5 min. čítanie

Vnútrofiremný systém je nuda, ale v e-commerce vie zarobiť milióny! (Viktor Pieš – Dodo Systems)

Téma ERP systémov je veľmi náročná a bolestivá, takmer nikto sa do toho nechce pustiť, až dokým to nie je prakticky nevyhnutné. Zmena z papierov, excelov a ďalších alternatív je zdĺhavá, ale po implementácii a zaučení sa dokáže výrazne ušetriť nie len finančné prostriedky. Na čo všetko myslieť pri prechode z klasických riešení, či iných ERP systémov, alebo aké všetky benefity vie kvalitné ERP priniesť, nám do štúdia Ecommerce Bridge prišiel porozprávať Viktor Pieš, CEO & Founder, Dodo Systems s. r. o.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 01:47 Ako dokáže pomôcť dobrý vnútro firemný systém v e-commerce?
  • 04:25 Kde sú ERP systémy dnes?
  • 09:15 Mať prehľad vo firme je základ. Prečo to tak bolí?
  • 12:40 Dá sa zmena či zavedenie ERP spojiť so spisovaním procesov?
  • 14:35 Ako sa pustiť do procesu implementácie ERP systému?
  • 26:01 Nakoľko je Odoo modifikovateľné podľa prianí zákazníkov?
  • 31:45 Čo znamená ERP pre e-shop?
  • 36:54 Ako prebieha migrácia z iného ERP systému?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Ako dokáže pomôcť dobrý vnútro firemný systém v e-commerce?

Táto téma je veľmi náročná a bolestivá, takmer nikto sa do toho nechce pustiť, až dokým to nie je prakticky nevyhnutné. Je to väčšinou o dvoch možnostiach, buď chce klient viac zarobiť, alebo ušetriť, prípadne kombinácia týchto dvoch faktorov. Zmena z papierov, excelov a ďalších alternatív je zdĺhavá, ale po implementácii a zaučení sa dokáže výrazne ušetriť nie len finančné prostriedky.

Nie je to žiadna novinka. ERP systémy (Enterprise resource planning systémy) sú tu prakticky od začiatku počítačov a vždy slúžili na uchovávanie dát.

Kde sú ERP systémy dnes?

Je to prirodzený proces a ako rastie firma, potrebuje mať niekde uchovávané dáta, aby všetko mohlo správne fungovať. Tento systém je vyvinutý tak, aby obslúžil veľké množstvo vecí. Od štandardnej fakturácie, cez iné zložitejšie procesy. V minulosti to mohlo fungovať systémom pero a papier, keď boli všetci v jednej fabrike. Dnes, kedy sú spoločnosti po celom svete a majú viacero pobočiek, potrebujú mať súhrnné miesto pre informácie.

Systém Odoo, s ktorým pracuje spoločnosť Dodo Systems, je open source, takže si viete vybrať prvky presne podľa vlastných preferencií. To je práve najväčšia výhoda. Aj keby ste napríklad v budúcnosti chceli prejsť k niekomu inému, alebo si to prípadne spravovať sami, vďaka open source riešeniu je to možné a nie ste natoľko obmedzený. V porovnaní je to ako WordPress.

Mať prehľad vo firme je základ. Prečo to tak bolí?

Nikomu sa to nechce reálne riešiť, dokým to nie je potrebné. Ale v tejto fáze už je to väčšinou extrémne komplikované, a preto je to tak bolestivé.

Dá sa zmena či zavedenie ERP spojiť so spisovaním procesov?

Tento proces sa dá samozrejme spojiť, záleží od toho, ako to kto uchopí. Môže to byť spojené napríklad aj s procesom zaúčania zamestnancov. Samotný systém Odoo má modul ako Wikipédia, kde sa dajú vyhľadať všetky uložené informácie a následne odtiaľ skopírovať. Každý zamestnanec tak bude mať prehľad o všetkom a keď bude niečo hľadať, tak to v systéme nájde. Dokonca tam môžu byť aj videá ako e-learning proces. Systém je skutočne komplexný a vie pomôcť vo viacerých rovinách.

Ako sa pustiť do procesu implementácie ERP systému?

