2 min. čítanie

EÚ sprísňuje pravidlá cezhraničných platieb. Bojuje tak proti daňovým podvodom

Od 1. januára 2024 sa menia pravidlá cezhraničných platieb. Európska únia tým chce zakročiť proti podvodom s DPH.

EÚ sprísňuje pravidlá cezhraničných platieb. Bojuje tak proti daňovým podvodom
Zdroj: Depositphotos

Niektoré firmy podnikajú v EÚ bez fyzickej prítomnosti či registrácie v niektorom z členských štátov. Vyhýbajú tým plateniu daní a Únia prichádza o vysoké sumy, ktoré následne chýbajú v dôležitých odvetviach a verejných službách.

Podľa nových pravidiel budú mať daňové úrady krajín Európskej únie prístup k informáciám o platbách, ktoré im pomôžu ľahšie odhaľovať nezákonné aktivity s DPH. Špeciálny dôraz sa kladie na elektronický obchod, kde sa často porušujú pravidlá a vyskytujú sa podvody v oblasti DPH.

„Tieto nové pravidlá budú zohrávať kľúčovú úlohu v boji proti podvodom v oblasti DPH, ktoré vlády členských štátov EÚ každoročne stoja miliardy vo forme ušlých príjmov. Využitím informácií zhromažďovaných poskytovateľmi platobných služieb, ako sú banky a spoločnosti vydávajúce kreditné karty, budú môcť odborníci na boj proti podvodom v členských štátoch ľahšie a presnejšie identifikovať a tvrdo zakročiť proti podvodnému konaniu v odvetví elektronického obchodu,“ uviedol komisár pre hospodárstvo Paolo Gentiloni.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Monitorovanie cezhraničných príjemcov

Nový systém využíva poskytovateľov platobných služieb ako sú banky, inštitúcie elektronických peňazí, platobné inštitúcie a poštové žírové služby. Cez tieto služby prúdi viac ako 90 % online nákupov v EÚ. Títo poskytovatelia sú od začiatku roka 2024 povinní monitorovať príjemcov cezhraničných platieb a od 1. apríla daňovým správam členských štátov EÚ zasielať informácie o tých, ktorí prijímajú viac ako 25 cezhraničných platieb za štvrťrok.

Európska komisia vyvinula databázu v rámci centrálneho elektronického systému informácií o platbách (CESOP), kde sa tieto informácie budú uchovávať, zhromažďovať a overovať porovnaním s inými údajmi.

“Všetky informácie v databáze CESOP sa potom sprístupnia členským štátom cez Eurofisc, sieť špecialistov EÚ na boj proti podvodom v oblasti DPH, ktorá funguje od roku 2010. Členským štátom to výrazne uľahčí analýzu údajov a identifikáciu online predajcov, ktorí si neplnia povinnosti v oblasti DPH, a to vrátane podnikov, ktoré sa nenachádzajú v EÚ,” približuje tlačová správa Európskej komisie.

Na vnútroštátnej úrovni majú právo vykonávať opatrenia styční úradníci Eurofiscu. Ide najmä o požiadavky na informácie, overovania alebo zrušenie registrácie identifikačných čísel pre dane z pridanej hodnoty. V niektorých krajinách takéto opatrenia už existujú a osvedčili sa v boji proti podvodom v elektronickom obchode.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
AI reklama vo veľkom štýle. Čo sa môžu slovenské e-shopy naučiť od Alibaby a Tencentu?
4 min. čítanie

AI reklama vo veľkom štýle. Čo sa môžu slovenské e-shopy naučiť od Alibaby a Tencentu?

Čínski technologickí giganti ako Alibaba, Tencent či JD.com dnes jasne ukazujú, že umelá inteligencia už nie je výsadou technických oddelení alebo pilotných projektov. Stáva sa bežnou súčasťou predaja a online reklamy. Pomáha lepšie cieliť, automatizovať kampane a zvyšovať výkon. A hoci tieto firmy pôsobia v Ázii, ich prístup môže byť cennou inšpiráciou aj pre české […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Návštevnosť z platených kanálov medziročne vzrástla, ale konverzie z nej klesli
4 min. čítanie

Návštevnosť z platených kanálov medziročne vzrástla, ale konverzie z nej klesli

Rok 2025 prináša nenápadné, ale zásadné zmeny v digitálnom správaní zákazníkov. Najnovšia správa od Contentsquare mapuje správanie používateľov na 6 000 weboch a potvrdzuje, že v roku 2025 nejde len o to, koľko ľudí na web príde, ale ako veľmi sa im tam chce zostať. Cesta od prvej návštevy po opakovaný nákup je dnes nevyspytateľná. Každá […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+