zabíja vašu logistiku a top triky v skladovaní na rok 2025 (Tomáš Gálik, Chameleoon)
6 min. čítanie

Prečo Excel zabíja vašu logistiku a top triky v skladovaní na rok 2025 (Tomáš Gálik, Chameleoon)

Expedícia je častým slabým miestom e-shopov, no dá sa výrazne zefektívniť aj bez miliónových investícií do robotických skladov. Tento rozhovor ukazuje, ako jednoduchá automatizácia dokáže znížiť chybovosť, urýchliť procesy a zvládnuť aj sezónne náporové situácie. Dozviete sa, prečo je práca s papiermi a Excelom v dnešnej dobe prežitok, ako môže každý e-shop využívať čiarové kódy, […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+