Na začiatku by sa mal určiť jeden človek, ktorý to celé bude mať na starosti. Nemusí to byť vôbec majiteľ, ide o to, aby ten človek vedel o väčšine vecí v spoločnosti a rozumel im. Následne by sa mali pomenovať veci, ktoré firma rieši a potrebovala by ich upratať. Ďalej sa vyberie dodávateľ riešenia a na záver je tam implementačná štúdia. To je extrémne dôležitá časť a väčšinou keď príde k zlyhaniam, tak je to práve kvôli tomu, že ľudia neboli správne informovaní.

Zo začiatku to vždy bude náročné, pre všetkých. Ale má to zmysel z dlhodobého hľadiska a pre celý chod spoločnosti. Treba taktiež ľuďom vysvetľovať, aké to bude mať benefity a prečo to bude lepšie, ako súčasný stav. Vždy ide o kooperáciu strojov a ľudí, nedá sa to len tak nasilu natlačiť. To môže mať skôr negatívny efekt. Niekedy to trvá dlhšie, ale na konci dňa to prinesie reálne výsledky. Avšak komunikácia je základ.

Nakoľko je Odoo modifikovateľné podľa prianí zákazníkov?

To je práve výhoda modulárnych riešení. Stačí si vybrať niektorú zo stoviek možností, ktoré už existujú a následne sa dá upraviť priamo podľa potrieb každého zákazníka. Celý systém je ale poprepájaný a preto treba mať odborníka, ktorý vám s tým pomôže. Nedá sa to len vyskladať z existujúcich modulov, vždy to môže ovplyvniť niečo niečo z iného, už nasadeného modulu, čo by mohlo spôsobiť problémy.

Čo znamená ERP pre e-shop?

Je to ako doplnok služieb, ktoré už sú nastavené. Samozrejme systém Odoo ponúka aj predajné riešenie, ale nie je to žiadna podmienka, aby niekto toto menil, pokiaľ chce mať nové fungujúce ERP. Symbióza vie byť veľmi prospešná a keď sa to správne nastaví, môže to fungovať krásne.

Ako prebieha migrácia z iného ERP systému?

V prechádzajúcej časti rozhovoru Viktor spomínal vybranie zodpovednej osoby a nastavenie celého procesu. Tu je to o vybraní dát cez XML feedy a následnom presune. Nikdy sa neodporúča fungovať na dvoch naraz, mal by byť stanovený presný dátum, kedy sa prechádza a dáta sa migrujú. Staré dáta by sa nemali prenášať až tak výrazne, pretože tam môžu byť rôzne chyby a je lepšie to vytvárať nanovo čisté a kvalitné. Samozrejme nie vždy s dá tomu vyhnúť, ale je to také odporúčanie pri prechode. Pri malých firmách to trvá pár týždňov, pri veľkých sú to nejaké dva mesiace a viac.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako vie banka reálne a naozaj pomôcť e-commerce firme? (Pavol Bogár, Tatra banka)
5 min. čítanie

Ako vie banka reálne a naozaj pomôcť e-commerce firme? (Pavol Bogár, Tatra banka)

Bankové subjekty, telekomunikácie či poisťovne nie sú väčšinou príliš pozitívne témy na rozoberanie. Avšak v tomto prípade môže byť opak pravdou. Keď sa banka venuje aktivitám na pomoc podnikateľom a vyvinie pre nich celý ekosystém, zrazu to všetkým zúčastneným dáva zmysel. Ako pristupuje k financovaniu e-shopov Tatra banka, či je takéto financovanie možné len pre […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Ako robí online marketing slovenský Decathlon? (Tomáš Obal, Decathlon)
6 min. čítanie

Ako robí online marketing slovenský Decathlon? (Tomáš Obal, Decathlon)

Nahliadnite do zákulisia marketingu a e-commerce jednej z popredných značiek športového vybavenia. Zistíte, aké stratégie používa pri cenovej politike, ako pristupuje k sezónnym kampaniam a zľavám, a aké technológie využíva na meranie úspešnosti kampaní, vrátane nového nástroja Amplitude. Dozviete sa tiež, prečo sa Decathlon na Slovensku vyhýba spolupráci s influencermi a namiesto toho sa orientuje […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+