5 min. čítanie

Konkrétne tipy, ako expandujú ambiciózne e-shopy na globálny trh (Ivan Cingel, CREATIVE sites)

Expanzia nie sú len jednorožce, dúha a všetko slniečkové. Častokrát to je boj o vlastnom egu a robení vecí, čo naozaj fungujú. Netreba vymýšľať koleso a skôr sa zamerať na veci, ktoré sú skutočne podstatné. Pripravili sme si pre vás tipy, na ktoré veci by ste mali rozhodne pri expanzii na zahraničné trhy myslieť. Od logistiky, cez emailing, automatizácie, prekladov až po integráciu dát z jedného CMS. Na všetky otázky nám odpovedal Ivan Cingel, COO v CREATIVE sites.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 02:23 Čo všetko dokážu e-shopy pri expanzii automatizovať?
  • 05:38 Dá sa využívať emailing aj priamo z e-shopu, či radšej cez externé nástroje?
  • 08:02 A čo balíky či reverzná logistika?
  • 13:04 Je lepšie mať samostatnú doménu pre všetky krajiny?
  • 17:02 Fungujú automaticky prekladané texty na zahraničných weboch?
  • 21:56 Riešenie všetkých webov z jedného CMS
  • 24:52 Je potrebné mať servery po celej Európe, aby bol e-shop dostatočne rýchly?
  • 32:52 Prepájanie vlastných dát na externé nástroje…
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Ako efektívne expandovať s e-shopom na zahraničné trhy

Expanzia e-shopu na zahraničné trhy je pre mnohé firmy logickým krokom k rastu, ale vyžaduje dôkladnú prípravu. Úspešný prechod na nové trhy závisí od schopnosti prispôsobiť sa lokálnym zvyklostiam, správne zvládnuť technické požiadavky a využiť moderné nástroje na optimalizáciu procesov. V tomto článku sa dozviete, ako na to.

Automatizácia ako základ efektívnej expanzie

Jedným z najdôležitejších krokov pri expanzii je zavedenie automatizácie, ktorá umožňuje škálovanie procesov. Moderné e-shopy bežne spracovávajú tisíce objednávok denne, čo by bez automatizácie nebolo možné. Kľúčovým nástrojom je ERP systém, ktorý umožňuje prepojenie rôznych procesov, ako sú objednávky, skladovanie či fakturácia. Tento systém minimalizuje manuálnu prácu a eliminuje chyby.

E-shop by mal byť vnímaný ako predajný kanál, nie ako multifunkčný nástroj na všetky procesy. Funkcie ako logistika, fakturácia alebo spracovanie platieb by mali byť zabezpečené špecializovanými externými systémami. Tento prístup nielen zvyšuje efektivitu, ale zároveň umožňuje rýchlu implementáciu zmien a jednoduchšie škálovanie na nové trhy.

Lokalizácia ako kľúč k dôvere zákazníkov

Zákazníci na rôznych trhoch očakávajú, že e-shop bude prispôsobený ich lokálnym zvyklostiam. To zahŕňa nielen preklady textov, ale aj používanie lokálnych domén, preferovaných platobných metód a vhodných logistických riešení. Lokálne domény, ako napríklad .sk alebo .cz, pôsobia dôveryhodnejšie a majú lepšie výsledky vo vyhľadávačoch než univerzálne domény typu .com.

Dôležitým krokom pri budovaní dôvery je získanie pozitívnych recenzií a hodnotení. Na začiatku expanzie môže byť potrebné aktívne oslovovať zákazníkov telefonicky alebo e-mailom, aby poskytli spätnú väzbu. Tieto recenzie majú veľký vplyv na rozhodovanie nových zákazníkov a môžu výrazne ovplyvniť úspech na novom trhu.

Efektívna práca s obsahom a prekladmi

Preklady obsahu sú základom úspešnej lokalizácie. Automatizované nástroje, ako sú AI prekladacie systémy, môžu urýchliť proces a znížiť náklady, ale vždy je potrebné ich kontrolovať. Preklady právnych dokumentov, navigačných prvkov alebo marketingových textov by mali prejsť dôkladnou jazykovou korektúrou, aby sa zabezpečila ich presnosť a vhodnosť.

Pri veľkých objemoch produktových popisov môžu byť AI nástroje efektívnym riešením na rýchle spracovanie textov. Tieto preklady následne skontrolujú špecialisti, čím sa ušetrí až 60-70 % nákladov oproti kompletnému manuálnemu prekladu. Pre menšie objemy obsahu, ako sú blogové články, môžu byť AI preklady ešte užitočnejšie.

