Prieskum potvrdil globálny pokles online odvetvia a to, že v posledných štvrťrokoch elektronický obchod spomaľoval. Ide o prvý zaznamenaný pokles online tržieb v 9-ročnej histórii Salesforce Q1 Shopping Index. Pokles tvorí výrazný kontrast s globálnym rastom online tržieb v 1. štvrťroku 2021, ktorý predstavoval 69 %.
Výrazný pokles online predaja v Európe
Podľa spoločnosti Salesforce môže tento pokles súvisieť s infláciou. Spotrebitelia majú menšiu kúpnu silu, čo vedie k poklesu výdavkov. Globálne tržby z elektronického obchodu klesli o 3 %, zatiaľ čo online návštevnosť sa znížila o 2 percentuálne body. Objem objednávok celosvetovo klesol o 12 %.
V porovnaní so situáciou pred rokom klesli tržby európskeho e-commerce ešte výraznejšie, a to o 13 %. Objem objednávok v prvom štvrťroku tohto roka klesol o 17 %. Príčinou je pravdepodobne inflácia, vysoké náklady pohonných hmôt a vojna na Ukrajine.
Rob Garf zo spoločnosti Salesforce: “Pravdepodobne nejde o dočasné zmýšľanie, ale o signál väčšej zmeny správania spotrebiteľov. Aby to maloobchodní predajcovia vyriešili, mali by odstrániť trenie medzi fyzickými a digitálnymi kanálmi, aby prilákali a udržali si verných zákazníkov.”
Španielsky online trh rástol a BNPL je stále populárnejšie
Je pozoruhodné, že tržby z online predaja v Španielsku dosiahli za 1. štvrťrok medziročný nárast o 6 %. Je to síce výrazne menej ako pred rokom, keď krajina zaznamenala 70% medziročný rast, no stále je to najviac z krajín starého kontinentu. Hoci sa rast tržieb spomaľuje, Španielsko je jediný trh v Európe, ktorý v prvom štvrťroku rástol.
Ďalším pozoruhodným výsledkom správy je skutočnosť, že flexibilné možnosti platieb, ako napríklad “kúpiť teraz, zaplatiť neskôr”, sú čoraz populárnejšie. V prvom štvrťroku sa až 9 % globálnych digitálnych výdavkov uskutočnilo pomocou BNPL. Ide o 20% medziročný nárast a 9% nárast v porovnaní so štvrtým štvrťrokom minulého roka.
Až 9 % všetkých globálnych digitálnych výdavkov sa uskutočnilo prostredníctvom BNPL.
V Spojenom kráľovstve predstavovali BNPL v prvom štvrťroku 12 % všetkých digitálnych výdavkov. Išlo o 37% medziročný nárast. Miera používania BNPL bola v prvom štvrťroku najvyššia v Nemecku, Belgicku a Holandsku.