Zvýšené množstvo obalov a odpadu
Vplyv elektronického obchodu na životné prostredie je čoraz častejšie skloňovaným pojmom. Ten sa ocitol v centre pozornosti európskych zákonodarcov. Tí sa obávajú množstva odpadu, ktoré vzniká v dôsledku rastúceho online predaja.
Brusel bude riešiť túto tému v rámci revízie smernice o obaloch a odpadoch z obalov, ktorá sa má uskutočniť 30. novembra.
Podľa údajov z odvetvia vzrástol elektronický obchod v Európe v roku 2021 o 13 % na 718 miliárd EUR, čím sa potvrdil prudký nárast zaznamenaný rok predtým počas pandémie COVID-19, keď boli kamenné obchody z bezpečnostných dôvodov nútené zatvoriť.
Minimalizácia prázdneho priestoru
Jedným z kľúčových aspektov návrhu nového nariadenia EÚ je zabezpečiť zníženie “prázdneho priestoru”, ktorý často vypĺňa polystyrén, vzduchové vankúše, papierové odrezky alebo bublinkové obaly.
V prípade elektronického obchodu by mali predajcovia zabezpečiť, aby pomer prázdneho priestoru predstavoval maximálne 40 %. Tento návrh nie je konečný a môže sa do 30. novembra ešte zmeniť.
Okrem toho budú zakázané “obaly s dvojitými stenami, falošnými dnami a inými prostriedkami na vytvorenie dojmu väčšieho objemu výrobku alebo nadbytočné obaly, ktoré neplnia funkciu obalu…”, uvádza sa v návrhu nariadenia.
Podľa výrobcov politici zveličujú
Obalový priemysel sa však domnieva, že politici majú tendenciu zveličovať, resp. preceňovať podiel elektronického obchodu na európskom probléme s odpadom, pretože je pre konečného spotrebiteľa viditeľnejší.
Európska federácia výrobcov vlnitých lepeniek (FEFCO) sa domnieva, že tento dojem sa posilnil práve počas pandémie, keď ľudia nakupovali online oveľa častejšie.
V skutočnosti elektronický obchod v Európe predstavuje len “približne 7 % trhu s vlnitou lepenkou”, reagovala Eleni Despotou, generálna tajomníčka FEFCO pre EURACTIV, “zatiaľ čo prevažná väčšina sa používa na hromadné zásielky, ktoré sa nikdy nedostanú ku konečnému spotrebiteľovi.”