Technická pripravenosť a infraštruktúra

Rýchlosť načítania stránok je kritickým faktorom úspechu e-shopu. Stránky, ktoré sa načítavajú pomaly, riskujú stratu zákazníkov už po dvoch sekundách čakania. Technológia Content Delivery Network (CDN) umožňuje geografické rozdelenie serverov, vďaka čomu sa obsah načítava z najbližšieho možného servera. To eliminuje oneskorenie a zabezpečuje rovnakú kvalitu služieb bez ohľadu na polohu zákazníka.

Okrem rýchlosti je dôležitá aj bezpečnosť a zálohovanie dát. Dáta by mali byť zálohované na geograficky odlišných miestach, aby sa predišlo stratám v prípade požiarov, povodní alebo hackerských útokov. Hostingové riešenia by mali byť dostatočne robustné a prispôsobené potrebám e-shopu, aby zvládli vysoký objem návštevníkov bez výpadkov.

Používanie externých nástrojov

Namiesto vývoja vlastných riešení je často efektívnejšie využiť externé nástroje, ktoré už majú overenú funkcionalitu. Tieto nástroje môžu pokrývať široké spektrum činností – od marketingu cez logistiku až po správu dát. Konzultanti s reálnymi skúsenosťami môžu odporučiť konkrétne nástroje, ktoré sa osvedčili na rôznych trhoch, čím ušetria čas aj zdroje.

Jednou z častých chýb je predpoklad, že to, čo funguje na jednom trhu, bude fungovať aj na inom. Je nevyhnutné analyzovať lokálnu konkurenciu a inšpirovať sa ich osvedčenými postupmi. Každý trh má svoje špecifiká, a ak desať konkurenčných e-shopov robí niečo rovnakým spôsobom, je vysoká pravdepodobnosť, že ide o štandard, ktorý zákazníci očakávajú.

Prispôsobenie je základ úspechu

Expanzia nie je o presadzovaní vlastných predstáv, ale o schopnosti prispôsobiť sa. Zákazníci na nových trhoch očakávajú, že e-shop bude rešpektovať ich zvyklosti, od rozloženia webu po možnosti dopravy a platby. Ignorovanie týchto aspektov môže viesť k strate dôvery a neúspechu expanzie.

Expanzia na nové trhy si vyžaduje čas, dôsledné plánovanie a prispôsobenie sa. Tí, ktorí sú ochotní investovať do lokalizácie, technickej prípravy a moderných nástrojov, majú najväčšiu šancu na dlhodobý úspech.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

CREATIVE sites

CreativeSites je špecialista na e-commerce, ktorý ponúka komplexné riešenia pre online obchod. Sú schopní vytvoriť profesionálny e-shop na svojej vlastnej platforme CREATIVE shop, ktorá je pripravená aj na expanziu na nové trhy. Ponúkajú aj služby v oblasti online marketingu a tvorby brandu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Inovácie e-shopu v znamení slobody v zamestnaní (Martin Zahuranec, Eyerim)
5 min. čítanie

Inovácie e-shopu v znamení slobody v zamestnaní (Martin Zahuranec, Eyerim)

Problém s motiváciou zamestnancov je stará známa. Aj napriek tomu, že vedenie do toho dáva všetko, nemusia to podriadení brať rovnako. Pokiaľ však dobre zvládnete výberový proces, máte vyššiu šancu byť obojstranne spokojný. Či sa dajú motivovaní ľudia odfiltrovať už na pohovore, ako riešia aj reálne výsledky a nie len kompatibilitu a čo reálne poháňa […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Čo prinesie európska platforma pre expanziu? Expandeco kúpilo Poštu bez hraníc (Tomáš Vrtík, Expandeco)
5 min. čítanie

Čo prinesie európska platforma pre expanziu? Expandeco kúpilo Poštu bez hraníc (Tomáš Vrtík, Expandeco)

Akvizícia spoločnosti, ktorá rozšíri váš biznis, nie je v dnešnom svete ničím netradičným. Ale aby menšia spoločnosť kupovala väčšiu? To sa už tak často nevidí! Expandeco sa napriek tomu do takejto výzvy pustilo. Prečo si vybrali práve Poštu bez hraníc, ako našli spoločné synergie a či sa dá byť aj takto stále najlepší vo svojej […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+